این تصور که در اذهان شکل گرفته که اگر شبکه ملی اطلاعات بیاید اینترنت مختل می‌شود از اساس تفکر اشتباهی است. وی افزود: اختلال در دسترسی در یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رخ داد که نسخه وب آن دچار اختلالاتی بود و پیگیری‌های دوستان ما در شرکت زیرساخت، حاکی از این بود که برای مدیریت ترافیک خودشان، بخشی از آن را روی سرورهای خدمات ابری آمازون می‌گذاشتند که این سایت هم در خدمت‌رسانی به کاربران ایرانی برخی محدودیت‌ها را ایجاد کرده بود و بعد از پیگیری‌ها موضوع حل شد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات استفاده از شبکه «شاد» برای دانش‌آموزان اظهار کرد: 5/ 8 میلیون نصب فعال این اپلیکیشن تاکنون ثبت شده است که 5/ 1 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند و متوسط پهنای باند آن درحال‌حاضر حدود ۱۵۰ کیلوبیت بر ثانیه است. بنابراین این طور نیست شبکه‌ای که ۲۰ هزار گیگابیت ظرفیت دارد بخواهد در برابر این حجم از استفاده دچار مشکل شود.

آذری‌جهرمی افزود: سه اشکال اصلی که در این شبکه وجود دارد؛ یکی این است که می‌گویند احراز هویت انجام نمی‌شود که به سیستم آموزش و پرورش باز می‌گردد و دارند تلاش می‌کنند این مشکل را حل کنند. موضوع دوم این است که شاد روی گوشی‌ها نصب نمی‌شود یا اگر پاک شود نمی‌توان آن را دوباره نصب کرد. این هم برمی‌گردد به اینکه طراحی شاد برای یک نسخه‌ای از اندروید به بعد است، باید تیمی این مشکل را اصلاح کند که ورژن‌های پایین‌تر اندروید هم بتوانند شاد را داشته باشند. سومین مشکل هم کندی است که به سرورها باز می‌گردد و کار دشواری است که درحال انجام است و ترافیک آن هم دارد روزبه‌روز بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: گفته شده است که وقتی از شبکه شاد استفاده می‌کنیم، بسته اینترنت ایرانسل یا همراه اول ما اعلام می‌کند که چه میزان از شبکه شاد استفاده شده است اما چک کردیم و دیدیم که درج میزان استفاده از شاد به معنای کسر آن میزان هزینه از بسته اینترنت نیست. بنابراین استفاده از شاد در همه اپراتورهای ما رایگان است.