گزارش‌های تحلیلی جدید در «بینش بازار»

مهدی ناصری کارشناس تحلیل و داده‌های کافه بازار در جریان رویداد آنلاین معرفی این سرویس به آمارهای جالبی از جمله ۱۳ میلیارد رکورد داده در یک ماه و ۱۰۰ میلیون تراکنش موفق در ۱۰ سال فعالیت کافه بازار اشاره کرد. به گفته وی داده‌های کافه بازار نتیجه بررسی رفتار ۴۱ میلیون کاربر کافه بازار است که تنها در مهر ۹۹، بیش از ۱۸۷ میلیون بار برنامه و بازی در گوشی‌های موبایل خود نصب کرده‌اند. ناصری در ادامه با اشاره به این موضوع که داده‌ها به تنهایی قابل استفاده نیستند اشاره کرد که کافه بازار از سال ۹۴ این داده‌ها را به‌صورت روتین و فصلی با کاربران به اشتراک گذاشته است، اما با توجه به هدف این مجموعه که نفع جمعی از اشتراک‌گذاری داده‌ها است، توضیح می‌دهد: «از آنجا که این صنعت هر روز به سرعت اعجاب انگیزی در حال پیشرفت است و بازار دسترسی به داده‌های به‌روز و فعال دارد، تصمیم گرفتیم سایت بینش بازار را به‌عنوان فضایی اختصاصی و منسجم برای تحلیل داده‌های این بازار بسازیم.»

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر 30 سنجه، در 30 دسته مختلف برای 30 ماه گذشته در سایت بینش‌بازار در دسترس است و این سنجه‌ها به مرور اضافه خواهند شد. به گفته ناصری، سنجه‌ها شامل دسته‌هایی مانند تعداد برنامه فروشنده، تکرار خرید، تمرکز رقابت (درآمد)، نسبت تازگی درآمد، میانگین نصب فعال برنامه‌های پرنصب، تمرکز رقابت (نصب فعال)، سهم دسته‌ها از کل تعداد برنامه، سهم برنامه‌های بالای ۱۰هزار نصب و... می‌شود.

به گفته این کارشناس در بینش به جای آمار و اطلاعات به محورهای مهمی مانند سنجه به جای آمار، بنچمارک، مقایسه داده‌های برنامه‌های مختلف و روند تغییر و در آخر تحلیل داده‌ها پرداخته شده است. کافه بازار با اشاره به این موضع که در سایت بینش و تعریف سنجه‌ها، تجمیع و خلاصه‌سازی داده‌ها، حریم خصوصی برنامه‌ها و کاربران را رعایت می‌کند؛ اعلام کرد که بینش یک ابزار عمومی با داده‌های بازار است و مسوولیتی در قبال‌ تصمیم‌گیری‌ها بر اساس این داده‌ها و پیامد‌های آن ندارد. همچنین دسترسی، دانلود و به اشتراک‌گذاری تمام داده‌ها کاملا رایگان خواهد بود.