آغاز ثبت‌نام طرح پیش‌دبستانی مجازی

رضوانی در ادامه با اشاره به نحوه ثبت‌نام در مراکز پیش‌دبستانی اعلام کرد: «درحال‌حاضر یک دسته از نوآموزان در مراکز پیش‌دبستانی غیردولتی یا ضمیمه مدارس دولتی ثبت‌نام کرده‌اند و برنامه‌های خود را دارند که ادامه پیدا می‌کند. ولی این ثبت‌نام در طرح پیش‌دبستانی مجازی مخصوص آنهاست که در سامانه سناد ثبت‌نام نکرده‌اند. این آموزش با کمک خانواده‌ها و سرگروه‌های آموزشی در بستر شاد صورت می‌گیرد؛ گروه‌هایی برای آنها تشکیل می‌شود و نحوه پایش یادگیری توسط خانواده‌ها انجام می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات اجرای طرح پیش‌دبستانی مجازی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «پایگاه‌های ثبت‌نام توسط امور اداری استان‌ها و مناطق مشخص شده است که خانواده‌ها کجا ثبت‌نام کنند. این آموزش‌ها رایگان است. ثبت‌نام از ۱۹ مهر آغاز شده است و تا دو هفته دیگر ادامه دارد.» 

با توجه به خبر منتشرشده از ایجاد پیش‌دبستانی مجازی برای خانواده‌ها، سوالی که پیش می‌آید،‌ آیا با توجه به ساختار و کارکرد یک پیش‌دبستانی، انتقال آن به فضای مجازی کاری شدنی است؟ بسیاری از پیش‌دبستانی‌ها با شیوع بیماری کرونا برای ادامه فعالیت خود، فضای خود را از یک ساختمان به یک سایت اینترنتی با طراحی کودکانه و جذاب تغییر دادند. به این صورت که بچه‌ها با هر وسیله هوشمندی که دارند، گوشی یا لپ‌تاپ به اینترنت متصل شده و از امکانات آن استفاده می‌کنند.

درحال‌حاضر نزدیک به 7 ماه از شروع کار سامانه شاد می‌گذرد و به‌رغم سخنرانی‌های مکرر مدیران آموزش‌ و پرورش و مدیران این اپلیکیشن مبنی بر ارتقای این برنامه و ارائه ویژگی‌های جدید، همچنان انتقاد خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان را به دنبال دارد. 

به جز مشکلات زیرساختی و نبود پتانسیل لازم برای پاسخگویی به نیاز آموزشی 15 میلیون کاربر، عدم توانایی بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه دستگاه‌های هوشمند و نبود محتوای آموزشی متناسب با شرایط این سامانه، از دیگر مشکلاتی است که خانواده‌ها را در امر آموزش مجازی با چالش روبه‌رو کرده است. حال با وجود تمام این مشکلات، قرار است امکان جدیدی نیز برای اضافه کردن طیف جدیدی از مخاطبان به این اپلیکیشن افزوده شود.

چندی پیش هم وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تفاهم‌نامه‌ای برای تبلیغ و ترویج بازی‌ها در پلت‌فرم شاد برای کودکان و نوجوانان و بازی‌سازان امضا کرده‌ بودند. نکته مهم این است که این پلت‌فرم با توجه به عملکرد خود، چگونه قادر به پاسخگویی کاربران خواهد بود و آیا ارائه این خدمات جدید می‌تواند موثر واقع شود؟