مهمانی استارت‌آپ‌ها در شهر آسمان‌خراش‌ها

  رشد در دوره کرونا

حالا به گفته «بونی چان» مدیر بخش پذیره‌نویسی بورس هنگ‌کنگ، شرکت‌های فعال در بخش‌های تکنولوژی و بیوتکنولوژی در آینده نزدیک همچنان به عرضه اولیه سهام خود در بورس نزدیک‌تر می‌شوند؛ اتفاقی که در حقیقت به‌دنبال شیوع و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و افزایش نیاز به فعالیت‌ بخش‌های تحقیق و توسعه رخ داده است. او به بلومبرگ گفته است: «ما فکر می‌کردیم سال ۲۰۲۰ روزهای ناامیدکننده‌ای برای بازار سهام باشد، اما شیوع کرونا باعث شد ۲۰۲۰ به سالی پرمشغله برای بورس تبدیل شود. من معتقدم که ولع و تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس و عرضه اولیه سهام‌شان همچنان ادامه پیدا کند.» هنگ‌کنگ امسال شاهد هجوم شرکت‌های چینی برای ورود به بورس بوده است؛ شرکت‌هایی مانند JD.com Inc که یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های آنلاین چینی و مهم‌ترین رقیب علی‌بابا است و Netease Inc که ارائه‌دهنده خدمات محتوای آنلاین است، سعی دارند با عرضه و فروش سهام خود در بورس هنگ‌کنگ جبران حضور کمرنگ یا عدم حضور خود در بورس نیویورک را– که به‌دنبال افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین اتفاق افتاده است- بکنند. با این همه اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که هنوز برای ورود Ant Group، غول فین‌تک «جک ما» (بنیان‌گذار علی‌بابا)، به بورس زود است. گفته می‌شود که این شرکت قرار است با سرمایه ۳۵ میلیارد دلاری همزمان وارد بورس هنگ‌کنگ و شانگهای بشود. 

  سال شلوغ بورس

پذیره‌نویسی سهام در بورس هنگ‌کنگ امسال رشد 33 درصدی داشته و به 4/ 28 میلیارد دلار رسیده است. این درحالی است که از ابتدای سال 2020 تا حالا، ارزش سهام‌ موجود در این بازار تا 47 درصد افزایش پیدا کرده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پذیره‌نویسی شرکت‌های فعال در حوزه‌های خرده‌فروشی و صنایع مصرفی در واقع از نتایج همه‌گیری کرونا است که باعث رشد ناگهانی آنها شده است. شرکت بزرگ Ant که در زمینه خدمات پرداخت فعالیت می‌کند، درحال‌حاضر در انتظار شنیدن خبر پذیرش از سوی بازار سهام هنگ‌کنگ است؛ خبری که انتظار می‌رود تا پایان هفته جاری منتشر شود. این شرکت بزرگ در ماه‌های اخیر با شرایط نامتعادلی مواجه شده که نتیجه محدودیت‌های اعمال شده از سوی واشنگتن روی خدمات پرداخت بوده است. همین موضوع مانع ورود زودتر آن به بورس شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت Ant قرار است با سرمایه 5/ 17 میلیارد دلاری وارد بورس هنگ‌کنگ بشود.  بونی چان و دیگر مدیران بورس هنگ‌کنگ از اظهارنظر درباره تقاضای شرکت Ant و فرآیند ورود آن به بازار سهام امتناع کرده‌اند. به گفته چان، بورس باید مطمئن شود که شرکت‌های متقاضی تمام اطلاعات لازم را در مدت تعیین شده ارائه بکنند. این درحالی است که گروهی در بورس هنگ‌کنگ وظیفه پیگیری اخبار و مسائل مرتبطی را به عهده دارند که ممکن است بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار داده و باعث واکنش آن شود. او در ادامه گفته است: «قوانین پذیره‌نویسی سهام مشخص و شفاف است.» بونی چان کمتر از یک سال است که مسوولیت بخش پذیره‌نویسی سهام در بورس هنگ‌کنگ را به عهده گرفته و تا پیش از آن به‌عنوان یکی از شرکای یک شرکت حقوقی فعالیت کرده است. او در این مورد گفته است: «درحال‌حاضر تمرکز من بیش از هر چیزی بر بخش پذیره‌نویسی است؛ جایی که من به تازگی وارد آن شده‌ام و مسوولیت زیادی برای انجام امور آن حس می‌کنم.»

جالب است بدانید که بازار سهام هنگ‌کنگ به تازگی فرآیند حذف کاغذ از امور اداری خودش را آغاز کرده است. بر این اساس، بورس هنگ‌گنگ از ابتدای فصل سوم تمام فرآیند عرضه اولیه سهام شرکت‌ها را بدون کاغذ انجام داده است و انتظار می‌رود با این کار در سال اول از مصرف 11 هزار صفحه کاغذ فرم کاسته شده و صرفه‌جویی شود. بخش پذیره‌نویسی سهام به مدیریت بونی چان سعی دارد با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی انجام اموری مانند بررسی گزارش‌های آماری سالانه و شکایات را به شکلی دقیق و سریع‌تر انجام بدهد؛ اقدامی که می‌تواند بورس هنگ‌کنگ را به‌عنوان الگویی پیشرو در این زمینه مطرح کند.