به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی، شورای مرکزی حزب کمونیست چین به تازگی برنامه‌ای اقتصادی را برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ تصویب کرد. این شورا به طرح مبهمی دیگری نیز اشاره کرد که طبق آن، چین تا سال ۲۰۳۵ به رهبر تکنولوژی جهان تبدیل خواهد شد. در این راستا رسانه دولتی شین‌هوآ اعلامیه‌ای را منتشر کرد که طی آن، شورای‌عالی سیاست‌گذاری چین، الگوی توسعه‌ای را با نام «جدید» معرفی کرده است که می‌تواند با تکیه بر بازار داخلی، اقتصاد را به رشد برساند. پکن این الگو را «استراتژی گردش دوگانه» می‌نامد. مطابق با گزارش بانک جهانی، سرانه تولید ناخالصی چین در سال ۲۰۱۹ به ۱۰ هزار و ۲۶۱ دلار رسیده است. این مقدار با کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا تا حدی برابری می‌کند؛ ولی برای رسیدن به کشورهای تقریبا توسعه‌یافته‌ باید به ۳۰ هزار دلار برسد.

  استراتژی «ساخت چین ۲۰۲۵» تقویت می‌شود

این بیانیه در پایان جلسه عمومی چهار روزه با حضور ۲۰۰ عضو از کمیته مرکزی حزب کمونیست عنوان شد و رئیس‌جمهور «شی جین پینگ» آن را اجرا کرد. وی به تغییر احتمالی در اعضای رهبری چین هیچ اشاره‌ای نکرد. اما انتظار می‌رود که در سال آینده این برنامه اقتصادی پنج‌ساله، توسط مجلس چین یا کنگره ملی خلق رسما تصویب شود. با شدت گرفتن اصطکاک تجاری با آمریکا و همه‌گیری ویروس کرونا، دولت چین تصمیم گرفته است که استراتژی خود را با عنوان «ساخت چین ۲۰۲۵» به‌کار گیرد و با بالا بردن نوآوری خود در تکنولوژی به تولید‌کننده‌ای بزرگ تبدیل شود. در عین حال امیدوار است تغییر زیادی در نوع تقاضای خارجی ایجاد نشود. چین با بالا بردن نوآوری در زمینه‌هایی مانند وسایل الکتریکی و تولید فلزات کمیاب که در آن برتری دارد، می‌تواند هدف خود یعنی رسیدن به خودکفایی و برتری را محقق کند.

  تسلای چینی وارد اروپا می‌شود

برای مثال اولین محموله ۷ هزار دستگاهی خودروی تسلا هفته گذشته بندر شانگهای را ترک و به سوی سایر کشورها از جمله فرانسه و آلمان حرکت کرد.

 شرکت تسلا در ۹ ماه اول سال‌جاری میلادی بیش از ۸۵ هزار خودرو تولید کرده و نمونه بارزی از اصلاحات ایجاد شده در کشور چین است. 

شرکت خودروسازی آمریکا به این شرکت مالکیت خارجی ۱۰۰ درصدی اهدا کرده و به سرعت اختیارات لازم را داده است. به‌طوری‌که این شرکت توانست یک سال پس از تاسیس، یعنی در اوایل سال پیش، تولیدات خود را آغاز کند. کشور چین در سال ۲۰۱۵، طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» را عملی کرد تا از بازار بزرگ داخلی و زنجیره تامین خود بهره‌برداری کند و از تولیدکننده‌ای ارزان و سطح پایین به رهبر تولیدکننده‌های تکنولوژی‌های پیشرفته تبدیل شود. 

  چین تا ۴۰ سال دیگر به کربن خالص صفر دست می‌یابد

همچنین کارگزاری مستقر در شانگ دونگ گفته است: « ازآنجاکه دولت چین قصد دارد میزان انتشار کربن خود را کاهش دهد و تا سال ۲۰۶۰ به کربن خالص صفر دست یابد، تولید انرژی تجدیدپذیر نیز جزئی از این برنامه پنج‌ساله خواهد بود.» چین همچنان در شاخص نوآوری جهانی ۲۰۲۰ رتبه ۱۴ را دارد که این رتبه‌بندی توسط سازمان جهانی مالکیت فکری اعلام شده است. با توجه به این رتبه‌بندی، کشور چین پابه‌پای نظیران آسیایی‌اش از جمله سنگاپور و کره‌جنوبی حرکت می‌کند؛ ولی نسبت به ژاپن در درجه بالاتری قرار دارد. 

هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه این کشور در پنج سال گذشته، از یک تریلیون و ۴۲۰ میلیارد یوآن به ۲ تریلیون و ۲۱۰ میلیارد یوان (۳۲۹ میلیارد دلار) رسیده است. طبق این گزارش، چین در ایجاد زیرساخت‌های قدرتمند از جمله رایانش ابری، شبکه‌های ۵G، شهرهای هوشمند و شبکه‌های نظارتی موفقیت زیادی به‌دست خواهد آورد و با این کار استفاده از اینترنت صنعتی بیشتر و آسان‌تر خواهد شد.

  چین ابرقدرت تولید فلزات کمیاب می‌شود

آکادمی مهندسی چین که تحت حمایت دولت قرار دارد نیز در گزارشی که در ماه اکتبر منتشر شده است، طرح‌های سیاستمدارانه‌ای را برای تولید فلزات کمیاب ارائه کرده است. این آکادمی از گسترش کاربردهای مواد معدنی حمایت کرده است و می‌خواهد با درخواست کمک از دولت، چین را تا سال ۲۰۳۵ به «ابرقدرت تولید فلزات کمیاب» تبدیل کند. فلزات کمیاب لازمه تولید گوشی‌های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی هستند که چین بیش از ۶۰ درصد بازار آن را در دست دارد. 

طبق این گزارش، چین باید تا سال ۲۰۳۵ در زمینه تولید بلورهای نوری و فلزات بسیار خالصی که در ساخت تکنولوژی‌های دفاعی به کار می‌رود، تا ۹۵ درصد به خودکفایی برسد؛ اگرچه رسیدن به چنین جایگاهی کار آسانی نیست؛ چراکه بازرسان آمریکایی، شرکت‌ تکنولوژی هوآوی و شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا را چندین بار به چالش کشیده‌اند.