محمد امامی با اشاره به گزارشی که به تازگی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص وضعیت کیفیت اینترنت در کشور منتشر شده است، اظهار کرد: رگولاتوری با توجه به نصب سامانه‌های نظارتی متعدد، عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت را به‌صورت لحظه‌ای و مداوم رصد می‌کند.

وی گفت: ما در رگولاتوری برای بهبود شاخص‌ها، عملکرد اپراتورها را به‌صورت دوره‌ای چک می‌کنیم و آستانه کیفیت را طوری درنظر گرفته‌ایم که اگر اپراتوری از این آستانه کیفی عبور کرد به آن تذکر می‌دهیم؛ در این راستا معمولا سامانه سنجش اپراتورها هم این اطلاعات را تایید کرده و مشکل را رفع می‌کند.

امامی افزود: نکته مهم این است که سنجش کیفیت در این گزارش براساس سرویس نقطه پایانی مشترک (end to end) محاسبه شده است. به این معنی که محاسبات برمبنای کل مسیر پهنای باند بوده و فقط در محدوده کشور نیست. چراکه ممکن است اینترنت کاربر با سرعت و کیفیت خوب به لب مرز برسد، اما از آنجا به بعد با مشکل کیفیت مواجه شود. به همین دلیل در این ارزیابی، کل مسیر را درنظر می‌گیریم. بنابراین چیزی که به‌عنوان استاندارد و ملاک مقایسه منطقی به نظر می‌رسد، این است که اپراتورها از میانگین کشوری پایین‌تر یا بالاتر هستند.

امامی در پاسخ به این سوال که با توجه به این محاسبات، در مجموع کیفیت اینترنت سیار و ثابت را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: اگر تحریم وجود نداشت و برای مثال در کشور، CDN یک سایت پربازدید را داشتیم، تمامی شاخص‌های ما بهبود پیدا می‌کرد. چراکه برای مثال به جای اینکه سرویسی را از کشوری مانند فرانسه بیاوریم، آن را در تهران دریافت می‌کردیم. به همین دلیل نمی‌شود گفت شرایط ما چگونه است. شرایط ما با کشورهای دیگر تفاوت دارد و فقط می‌توان کیفیت اینترنت ارائه شده را با میانگین کشوری مقایسه کرد.