سهم توسعه ارتباطات و فناوری‌های دیجیتال از بودجه سال 1400

  تخصیص پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل دولت الکترونیک

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰، پروژه‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی با بودجه پنج هزار میلیارد ریالی از محل اعتبارات وزارت ارتباطات انجام و تکمیل خواهد شد. طبق تبصره ۱۸ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که دیروز به مجلس رفت، وزارت ارتباطات اجازه دارد مبلغ پنج هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات خود را صرف تکمیل و انجام پروژه‌های دولت الکترونیک کند.

علاوه براین در تبصره ۱۸ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به وزارت ارتباطات اجازه داده می‌شود به‌وسیله سازمان توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه خود در چارچوب ماده ۲۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به منظورانجام پروژه‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی از جمله موضوع ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند.

منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری بخش دولتی تا مبلغ پنج هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت ارتباطات، فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکت‌های تابعه با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می‌شود و از محل ردیف ۱۴۹۰۰۰ جدول شماره ۷ (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) این قانون به مصرف می‌رسد.

براساس ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) با رعایت مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوا) به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی‌های رایانه‌ای آموزشی،استعدادسنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های فنی و اجتماعی را به‌ شکل رایگان برای کلیه دانش‌آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند.

  کمک ۱۴۰۰ میلیارد ریالی برای پیشرفت حوزه ارتباطات

همچنین بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰، شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تایید وزیر اجازه دارند تا مبلغ یک‌هزار و چهارصد میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود را برای کمک به پیشرفت حوزه ارتباطی کشور هزینه کنند.

این تبصره به دولت این اجازه را می‌دهد که بخشی از اعتبارات خود را در قالب وجوه اداره شده، یارانه نرخ سود، کمک بلاعوض با تسهیلات بانکی حسب مورد ترکیب و برای اجرای برنامه‌های «جهش تولید»، ایجاد اشتغال مولد و تثبیت اشتغال موجود و کمک به کسب وکارهای آسیب دیده از بیماری کووید- ۱۹ هزینه کند. بر اساس تبصره ۱۸ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰، وزارت ارتباطات می‌تواند از این مبلغ برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی در همه بخش‌ها، حمایت از پروژه‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین یا صادرات کالا و خدمات در این بخش‌ها توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به‌صورت وجوه اداره شده استفاده کند.این بودجه را باید بر اساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.

«حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، دیروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را با سقف ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. این لایحه پس از تصویب در صحن مجلس برای شورای نگهبان ارسال می‌شود تا به قانون تبدیل شود و در سال آینده به اجرا برسد.