امضای الکترونیکی پزشکان معتبر شد

در این راستا مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت روز گذشته رونمایی شد و با رونمایی از این مرکز، امضاهای کاغذی در فرآیند مراجعات پزشکی حذف و امضای الکترونیکی جایگزین آن خواهد شد. در این فرآیند امضاهای الکترونیکی ابتدا در سامانه دیگر تعیین‌شده اعتبارسنجی و پس از تایید، امضای موردنظر پذیرش و سپس در فرآیند امور به‌کارگیری می‌شود.

فعالیت رسمی مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی سلامت، حاصل همکاری متقابل وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است. این مرکز، موفق به دریافت گواهی‌های الکترونیکی خود در سطوح اطمینان یک و ۲ در زیرساخت کلید عمومی کشور ذیل مرکز ریشه کشور و طبق قانون تجارت الکترونیکی و آیین‌نامه‌های آن، از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شده است.‌ راه‌اندازی این مرکز، منجر به اعتباربخشی به امضاهای الکترونیکی صادرشده برای پزشکان می‌شود. این امضاها در پروژه‌های حوزه سلامت الکترونیکی نظیر «نسخه الکترونیکی» و «پرونده الکترونیکی سلامت» پشتیبانی می‌شود. قابلیت بهره‎‌برداری از اسناد امضاشده در فرآیندهای بیمه درمانی (از جمله در سازمان تامین‌اجتماعی و سازمان بیمه‌سلامت ایران) و همچنین فرآیندهای سازمان پزشکی‌قانونی کشور را فراهم می‌کند که اهمیت بسزایی در پیشرفت پروژه‌های الکترونیکی حوزه سلامت خصوصا در شرایط کرونا دارد. با استفاده از سامانه و مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت، در واقع همه پزشکان و داروخانه‌های سراسر کشور با استفاده از امضای الکترونیکی نسخه‌های دارویی خود را خواهند داشت و پرونده‌های سلامت با این سیستم با حداکثر سرعت و حداقل هزینه صادر و تشکیل می‌شود. این اقدام زیرساختی، یکی از گام‌های مهم در اجرای ردیف سوم از پروژه‌‌های‌ ۲۳گانه اولویت‌دار توسعه دولت الکترونیکی با عنوان «استقرار و به‌کارگیری امضای الکترونیکی در کلیه اسناد و تبادلات» محسوب می‌شود.

دولت الکترونیکی فرصتی را در اختیار دولت‌ها قرار می‌‌دهد تا نه‌تنها اطلاعات و خدمات خود را شفاف‌‌تر سازند بلکه آنها را سریع‌تر، آسان‌تر و کم‌هزینه‌‌تر در اختیار شهروندان قرار دهند. توسعه دولت الکترونیکی نیازمند آن است که هریک از وزارتخانه‌‌ها و سازمان‌های مرتبط با مردم خدمات خود را در مراحل اطلاع‌رسانی، درخواست خدمت، تولید خدمت و ارائه خدمت تا جای ممکن الکترونیکی و شفاف سازند.