نسل دوم شبکه‌های همراه هند توسط شرکت‌های رقیب شامل بهاراتی ایرتل و ودافون آیدیا اداره می‌شوند. تلاش آمبانی برای تسریع راه‌اندازی شبکه تلفن‌همراه ۵G به شرکت ریلاینس جیو اینفوکام که در سال ۲۰۱۶ بخش مخابراتی را با جنگ تعرفه مختل کرد و اکنون با بیش از ۴۰۰ میلیون مشترک، بزرگ‌ترین اپراتور تلفن‌همراه هند است، برتری می‌بخشد. جیو به‌عنوان یک شبکه جدید برخلاف شرکت‌های بهاراتی و ودافون آیدیا، کاربران تلفن‌همراه نسل دوم بی‌سیم را ندارد. آمبانی اغلب اعلام کرده که جیو آماده نسل پنجم است در حالی‌که رقیبان مقروض و ضررده این شرکت انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی را دشوار خواهند یافت.

سونیل میتال، میلیاردر هندی که بهاراتی ایرتل را در کنترل دارد، در همین رویداد اعلام کرد که هند ظرف دو تا سه سال آینده برای ۵G آماده خواهد بود. آمبانی خواستار ضریب نفوذ بیشتر و دسترسی‌پذیری راحت‌تر تلفن‌های هوشمند شد و گفت: اقدامات سیاستی فوری برای تضمین امکان تهیه تلفن‌های هوشمند توسط افراد محروم ضروری است. ریلاینس اینداستریز در ژوئیه با گوگل قراردادی منعقد کرد که به موجب آن این زیرمجموعه آلفابت ۵/ ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و در ابتکارهای فناوری با این شرکت هندی همکاری می‌کند.

 براساس گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، ریلاینس اینداستریز از تامین‌کنندگان داخلی خواسته ظرفیت تولید تلفن‌هوشمند در هند را در دو سال آینده به ۲۰۰ میلیون دستگاه افزایش دهند. این شرکت سرگرم مذاکره با شرکت‌های مونتاژ برای تولید مدلی از تلفن جیو است که با اندروید گوگل کار می‌کند و حدود ۴هزار روپیه (۵۴ دلار) قیمت خواهد داشت.