مهاجرت از «سیلیکون‌ولی»

سیلیکون‌ولی برای سال‌ها مهد کارآفرینان، صنعت تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها بوده است. حداقل از زمانی که بیل هیولت و دیوید پاکاراد بنیان‌گذاران شرکت HP در سال ۱۹۳۸ از یک گاراژ کار خود را در پالو‌آلتو آغاز کردند، حرکت به سمت سیلیکون‌ولی آغاز شد. برای سال‌ها بسیاری از کارآفرینان و متخصصان صنعت تکنولوژی آرزوی زندگی در این منطقه و کار در شرکت‌های بزرگی را داشته‌اند که در نزدیکی هم در جنوب شهر سانفرانسیسکو و حوالی آن گردهم آمده‌اند. مقر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی یک به یک در این منطقه ایجاد شدند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در نزدیکی دانشگاه‌های استنفورد و برکلی پاگرفتند.

سیاست‌های ایالتی هم در تشویق به پاگرفتن شرکت‌ها در این منطقه بسیار کمک کرد. حالا به‌نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است؛ کارآفرینان و شرکت‌های بزرگ به‌دلایل مختلف در حال ترک این منطقه هستند. از جمله شرکت‌های مشهوری که درحال ترک این منطقه است شرکت HP است که می‌خواهد مقر خود را به تگزاس منتقل کند.

 اوراکل دیگر شرکت بزرگ نرم‌افزاری نیز در حال انتقال مقر خود به‌طور دائمی به آستین‌تگزاس است.

 یکی از دلایل اصلی این انتقال‌ها شرایط ایجاد‌شده حاصل از پاندمی و فضای کار است به‌طوری‌که حالا برخی شرکت‌های تکنولوژی اساسا بخش عمده کارکنانشان را برای همیشه دورکار کرده‌اند. به این ترتیب عملا وابستگی به نیروی کار موجود در سیلیکون‌ولی به‌عنوان یک عامل از پیش‌روی شرکت‌ها برداشته شده است.

با این حال جابه‌جایی دفاتر مرکزی شرکت‌های تکنولوژی، بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران جسورانه حالا یک اصطلاح جدید را در این عرصه ایجاد کرده و آن «مهاجرت فناوری» از منطقه خلیج

 BayArea است. آنها که در حال ترک سانفرانسیسکو هستند مدیریت شهری و دولت محلی را به کم‌کاری متهم می‌کنند.

هرچند دقیقا مشخص نیست انتقاد آنها به کجاست اما محدودیت‌های اخیری که در کالیفرنیا و به‌خصوص در سانفرانسیسکو برای مقابله با پاندمی کرونا ایجاد شده، بسیاری از شرکت‌ها و مدیران سرشناس از جمله ایلان ماسک را به شکایت واداشته است. فلوریدا و تگزاس مناطقی هستند که محدودیت‌های بسیار کمتری برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها ایجاد کرده‌اند از این‌رو توجه صاحبان کسب‌وکارها را برای انتقال جلب کرده‌اند.

اما دلایل دیگری هم برای این انتقال هست. در منطقه سیلیکون‌ولی به‌دلیل سطح بالای تقاضا هزینه املاک بسیار بالاست ضمن اینکه نرخ مالیات بر درآمد اشخاص نیز در این منطقه بالاتر از سایر نقاط آمریکاست در حالی‌که در فلوریدا و تگزاس این‌گونه نیست. همین دلایل برای ترغیب کارآفرینان برای ترک سیلیکون‌ولی کافی بوده است.

  نه فقط به‌خاطر یک مشت دلار

حضور شرکت‌های تکنولوژی در تگزاس خیلی موضوع جدیدی نیست. این ایالت چند سال است که خود را به عنوان محلی برای حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی معرفی می‌کند و به‌خصوص در آستین (Austin) که حالا به یک هاب تکنولوژی تبدیل شده است و نام «Silicon Hills‌» یا تپه تکنولوژی گرفته است. از شرکت‌هایی چون AMD (‌تولید‌کننده پردازنده) گرفته تا سازنده کامپیوتر DELL حالا این قطب جدید فناوری کم‌کم جای خود را باز‌می‌کند. براساس گزارش اتاق بازرگانی آستین تنها امسال به‌تنهایی ۳۹ شرکت از صنعت تکنولوژی درحال تغییر مقر خود به آستین تگزاس هستند.

در میان آنها شرکت‌های مشهوری دیده می‌شوند از جمله ۸VC شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه که توسط Joe Londonsdale بنیان‌گذار استارت‌آپ مشهور Palantir بنا نهاده شده است. همچنین شرکت تسلا در حال ساخت یک مجموعه ۴ میلیون فوت‌مربعی در خارج از آستین است که انتظار می‌رود ۵ هزار شغل جدید در این منطقه ایجاد کند. این تنها شامل شرکت‌های تکنولوژی نمی‌شود بلکه شرکت‌های دیگری مثل Juul Labs که سازنده سیگارهای الکتریکی است هم سال گذشته از سیلیکون‌ولی به این منطقه نقل‌مکان کرد.

لورا هافمن رئیس اتاق بازرگانی آستین معتقد است تنوع جمعیتی و افراد تحصیلکرده زیاد در این منطقه یکی از دلایل تمایل شرکت‌ها به‌حضور در اینجاست. به گفته وی در حال‌حاضر ۴۷درصد جمعیت این منطقه دارای مدرک کارشناسی هستند و ۲۵ کالج و دانشگاه در آن وجود دارد. خانم هافمن همچنین به کیفیت زندگی اشاره می‌کند؛ چیزی که این منطقه را برای اقامت دلچسب‌تر از دیگر مناطق می‌کند.

میامی فلوریدا نیز تلاش می‌کند یک فضای مشابه برای ترغیب شرکت‌ها به حضور در آن ایجاد کند. فرانسیس سوارز شهردار میامی یکی از کسانی است که تلاش کرده شرکت‌های زیادی را به این منطقه سرازیر کند. وقتی یکی از مدیران صندوق سرمایه‌گذاری بنیاد پیتر تیل (پیتر تیل از سرمایه‌گذاران مشهور سیلیکون‌ولی و از مشاوران تکنولوژی ترامپ بود که به‌خاطر انتقادها سیلیکون‌ولی را ترک کرد) در توییتر به طعنه نوشت: چه اتفاقی خواهد افتاد اگر سیلیکون‌ولی را به سمت میامی ترک کنیم؟ شهردار میامی سریع پرسید: چگونه می‌توانم کمک کنم؟‌ آقای سوارز اخیرا مشغول برگزاری چندین جلسه مجازی برای ترغیب شرکت‌ها به حضور در این منطقه است.

حداقل شهردار و امکانات این منطقه یک کارآفرین مشهور را به‌حضور در میامی ترغیب کرده است و او الکسیس اوهانیان بنیان‌گذار Reddit است که از چندین ماه قبل سیلیکون‌ولی را به سمت فلوریدا ترک کرده است. سرنا ویلیامز- تنیس‌باز مشهور- و همسرش نیز سال‌هاست در فلوریدا زندگی می‌کنند. الکسیس اوهانیان می‌گوید زمانی که تصمیم به ترک سیلیکون‌ولی و حضور در جنوب فلوریدا گرفته بود، بسیاری شوکه شده بودند اما سه سال بعد از این مهاجرت اوضاع برای او بسیار خوب است.

شرکت Goldman Sachs نیز حالا درحال انتقال از نیویورک به فلوریداست.

  اوراکل و تسلا و خروج از خلیج

سابقه حضور اوراکل در سیلیکون‌ولی به ۱۹۷۷ می‌رسد و از آن زمان تاکنون این شرکت مشهور نرم‌افزاری سرمایه‌گذاری سنگینی در این ایالت انجام داده است؛ از جمله اینکه آنها یک استادیوم بزرگ در این منطقه ساخته‌اند. لری الیسون بنیان‌گذار اوراکل یکی از حامیان ترامپ به‌شمار می‌رود و اخیرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری در خانه خود برای جمع‌آوری کمک به کمپین ترامپ میهمانی داد با این حال بخشی از دلایل ترک سیلیکون‌ولی توسط او و دیگر دوستان محافظه‌کارش یعنی پیتر تیل (که البته از چند سال قبل سان‌فرانسیسکو را به سمت لس‌آنجلس ترک کرد)‌ دلایل سیاسی است.

ایالت کالیفرنیا توسط دموکرات‌ها اداره می‌شود و این برای تکنولوژیست‌های محافظه‌کار و ثروتمند خیلی خوشایند نبوده است. فرماندار تگزاس، گرک ابوت، اخیرا از حضور اوراکل در این ایالت بسیار خوشحال شده و در یک توییت گفته این ایالت سرزمین کسب‌وکار، شغل و فرصت‌هاست. ایالت تگزاس به‌دلیل سیاست‌های مالیاتی هم مورد علاقه شرکت‌هاست. این ایالت از درآمد یا سرمایه شرکت‌ها و اشخاص مالیات نمی‌گیرد و همین انگیزه مهمی برای کار و زندگی در آنجاست.

رژیم مالیاتی کالیفرنیا همواره انتقادات زیادی را برانگیخته است. این ایالت از حقوق‌های بالای یک‌میلیون دلار در سال ۳/ ۱۳ درصد مالیات می‌گیرد که بالاترین نرخ مالیات در کل کشور آمریکاست. همچنین همین میزان مالیات هم به سرمایه افراد تعلق می‌گیرد.

ایلان ماسک هم پیش از این در توییتر اعلام کرده بود مشغول فکرکردن به رفتن به تگزاس است. پس از اجرای قرنطینه و بسته شدن کارخانه‌ها ماسک انتقادات زیادی به مقامات ایالتی وارد کرد و تهدید کرد اگر قرنطینه و اجبار به مسدود کردن کارخانه تسلا ادامه یابد این ایالت را ترک می‌کند. بر خلاف اوراکل که از سال ۲۰۱۵ در تگزاس حضور دارد تسلا مجبور به ساخت محلی برای کارخانه خود است؛ چیزی که حالا مشخص شده دراطراف آستین بنا خواهد شد.

Untitled-2