شرط‌بندی بزرگان هالیوود روی نمایشگرهای کوچک

 حالا دیگر انگار لذت‌هایی ساده مانند رفتن به سینما هم خاطره شده‌اند و کسی نمی‌داند که چه زمانی می‌شود دوباره به سالن‌های سینما برگشت و با خیال آسوده تصاویر پرده نقره‌ای را به تماشا نشست. درست در همین روزهای خانه‌نشینی اجباری، سرگرمی‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و به شکلی جدی جزئی جدایی‌ناپذیر از روزمرگی‌های‌مان شده‌اند. با این اوصاف چندان هم عجیب به‌نظر نمی‌رسد که آمار نشان‌دهند فروش سینماها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ تا حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است. 

با این حال اما سینماگران همچنان امیدوارند به سالن‌های سینما برگردند و به همین دلیل سعی دارند با معرفی فیلم‌های جدید به بهانه کریسمس و سال‌نوی میلادی، یک‌بار دیگر مخاطبان‌شان را به سالن‌ها برگردانند. فیلم «زن شگفت‌انگیز» هم یکی از این روزنه‌های امید است که در روز کریسمس و به قصد نجات سینماها به اکران عمومی درمی‌آید. با این وجود شرکت مخابراتی بزرگ و شناخته‌شده AT&T، به‌عنوان مالک تهیه‌کننده فیلم یعنی شرکت Warner Bros اعلام کرده است که فیلم «‌زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» همراه با هفده فیلم دیگر این شرکت قرار است در طول سال ۲۰۲۱ به‌صورت همزمان در سرویس استریم یا پخش آنلاین HBO Max و سینماها اکران شوند. این در حالی است که معمولا سینماها از چند ماه زودتر امکان پخش فیلم را داشتند. حالا بسیاری از این روند ناراضی و مبهوت هستند.

«دنیس ویلنیو» که فیلم حماسی، علمی-تخیلی‌اش به نام «تپه‌شنی»، قربانی شیوع کرونا و تعطیلی سینماها شده است، در این مورد می‌گوید: «آینده سینما روی پرده بزرگ آن رقم می‌خورد و هیچ اهمیتی ندارد که فعالان آماتور و کم تجربه وال‌استریت چه می‌گویند.»

با این حال اما واقعیت تعبیر دیگری از شرایط فعلی دارد. حالا Warner تنها استودیوی فیلمسازی نیست که بیشتر انرژی و سرمایه خودش را روی نمایشگرهای کوچک متمرکز کرده است. در ماه جولای گذشته شرکت UniversalPictures به‌عنوان زیرمجموعه غول رسانه‌ای Comcast، معامله و قراردادی را با amc که بزرگ‌ترین سینمای زنجیره‌ای جهان است، امضا کرد تا فیلم‌ها را تنها هفده روز پیش از پخش رسمی آنلاین آنها در اختیار سینماها قرار بدهد. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که سینماها هم به‌خاطر کاهش چشمگیر درآمدهای خود ناچار به پذیرش شرایط جدید و امضای چنین قراردادهایی هستند. استودیوی Paramount Pictures که متعلق به شرکت Viacomcbs است، در سال‌جاری میلادی ترجیح داده تا چند فیلم خود را به نتفلیکس بفروشد تا گرفتار سالن‌های خالی و نیمه‌تعطیل نشود.  این در حالی است که در روز دهم ماه دسامبر شرکت دیزنی که بزرگ‌ترین استودیوی هالیوود به‌حساب می‌آید، به این موضوع اشاره کرد که آینده خودش را وابسته به پخش آنلاین می‌بیند. 

این استودیو در ارائه‌ای خطاب به سرمایه‌گذاران از عرضه موج جدید محتوای تازه برای سرویس استریم یا پخش آنلاین خود یعنی دیزنی‌پلاس خبر داد که در این میان می‌توان به سریال ۱۰قسمتی «جنگ‌ستارگان»، ۱۰ سریال تولید شده بر مبنای کتاب‌های طنز Marvel، ۱۵ سریال اورجینال و ۱۵ فیلم دیگر اشاره کرد. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود که سرویس استریم دیزنی‌پلاس تا سال ۲۰۲۴، به‌صورت سالانه چیزی بین ۸ تا ۹ میلیارد دلار روی تولید محتوای جدید سرمایه‌گذاری کند، در حالی که این رقم در سال‌جاری میلادی تنها برابر ۲ میلیارد دلار بوده است. با احتساب افزودن سرویس espn+ که ویژه پخش مسابقات و برنامه‌های ورزشی است و Hulu که کانال پخش آنلاین دیگر شرکت دیزنی است، این شرکت در سال چیزی بین ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار هزینه می‌کند که تقریبا برابر ۱۷ میلیارد دلار هزینه سالانه شرکت نتفلیکس است که در حال‌حاضر پیشتاز و رهبر بازار سرویس‌های پخش آنلاین به حساب می‌آید. 

«مایکل ناتانسون» کارشناس شرکت تحقیقات رسانه MoffattNathanson در این مورد معتقد است که سونامی تولید محتوای جدید شرکت دیزنی حالا برای هر شرکت رقیب کوچک‌تری که به فکر رقابت با آن در صنعت سرگرمی است، می‌تواند ترسناک و دلهره‌آور باشد.

فعالان وال‌استریت هم تایید کرده‌اند که قیمت سهام شرکت دیزنی بعد از اعلام این اخبار جدید، چیزی در حدود ۱۴ درصد در طول یک روز جهش داشته تا به این ترتیب ۳۸میلیارد دلار به ارزش بازار سهام بیفزاید که بالاترین میزان رشد ارزش این بازار در یک روز تا حالا بوده است. حالا شرکت دیزنی انتظار دارد که تعداد مشترکان سرویس محبوب استریم دیزنی‌پلاس تا سال ۲۰۲۴ به رقمی بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون نفر برسد؛ رقمی تا سه‌برابر بیشتر از هدف قبلی این شرکت. صرف‌نظر از هزینه صرف‌شده برای تولید محتوای تازه، افزایش تعداد مخاطبان و بینندگان دیزنی‌پلاس و رشد قیمت برنامه‌ریزی شده برای آن، باعث می‌شود که این سرویس تا سال ۲۰۲۴ همچنان حاکم و پیشتاز این بازار بماند. در نهایت شرکت دیزنی امیدوار است که با در نظر گرفتن همه این موارد تعداد کل مخاطبانش به بیش از ۳۰۰ میلیون تا سال ۲۰۲۴ برسد؛ رقمی که احتمالا برای غلبه بر نتفلیکس با ۱۹۵ میلیون مشترک در حال‌حاضر، کافی به‌نظر می‌رسد. در واقع دیزنی رقیب خود یعنی نتفلیکس را به شکلی مستقیم و به کمک سرویس جدیدش «استار» که شامل طیف گسترده‌تر و متنوع‌تری از برنامه‌هاست، پشت سر خواهد گذاشت. 

 دو ماه پیش شرکت بزرگ دیزنی شروع به تجدید ساختار درونی این شرکت کرد تا بتواند تمرکزش بر بازار استریم و پخش آنلاین را افزایش بدهد. از آن زمان این شرکت تعدیل نیروی نسبتا کمی را در بخش خبری خود یعنی abc News اعمال کرده و دلیل آن را کمک به بهبود تجارت رادیوی خود اعلام کرده است. «بنیامین سوینبرن» یکی از کارشناسان بانک مورگان‌استنلی گفته است که برنامه‌ها و اهداف مشخص شده برای سرویس دیزنی‌پلاس نشان می‌دهند که پخش آنلاین تا سال ۲۰۲۴ به تنها تجارت بزرگ و مهم شرکت دیزنی از نظر میزان درآمد تبدیل خواهد شد. با این همه اما همچنان بعضی از کارگردانان هالیوودی ممکن است فکر کنند که در هالیوود ساخت فیلم و سریال برای تلویزیون، دیگر کم‌اهمیت و سطح‌پایین به‌نظر نمی‌رسد.

p17-01 copy