اتحاد شبکه‌های اجتماعی آمریکایی برای مهار ترامپ

روز چهارشنبه، دونالد ترامپ با ارسال پیام‌هایی در توییتر و فیس‌بوک حامیان خود را به تجمع در برابر کنگره و برگزاری تظاهرات برای اعتراض به آنچه که وی تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند، دعوت کرد. به‌دنبال تسخیر کنگره توسط حامیان ترامپ و رفتار خشونت‌آمیز آنها در قبال پلیس و نیروهای امنیتی، رئیس‌جمهور آمریکا در توییت‌های بعدی خود اگر‌چه خواستار آرامش شد، اما از حامیان خود نخواست که از حضور در کنگره خودداری کنند و حتی آنها را به بازگشت به منازلشان دعوت نکرد.

در نتیجه توییتر، ابتدا بازنشر و لایک توییت‌های مروج خشونت ترامپ را ممنوع کرد و سپس دسترسی وی به‌حساب کاربری‌اش را به مدت ۱۲ ساعت تعلیق کرد و هشدار داد اگر ترامپ باز‌هم قوانین توییتر را نقض کند، این‌بار حساب کاربری وی به‌صورت دائم مسدود می‌شود.

فیس‌بوک‌ هم استفاده ترامپ از سرویس‌های این شرکت را ابتدا ۲۴ ساعت و سپس به مدت دو هفته معلق کرد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک روز پنج‌شنبه اظهار کرد: ما بر این باوریم که ریسک‌ اجازه‌دادن به ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای ادامه استفاده از سرویس ما در طول این مدت بسیار زیاد است.  محدودیت‌هایی که برای حساب وی در نظر گرفته شده است، تا زمان تکمیل انتقال آرام قدرت و مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در ۲۰ ژانویه ادامه خواهد داشت. اینستاگرام هم که زیرمجموعه فیس‌بوک است همین محدودیت ۲۴ ساعته را علیه ترامپ اعمال کرد. رئیس‌جمهور آمریکا قبلا ویدئویی را نیز در این شبکه‌های اجتماعی ارسال کرده و نتایج انتخابات را جعلی نامیده و حامیان خود را به‌عنوان افرادی بسیار خاص مورد ستایش قرار داده بود. این ویدئو بعد از مدتی توسط فیس‌بوک به علت نگرانی از تشدید خشونت‌ها در آمریکا حذف شد. سخنگوی سرویس ویدئویی یوتیوب اعلام کرد در یوتیوب هم اگر ترامپ دوباره در ویدئویی بخواهد ادعاهای انتخاباتی نادرست را مطرح کند، موقتا امکان بارگزاری ویدئوی جدید یا پخش‌لایو را از دست خواهد داد. کانال‌هایی که در مدت ۹۰ روز سه‌بار هشدار بگیرند به‌طور دائم‌ از سایت یوتیوب حذف می‌شوند. سرویس استریم‌توئیچ (Twitch) نیز که متعلق به شرکت آمازون است، کانال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را در پی اعتراضات خشونت‌آمیز روز چهارشنبه طرفداران وی در ساختمان کنگره معلق کرد. مدیران این سرویس معتقدند، با توجه به شرایط فوق‌العاده جاری و لحن آتش‌افروزانه رئیس‌جمهور، این یک اقدام ضروری برای حمایت از جامعه‌مان و جلوگیری از مورد استفاده قرار گرفتن توئیچ برای تحریک به خشونت بیشتر است. سخنگوی توئیچ اعلام کرد کانال توئیچ ترامپ حداقل تا ۲۰ ژانویه که وی از قدرت کنار می‌رود، معلق خواهد ماند و سپس این شرکت به ارزیابی مجدد وضعیت خواهد پرداخت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحریم‌ها علیه ترامپ فراتر از شبکه‌های اجتماعی درحال گسترش است. شرکت تجارت الکترونیکی شاپیفای اعلام کرده که همه فروشگاه‌های دیجیتالی مرتبط با ترامپ از جمله سایت خرده‌فروشی رسمی ترامپ‌استور را نیز غیرفعال خواهد کرد.