به گزارش «ایسنا» در پیامی به گروه‌های خبرنگاری اعلام شد ریاست‌جمهوری ترکیه گروه‌های واتس‌اپ خود را به اپلیکیشن پیام‌رسان رمزنگاری شده BiP که واحدی از شرکت ترک‌سل ایلتیشیم هیزمتلاری است، منتقل خواهد کرد. وزارت دفاع ترکیه هم روز یکشنبه اقدام مشابهی انجام داد. این تغییر با کمپین گسترده‌تر اردوغان علیه پلت‌فرم‌های شبکه اجتماعی همزمان شده که فعالان می‌گویند با هدف سرکوب مخالفان انجام می‌گیرد.

تغییرات در شرایط و خدمات واتس‌اپ که از هشتم فوریه اجرایی می‌شود به این اپلیکیشن اجازه می‌دهد اطلاعات کاربران را با فیس‌بوک- شرکت مادر خود- به اشتراک بگذارد. کاربران باید با شرایط جدید که به آنها اجازه می‌دهد هدف تبلیغات هدفمند قرار گیرند موافقت کنند در غیر این صورت دسترسی به اکانت‌هایشان را در واتس‌اپ از دست می‌دهند.

تلاش فیس‌بوک برای بهره‌برداری از واتس‌اپ با افت رشد درآمد این شرکت شبکه اجتماعی جدی‌تر شده است. طبق اعلام این شرکت، استفاده از این پیام‌رسان بیش از ۵۰ درصد در بسیاری از کشورهایی که از شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده‌اند رشد داشته اما این رشد به درآمد تبلیغاتی بیشتری منجر نشده است زیرا واتس‌اپ در میان پلت‌فرم‌هایی نبوده که فیس‌بوک در آنها کسب و کار تجاری قوی داشته است.در پی ضعیف شدن حمایت از داده در واتس‌اپ، ایلان ماسک با انتشار پیامی ‌در توییتر از کاربران خواست تا به جای واتس‌اپ، از اپلیکیشن سیگنال استفاده کنند. این پیام توسط جک دورسی، مدیرعامل توییتر نیز ری‌توییت شد. گفته می‌شود که با انتشار این توییت، بیش از ۱۰۰ هزار دانلود جدید برای اپلیکیشن سیگنال در اپ‌استور و گوگل‌پلی ثبت شد.هرچند هجوم ناگهانی کاربران به سیگنال باعث بروز اختلال موقتی در این اپلیکیشن شد؛ در پیامی‌که در سیگنال منتشر شده، آمده است: به‌دنبال افزایش درخواست‌ها برای ورود به سیگنال، ارسال کد تایید برای برخی از کاربران جدید با مشکل مواجه شد. ما سریعا وارد عمل شدیم تا این مشکل را در کوتاه‌ترین زمان برطرف کنیم.مایکروسافت نیز در واکنش به این تصمیم واتس‌اپ، از کاربران خواست تا اپلیکیشن اسکایپ را برای برقراری تماس‌های تصویری و ارتباط‌های خود دانلود کنند. این شرکت نوشت: اسکایپ به حریم شخصی شما احترام می‌گذارد. ما خود را نسبت به حفاظت از اطلاعات شخصی و خصوصی شما متعهد می‌دانیم و آن را به شرکت‌های ثالث نمی‌فروشیم.