ابوالحسن فیروزآبادی در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که شنبه شب به‌صورت آنلاین برگزار شد، اعلام کرد ایران در میان ۱۰ کشور اولی است که فیلترشده‌ترین اینترنت را دارد. او در این‌باره توضیح داد: «ما اینترنت صیانت شده داریم و قبول نداریم که این فضا به‌طور کلی رها شده است. البته دسترسی به محتوای نامناسب نیز ممکن است و این مربوط به جنس این فضا است. چین که سیاست‌های کاملا مشخصی در حوزه فیلترینگ اینترنت دارد و دسترسی مدیریت‌شده‌ای در این فضا دارد، باز هم نمی‌تواند به‌صورت ۱۰۰ درصدی این فضا را کنترل کند.»

 دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین گفت: طرح مدیریت VPN و اینترنت کشور با هدف طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت و ارائه سرویس با شرایط بهتر اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه این طرح میان وزارت ارتباطات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی در حال انجام است گفت: البته طبق گزارش دریافتی ما از جدول زمان بندی عقب هستیم، اما این پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی عملیاتی می‌شود. وی افزود: این پروژه تحت عنوان مدیریت VPN و اینترنت کشور برای دسترسی طبقات مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان و دانشگاهیان با هدف رفع نیازهای اینترنتی آنها و ارائه شرایط بهتر سرویس‌دهی اجرایی می‌شود.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی درخصوص مذاکره با صاحبان پلت‌فرم‌ها برای پذیرفتن قوانین حکمرانی کشور بر فضای مجازی گفت: «پلت‌فرم‌هایی که هم اکنون مسدود هستند، جای بحثی ندارند. اما به دوستان مجوز داده‌ایم که با گوگل، اینستاگرام و واتس اپ وارد مذاکره شوند که آنها به مقررات ما تمکین کنند. البته ما معتقدیم تلاش لازم در این زمینه صورت نگرفته است.» وی گفت: «قبول داریم که شرایط کشور ما خاص است و نباید این مذاکره را به سهولت ترکیه، پاکستان یا اندونزی مقایسه کنیم. اما چنانچه با موضع قدرت وارد شویم و مواضع‌مان منفعلانه نباشد، نتایج امیدبخشی را شاهد خواهیم بود. مسوول این مذاکرات نیز وزارت ارتباطات است.»

فیروزآبادی با انتقاد از حضور مقامات سیاسی کشور- که مخاطب خارجی ندارند- در پلت‌فرم‌های فیلتر شده گفت: «ما آیین‌نامه‌ای در مرکز ملی فضای مجازی تهیه کرده و به مسوولان مربوطه ارائه دادیم که در پلت‌فرم‌های مسدود شده حضور نداشته باشند و به جای رسانه‌های رسمی، اخبار سازمانی خود را در این فضا پخش نکنند. اما این آیین‌نامه با بی‌توجهی مواجه شد و هم اکنون شاهد هستیم که مسوولان روی پلت‌فرم مسدود شده آمریکایی مسائل سازمانی خود را مطرح کرده، حتی رونمایی از دستاوردهای سازمان خود را در این فضا اعلام می‌کنند یا شاهد دعواهای سازمانی روی این پلت‌فرم‌ها هستیم. البته در مورد قانونی بودن یا نبودن این اقدام، قوه قضائیه باید نظر دهد.»

وی از کیفیت اینترنت ثابت نیز انتقاد کرد و گفت: «نارسایی شبکه ارتباطی کشور باید رفع شود. تنها راه مقابله فنی با اینترنت ماهواره‌ای ارائه امکانات فنی ارزان و باکیفیت روی شبکه اینترنت زمینی است. باید سیستم زمینی اینترنت را تقویت کنیم و از توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای اینترنت نترسیم.» دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه اینترنت ماهواره‌ای با هدف ارائه خدمات به یک میلیارد نفر از جمعیت جهان فاقد امکانات ارتباطات هستند، تعریف شده است، تاکید کرد: «ما در شهر تهران که نباید با مشکل نبود امکانات ارتباطی و کیفیت ضعیف اینترنت مواجه باشیم. متاسفانه مردم حاضر هستند برای اینترنت هزینه بسیاری پرداخت کنند اما اپراتورهای اینترنت برای خدمات‌دهی در حق مردم کوتاهی می‌کنند.»