حمله گوگل به خودشیرینی مایکروسافت

گوگل در یک پست وبلاگ اعلام کرد مایکروسافت با حاضر شدن در برابر کنگره به‌منظور حمایت از پیشنهادی که به سازمان‌های خبری اجازه می‌دهد با یکدیگر برای مذاکره با گوگل و فیس‌بوک متحد شوند، وارد فرصت‌طلبی شرکتی عیان شده است. کنت واکر، مدیر حقوقی گوگل نوشت: آنها به بازی آشنای حمله به رقیبان و لابی برای مقرراتی که به نفع منافع آنها خواهد بود، متوسل شده‌اند. بیانیه گوگل پیش از جلسه کمیته ضدانحصارطلبی مجلس آمریکا به‌منظور بررسی پیشنهادهایی برای کمک به ناشران منتشر شد. برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، قرار بود به نفع این مقررات پیشنهاد شده که از سوی دیوید سیسیلین، رئیس این کمیته و نماینده دموکرات رودآیلند معرفی شده است، شهادت دهد.

براساس گزارش بلومبرگ، مایکروسافت قانون‌گذاران سراسر جهان را برای تصویب تمهیداتی به‌منظور وادار کردن شرکت‌های فناوری به پرداخت پول به شرکت‌های رسانه‌ای بابت نمایش محتوای آنها تشویق می‌کند. این شرکت نرم‌افزاری علنا از قانونی در استرالیا حمایت کرده که باعث شد ماه گذشته فیس‌بوک به مسدود کردن محتوای خبری در سایت خود بپردازد و خواستار اقدام مشابه در اروپا شده است.

این دو شرکت فناوری تا حدودی تحت تاثیر فشار قانون‌گذاران و رگولاتور بر سر قدرت فوق‌العاده‌ای که در زندگی آمریکایی پیدا کرده‌اند، برای ضربه زدن به یکدیگر تلاش می‌کنند. براساس گزارش رویترز، تنش‌ها میان مایکروسافت و گوگل مدتی است که شدت گرفته اما این خصومت در روزهای اخیر که مدیران دو شرکت بر سر بحران‌های مربوط به خود در لاک دفاعی فرو رفته‌اند، علنی شده است. گوگل با شکایت هر دو حزب حاکم در آمریکا و عصبانیت جامعه رسانه‌ای به‌دلیل تصاحب عمده درآمد تبلیغاتی صنعت رسانه رو‌به‌روست. مایکروسافت هم با تفحص مقامات درخصوص نقش این شرکت در رخنه‌های امنیت سایبری اخیر مواجه است. در اولین رویداد امنیتی، هکرهای روسی با آلوده کردن آپدیت نرم‌افزار شرکت سولار ویندز، به بهره‌برداری از نرم‌افزار ابری مایکروسافت پرداخته و به برخی از شبکه‌های مشتریان این شرکت رخنه کردند. در دومین رویداد امنیتی، که دوم مارس اعلام شد، هکرهای چینی از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزار سرور ایمیل اکسچنج که پیش از این شناخته شده نبودند برای سرقت ایمیل‌های مشتریان مایکروسافت در سراسر جهان استفاده کرده‌اند.

گوگل در واکنش به رفتار مایکروسافت، دست به ضدحمله زد و اعلام کرد علاقه جدیدی که مایکروسافت برای حمله به ما نشان می‌دهد، پس از هک سولار ویندز و در شرایطی بوده که آنها اجازه داده‌اند ده‌ها هزار مشتری این شرکت از جمله سازمان‌های دولتی در آمریکا و متحدان ناتو، بانک‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی، فراهم‌کنندگان مخابراتی، شرکت‌های نیروی دولتی، پلیس آتش‌نشانی و واحدهای امداد و نجات، بیمارستان‌ها و سازمان‌های خبری از طریق آسیب‌پذیری‌های مایکروسافت هدف قرار بگیرند.