گام بزرگ «وان وب»  برای عرضه اینترنت ماهواره‌ای

اگرچه وان وب این روزها در کانون توجهات قرار گرفته، اما اخیرا در آستانه ورشکستگی قرار داشت و با کمک دولت بریتانیا در نوامبر سال گذشته از این مخمصه بیرون آمد. حال قصد دارد تا به‌زودی اینترنت ماهواره‌ای خود را به کاربران سراسر جهان عرضه کند.

اسپیس ایکس نیز در تلاش برای دستیابی به هدف مشابهی است؛ با این تفاوت که شرکت تحت هدایت ایلان ماسک، چند قدم از وان وب جلوتر است. اسپیس ایکس تاکنون ۱۳۰۰ ماهواره استارلینک را در فاصله ۵۵۰ کیلومتری مدار زمین مستقر کرده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ میلادی، این عدد را به ۴۲ هزار برساند. وان وب نیز قصد دارد تا ۶۴۸ ماهواره را در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری مدار زمین قرار دهد و از طریق این ماهواره‌ها، به ارائه خدمات اینترنتی خود بپردازد. تاکنون نیز این شرکت توانسته ۱۴۶ ماهواره به فضا پرتاب کند. جف بزوس، مدیرعامل آمازون نیز چنین برنامه‌ای را دنبال می‌کند اما تاکنون هیچ ماهواره‌ای را پرتاب نکرده است. این شرکت قصد دارد تا در قالب پروژه کوپیر (Kupier Project) خود در آینده نزدیک ۳۲۳۶ ماهواره را در مدار جای دهد. گفته می‌شود که ماهواره‌های این شرکت در فاصله ۵۵۰ کیلومتری مدار قرار خواهند گرفت. با این حال، اقدام اخیر وان وب در پرتاب ماهواره به مدار، دومین پرتاب از پنج پرتابی بوده که این شرکت برای سال‌جاری تدارک دیده تا بتواند اینترنت ماهواره‌ای خود را در اختیار کاربران قرار دهد. طبق اطلاعات منتشر شده، پنجمین پرتاب وان وب در ماه ژوئن اتفاق خواهد افتاد.

وان وب خدمات اینترنت خود را به شرکت‌های مخابراتی عرضه‌کننده اینترنت ارائه می‌دهد، سپس از آنجا این اینترنت در اختیار خانه‌ها و کسب‌وکارها قرار داده می‌شود. این شرکت اعلام کرد که قیمت و هزینه دریافت این اینترنت نیز توسط اپراتورها تعیین خواهد شد چراکه به اعتقاد وان وب، شرکت‌های اینترنتی مشتریان خود را بهتر می‌شناسند. در آن سوی میدان اما ایلان ماسک اخیرا عرضه اینترنت ماهواره‌ای خود را برای ساکنان برخی مناطق در جهان آغاز کرده است. این شرکت تاکنون توانسته هزار کاربر جذب کند.