ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال در توسعه ارتباطات، بهره‌مندی اقشار جامعه از ابزارهای نوین ارتباطی، توسعه عدالت ارتباطی با تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت از طریق تامین زیرساخت‌های تولید شامل تامین فضای تولید، تست و ارزیابی محصولات و تامین مالی واحدهای تولیدی و در نهایت تحقق اهداف مصوب شورای‌عالی فضای مجازی مبنی بر دستیابی به ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند به تولیدات داخلی تا سال ۱۴۰۴ از جمله اهداف این طرح است.

وی افزود: در طرح مذکور حمایت مالی از طریق اعطای تسهیلات کم‌بهره و یارانه سود برای سرمایه‌گذاری ثابت، سرمایه در گردش، تحقیق و توسعه و صادرات محصولات در نظر گرفته شده است. با دستور و مساعدت رئیس‌جمهوری به نهادهای ذی‌ربط و موافقت سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تامین منابع مالی طرح از محل تبصره «۱۸» قانون بودجه مرتبط با وجوه اداره‌شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح مذکور با راهبری معاونت فناوری و نوآوری وزارت اجرا می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: این معاونت با اعلام «فراخوان حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت» از تولیدکنندگان واجد شرایط دعوت می‌کند تا در این طرح ملی شرکت کنند، این طرح بر مبنای سیاست توسعه صنعتی زیست‌بوم همراه هوشمند تدوین شده است.

هاشمی گفت: مزایای اجرای این طرح شامل: جلب مشارکت تولیدکنندگان با مشخصه‌های تولیدیِ باکیفیت و تسهیل در دستیابی آنها به بازارهای جهانی و صادرات محصولات، ایجاد ظرفیت تولید با فناوری SKD با مشارکت و حمایت تولیدکنندگان برتر و ارتقای فناوری تولید حداقل به‌صورت CKD و افزایش عمق ساخت و توانمندی‌های داخلی و ایجاد مزیت رقابتی گوشی تلفن‌همراه ایرانی در بازار داخلی و بازار منطقه در سال‌های اجرایی است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره پنج ساله اجرای این طرح، ایجاد اشتغال پایدار برای ۴۳هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و صرفه‌جویی ارزی بیش از یک میلیارد دلار با تولید ۱۴ میلیون دستگاه گوشی همراه هوشمند و تبلت را شاهد باشیم.