پیش از اظهارات مدیرعامل IBM، مدیران شرکت‌های اینتل و انویدیا نیز از پایان مساله کمبود تراشه در آینده نزدیک خبر داده بودند. وایت‌هرست در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: فاصله زیادی میان محل توسعه فناوری، وارد شدن به مرحله تولید و عرضه به بازار وجود دارد.

به‌نظر می‌رسد با توجه به آغاز واکسیناسیون جهانی کرونا و احتمال عادی‌شدن شرایط در آینده‌ای نه‌چندان دور، بار دیگر شاهد بازگشت صنعت تولید تراشه به روند قبلی آن خواهیم بود.

همان‌طور که پیش‌تر نیز در خبرها آمده بود، IBM به‌تازگی از اولین تراشه ۲ نانومتری جهان رونمایی کرد و گام بزرگی را برای تحولی عظیم در این حوزه برداشته است. البته این فناوری به این زودی‌ها در دل محصولات هوشمند تعبیه نخواهد شد. اما وایت‌هرست معتقد است که صنعت تولید تراشه ‌باید در این دوران که با کمبود مواجه است، به فکر راهکارهایی چون استفاده مجدد و افزایش طول‌عمر تراشه‌ها باشد. مشکلات زنجیره تامین و افزایش تقاضا برای قطعات و تراشه‌ها از جمله اصلی‌ترین علل بحران اخیر عنوان شده است. چندی پیش انجمن صنعت محصولات نیمه‌هادی با انتشار گزارشی نوشت که میزان درآمدهای ناشی از فروش تراشه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، با رشدی ۸/ ۱۷‌درصدی در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی IDC، بخش زیادی از تقاضا برای تراشه‌ها، به سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند برمی‌گردد. افزایش تولید این محصولات طی ماه‌های اخیر سبب کاهش کارت‌های گرافیک، کنسول‌های بازی، لپ‌تاپ‌ها و حتی خودروها شده است.

از جمله شرکت‌هایی که تحت‌تاثیر کمبود تراشه در جهان قرار گرفته، می‌توان به اپل اشاره کرد که طبق گزارش‌های اخیر، عرضه مک‌بوک‌پرو و آی‌پد این شرکت به‌دلیل نبود قطعات مورد‌نیاز به تعویق افتاده است. سامسونگ نیز با چنین مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کند و اعلام کرد که یک عدم‌توازن جدی را در عرضه و تقاضا شاهدیم.