بهنام ولی‌زاده، معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه این سازمان در راستای وظایف قانونی شورای اجرایی فناوری اطلاعات در تاریخ ۱۶ مهرماه ۱۳۹۹، اقدام به راه‌اندازی سامانه یکپارچه پیام‌ایران کرده است، گفت: این سامانه با هدف یکپارچه‌سازی راهکارهای تبادل داده پیام بین مردم با دستگاه‌های اجرایی، کاهش زمینه تخلفات در تبادل پیام با مردم، ازجمله جعل، کلاهبرداری و نقض حریم خصوصی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت و آمادگی برای پاسخگویی سریع به نیازهای ارتباطی با مردم، به‌ویژه در شرایط بحران راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه این سامانه شامل چهار زیرسامانه کارپوشه ملی ایرانیان، ارسال پیامک، ارسال کد دستوری و پست‌الکترونیکی احراز هویت‌شده‌‌ بومی است، افزود: افراد حقیقی و حقوقی و همچنین نمایندگان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از طریق ثبت‌نام در سامانه پیام‌ایران به آدرس payam.iran.ir، پس از احراز‌هویت و تایید سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص نمایندگان دستگاه‌‌های اجرایی با توجه به اخذ معرفی‌نامه کتبی از دستگاه متقاضی، از خدمات این سامانه استفاده کنند. معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: سامانه پیام‌ایران با استفاده حداکثری از زیرساخت‌‌های دولت الکترونیکی موجود به‌منظور ایجاد ارتباطی دوسویه میان مردم و دولت جهت بهره‌برداری عموم شهروندان، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی به‌نحوی فراهم شده است که امکان ارسال مکاتبات و دریافت پاسخ بین دستگاه‌های اجرایی و اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین ارسال و دریافت پیامک برای هر‌یک از دستگاه‌های اجرایی از شماره اختصاصی تخصیص‌یافته با سرشماره ۴۰۴۰ و همچنین ارائه خدمات هر یک از دستگاه‌های اجرایی از شماره کد دستوری اختصاصی USSD تخصیص‌یافته ذیل سرشماره ۴* وجود دارد. ولی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه مذکور، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام از قبیل پیامک و نامه با اشخاص حقیقی و حقوقی، از بستر سامانه پیام‌ایران استفاده کرده و نسبت به اتصال به سامانه پیام‌ایران و تبادل پیام‌ها با مخاطبان اقدام کنند.

همچنین به‌منظور مقابله با ارسال پیام‌های جعلی ارسال پیامک به مخاطبان از سوی دستگاه‌های اجرایی، خارج از سامانه پیام‌ایران ممنوع شده و لازم است پیامک‌ها از سرشماره اختصاصی دستگاه در سامانه پیام‌ایران با سرشماره ۴۰۴۰ یا mask شماره مربوط به دستگاه ارسال شود. وی با بیان اینکه این سامانه در سال ۱۳۹۸ فعالیت اولیه خود را آغاز کرد، گفت: در سال ۱۳۹۸، کارپوشه ملی‌ایرانیان حدود ۳۷۲هزار کاربر فعال داشت و ۶۰۰ هزار تبادل بین ۴۶ دستگاه اجرایی با مردم به ثبت رسید. اما در نیمه اول سال ۹۹ در این سامانه با ۵۵۰ هزار کاربر فعال، تعداد نامه‌های ارسالی میان دستگاه‌های دولتی و مردم به ۱۰‌میلیون سند رسید و ۶۵ دستگاه از این طریق مکاتبه کردند. همچنین مطابق با آخرین بررسی‌ها تا پایان سال ۹۹ این سامانه بیش از ۵۹۳ هزار کاربر فعال دارد و ۶۰‌میلیون دیتا از طریق ۸۲ دستگاه اجرایی بین مردم و دولت جابه‌جا می‌شود. تاکنون ۵/ ۱۶میلیون پیامک نیز از طریق این سامانه به مردم ارسال شده است. معاون سازمان فناوری اطلاعات در مورد نحوه استفاده از خدمات کارپوشه و صندوق‌پست الکترونیک اظهار کرد: کاربران با ورود به درگاه سامانه پیام‌ایران می‌توانند برای استفاده از خدمات کارپوشه ثبت‌نام کرده و از قابلیت‌های این صندوق پست الکترونیکی استفاده کنند. همچنین لیست دستگاه‌های متصل به سامانه پیام‌ایران و کد پیامکی آنها در وبگاه «پیام‌ایران» در دسترس است و هر کاربری که از دستگاه‌های دولتی پیامی دریافت می‌کند در صورتی‌که سرشماره این پیامک ۴۰۴۰ باشد، می‌تواند مطمئن شود که این پیام جعلی نیست.