یک استاد بازرگانی در کانتیکت به نام رالف‌ریلی ادعا می‌کند او و وزنیاک در سال ۲۰۱۱ توافق کردند تا یک دانشگاه فناوری تاسیس کنند و درهمین راستا با یکدیگر دست دادند که تصویر آن ثبت شد. هدف این پلت‌فرم آموزشی تدریس مهارت‌های رایانشی و تکنیک‌های دیگر به بزرگسالان بود که از نام و شهرت وزنیاک به عنوان بنیان‌گذار اپل استفاده می‌کرد. اما طبق اسناد دادگاه این شراکت هیچ‌گاه به واقعیت نپیوست. وزنیاک در سال ۲۰۱۷ میلادی با استفاده از همین ایده طرح Woz U را راه‌اندازی کرد که در حقیقت مدرسه‌ای برای آموزش کدنویسی بود. در مقابل ریلی سعی کرد با ارسال ایمیل با وزنیاک تماس بگیرد و مالکیت بخشی از پروژه را به خود اختصاص دهد. ریلی در یکی از این ایمیل‌ها نوشته است: زمانی که من درباره ایده‌ام با شما ارتباط برقرار کردم، این دقیقا همان چیزی بود که از انستیتو فناوری Wozدر ذهنم داشتم. شما به هدف زدید. وزنیاک در پاسخ نوشته بود: شما ایده درست را داشتید… شک دارم بدون ایده اصلی شما این طرح اجرا می‌شد. اما هنگامی که ریلی خواستار بخشی از مالکیت پروژه شد، هیچ پاسخی دریافت نکرد. در نتیجه استاد دانشگاه نیز به‌دلیل سرقت مالکیت فکر و نقض قوانین کپی رایت از وزنیاک شکایت کرد. او خواهان یک میلیون دلار غرامت شد.

البته ریلی اتهامات دیگری علیه وزنیاک مطرح کرده مانند نقض قرارداد که از سوی قاضی رد شده است. طبق اطلاعات موجود این استاد دانشگاه نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۰ از طریق ایمیل ایده خود را با وزنیاک مطرح می‌کند. آنها طی چندماه با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و ریلی از بنیان‌گذار اپل می‌خواهد ایده «انستیتو فناوری Woz» را بررسی کند. وزنیاک نیز در ایمیلی از موافقت با ایده و استفاده از نامش در پروژه خبر داده بود.

پس از آن ریلی قراردادی درباره ایجاد یک مدرسه آنلاین در کانتیکت به وزنیاک ارائه می‌کند که در ازای استفاده از نام و تصویر وزنیاک در «انستیتو فناوری Woz» هر ۳ ماه مبالغی به او پرداخت کند. در اسناد موجود امضای وزنیاک در قرارداد وجود دارد. در مقابل وزنیاک ادعا می‌کند امضا کردن این سند را به یاد ندارد، اما نسبت به امضای موجود در آن اظهار نظری نکرده است.

مدت کوتاهی پس از آن وزنیاک طرح ریلی را رها کرد. هنگامی که این استاد دانشگاه در ۲۰۱۳ میلادی ماکت وب‌سایت انستیتو فناوریWoz را افتتاح کرد، مدیر برنامه‌های وزنیاک از او خواست آن را حذف و از تماس مستقیم با وی خودداری کند. ریلی کپی‌رایت این وب‌سایت را ثبت کرده بود و محور شکایت یک میلیون دلاری او از وزنیاک نیز همین امر است. بنیان‌گذار اپل ادعا می‌کند هیچ توافقی میان او و ریلی صورت نگرفته و تصویر مذکور نیز مربوط به یکی از ملاقات‌های او با طرفدارانش است.