سهم‌گیری غول‌های تکنولوژی از هالیوود

  این شیر طلایی جذاب

استودیوی فیلم‌سازی MGM که در سال ۱۹۲۴ تاسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین استودیوهای هالیوود است که درحال‌حاضر مجموعه‌ای از چهار هزار فیلم و هفده هزار ساعت برنامه تلویزیونی را در اختیار دارد و همچنین تاکنون بیش از ۱۸۰ جایزه اسکار و ۱۰۰ جایزه امی را به خودش اختصاص داده است. مهم‌تر از اینها، استودیو MGM مالک پنجمین فیلم ارزشمند تاریخ سینما یعنی مجموعه جیمز‌باند است که با ۲۴ فیلم، درآمد کل آن تا حالا به بیش از ۷ میلیارد دلار رسیده است. تمام اینها کافی است تا بتواند جنگ رقابتی جدی را در میان غول‌های تکنولوژی که به‌دنبال توسعه بازوهای پخش آنلاین یا استریمینگ خودشان هستند، به‌راه بیندازد. درست به همین دلیل هم از ماه دسامبر سال میلادی گذشته که استودیوی مترو‌گلدوین‌مایر برای فروش گذاشته شد، توجه شرکت‌های مختلف و به‌خصوص شرکت‌های تکنولوژی بزرگ را به خودش جلب کرد. MGM در این ماه‌ها پیشنهادهای غیررسمی اما جدی از طرف اپل و Comcast دریافت کرد.   دومین شرکت پخش تلویزیونی جهان یعنی Comcast با وجود آنکه Sky- یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های رسانه‌ای بریتانیا و جهان- را در اکتبر ۲۰۱۸ با قیمت ۳۹ میلیارد دلار خریده بود، همچنان برای سلطه بیشتر بر این بازار به‌دنبال خرید MGM بود. همین موضوع باعث شد که قیمت پیشنهادی اولیه برای خرید این استودیوی فیلم‌سازی که در ابتدا ۵ میلیارد دلار بود، بالاتر برود و در نهایت آمازون آن را با قیمت ۵/ ۸ میلیارد دلار بخرد تا اپل و Comcast دندان طمع از آن بکشند. این دومین خرید بزرگ آمازون بعد از خرید خرده‌فروشی بزرگ آمریکا یعنی WholeFoods در سال ۲۰۱۷ و با قیمت ۷/ ۱۳ میلیارد دلار، به‌حساب می‌آید.

  خریدهای میلیارد دلاری رقبا

حالا سرویس آمازون پرایم که با ۱۷۵میلیون کاربر در سراسر جهان دومین سرویس پخش آنلاین بزرگ دنیاست، می‌تواند با این خرید سلطه و نفوذ خود را بر بازار استریمینگ گسترش بدهد و این موضوع، نگرانی شرکت‌های رقیب را برانگیخته است. «مایک هاپکینز» معاون بخش پرایم ویدئو و استودیوهای آمازون درباره این خرید گفته است: «ارزش مالی واقعی پشت این خرید، دسترسی ما به گنجینه‌ای از مالکیت‌های فکری و معنوی و مجموعه‌ای بزرگ و ارزشمند از محتوای تصویری است که کمک می‌کنند ما تجارت استریمینگ خودمان را با کمک تیم بااستعداد MGM گسترش بدهیم.»

آمارها نشان می‌دهند که آمازون در سال گذشته میلادی ۱۱ میلیارد دلار برای تهیه محتوای ویدئویی هزینه کرده، درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۹ برابر ۸/ ۷ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که این شرکت در یک‌سال گذشته سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای افزایش تعداد مشترکان سرویس آمازون پرایم انجام داده است. رقیب بزرگ آن یعنی نتفلیکس در سال گذشته چیزی در حدود ۱۷ میلیارد دلار برای تامین محتوا هزینه کرده است. در حال‌حاضر نتفلیکس با بیش از ۲۰۰ میلیون مشترک در دنیا بزرگ‌ترین سرویس استریم جهان و رقیب اصلی آمازون‌پرایم است. از طرفی دیزنی‌پلاس هم رقیب بالقوه‌ای برای آمازون به‌حساب می‌آید. این سرویس که هجده ماه پیش رونمایی شد، در این مدت رشد سریعی داشته و حالا بیش از صد میلیون نفر کاربر دارد. به این ترتیب شرکت‌های رسانه‌ای قدیمی و غول‌های سیلیکون‌ولی در حال رقابت بر سر مشترکانی هستند که با شدت گرفتن موج تقاضا برای سرویس‌های پخش آنلاین، به سرعت به این بازار سرازیر می‌شوند. جالب آنکه «کنیچیرو یوشیدا» مدیرعامل شرکت سونی در واکنش به خبر خرید MGM توسط آمازون، گفته است که در این موج رقابتی که برای خرید استودیوهای فیلم‌سازی شکل گرفته، این شرکت هیچ قصدی برای فروش استودیوی فیلم‌سازی خودش یعنی سونی پیکچرز ندارد. سونی‌پیکچرز با ارزشی در حدود ۳۰ میلیارد دلار، در حال‌حاضر پنجمین استودیوی بزرگ فیلم‌سازی هالیوود محسوب می‌شود.

از طرفی شرکت بزرگ مخابراتی AT&T در ماه جاری از ادغام بخش رسانه‌ای خود با شرکت رسانه‌ای بزرگ Discovery خبر داد تا به این ترتیب بتواند یک نیروگاه بزرگ جهانی در تولید محتوا ایجاد کند تا بتواند در این جنگ‌جهانی برای پخش آنلاین، حضور قدرتمندی داشته باشد. این در حالی است که این غول مخابراتی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ شرکت بزرگ رسانه‌ای WarnerMedia را با قیمت ۸۵ میلیارد دلار خرید. با این خرید AT&T حالا استودیوی بزرگ HBO را- که زیرمجموعه‌ای از WarnerMedia است- هم در اختیار دارد.

با این همه اما غول‌های رسانه‌ای قدیمی هم سعی دارند جایگاه خود را در این رقابت حفظ کنند و از این روند نوسازی صنعت رسانه عقب نمانند. با این اوصاف است که دیزنی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای جهان، در ماه مارس سال ۲۰۱۹ کمپانی مشهور Fox را با قیمت ۷۱ میلیارد دلار از آن خود کرد تا بازوی تولید محتوای قوی‌تری برای ارایه سرویس دیزنی‌پلاس و جنگ با رقبای بزرگ حوزه پخش آنلاین داشته باشد.

  صف‌بندی مقامات دولتی علیه آمازون

انتشار خبر خرید استودیو MGM توسط آمازون در روز چهارشنبه، صدای اعتراض منتقدان آمازون در واشنگتن را بلند کرده است و آن را نمونه‌ای از تلاش غول‌های تکنولوژی برای گسترش سلطه خود می‌دانند که رقابت با آنها را برای شرکت‌های دیگر مشکل کرده و همچنین می‌تواند ناقض قوانین ضدانحصارطلبی هم باشد. «دیوید کیسیلین» نماینده دموکرات رودآیلند که مدیریت تحقیقات از آمازون، فیس‌بوک، آلفابت و اپل در زمینه احتمال نقض قوانین ضدانحصارطلبی را به عهده دارد، در این مورد می‌گوید: «یک روز دیگر و یک ادغام بزرگ دیگر. خرید MGM توسط آمازون، فرضیات و دانسته‌های فعلی ما از قانون‌شکنی این شرکت را تقویت می‌کند. آنها به دقت سعی دارند قدرت انحصاری خودشان در بازار را گسترش بدهند؛ اتفاقی بد برای کارمندان، مشتریان و کاربران و البته کسب‌وکارهای کوچک.»

خرید استودیوی MGM درست یک روز بعد از آن قطعی و اعلام شد که دادستان کل واشنگتن آمازون را به نقض قوانین ضدانحصارطلبی متهم و ادعا کرد که سلطه انحصاری آمازون باعث افزایش قیمت‌ها و در نهایت ضرر مشتریان می‌شود. این اولین شکایت دولت آمریکا علیه آمازون در زمینه نقض قوانین ضدانحصارطلبی است. این در حالی است که دادستان‌های ماساچوست و پنسیلوانیا هم به فهرست مقامات دولتی پیوسته‌اند که آمازون را به قانون‌شکنی در این زمینه متهم کرده‌اند؛ فهرستی که در آن دادستان‌های کل کالیفرنیا، نیویورک، واشنگتن و کمیسیون تجارت فدرال هم قرار دارند.