Untitled-1

براساس تحقیق‌های Counterpoit، اپل همچنان با فاصله قابل توجه بیشترین سهم این بازار را در اختیار دارد و با شیب مثبتی که ناشی از عرضه ساعت‌های هوشمند سری ۶ این شرکت بود توانست فروش خود را نسبت به سال قبل یک‌‌ونیم برابر کند. به این ترتیب سهم بازار این شرکت ۳ درصد بهبود یافته و از 3/ 30 درصد به 5/ 33 درصد رسید. سامسونگ هم در بازار ساعت‌های هوشمند نسبت به سال قبل رشد ۲۷ درصدی فروش را به ثبت رساند. آنچه فروش سامسونگ را در یک‌سال گذشته قوت بخشیده فروش سری‌های گلکسی واچ ۳ و گلکسی‌واچ‌ سری اکتیو این شرکت بوده است. اما در مجموع رشد فروش این شرکت از متوسط رشد فروش این صنعت کمتر بود و باعث شد سهم بازار این برند کره‌ای از 5/ 8 درصد در سال گذشته به ۸ درصد در سال‌جاری برسد. شرکت چینی هوآوی هم همچنان درحال از دست دادن سهم خود از این بازار است. این شرکت درحالی‌که سال گذشته بیش از ۱۰ درصد بازار ساعت‌های هوشمند را در اختیار داشت اکنون حدود 4/ 8 درصد بازار را در اختیار دارد.

ساعت‌های هوشمند شامل مدل‌های متنوع و کاربردهای گوناگونی هستند. از ساعت‌های ارزان قیمت ابتدایی گرفته مانند ساعت‌های هوشمند شیائومی و OPPO و ساعت‌های هوشمند کودکان مانند BBK، وودافون نئو یا حتی ساعت‌های هوشمند گران‌قیمت و رده بالا مانند ساعت‌های اپل، سامسونگ و گارمین.

Sujeong Lim تحلیلگر ارشد شرکت Counterpoit معتقد است که اپل توانسته حاکمیت خود را در بازار ساعت‌های هوشمند با عرضه سری ششم ساعت‌های خود و همچنین سری SE در زمان مناسب استحکام ببخشد و این احتمالا سامسونگ را وادار به عرضه ساعت‌هایی در محدوده قیمتی متوسط خواهد کرد تا بتواند در این بازار سطح رقابت را حفظ کند.

به گفته Lim هوآوی به‌دلیل افت فروش ساعت‌هایش سهم خود را نسبت به سال گذشته از دست داده اما باید دید ساعت‌های هوشمند این شرکت بعد از عرضه سیستم‌عامل اختصاصی آن (Harmony) چقدر خوب و مناسب خواهند بود. این تحلیلگر معتقد است که سیستم‌عامل جدید هوآوی فرصتی را برای فعالیت برنامه‌نویسان در یک اکوسیستم جدید فراهم می‌کند.

از لحاظ اکوسیستم WatchOS یا همان سیستم‌عامل ساعت‌های اپل بیش از یک سوم بازار را با توجه به حضور یک میلیارد کاربر آی‌فون در اختیار دارد که بالاترین سهم در بازار هم هست. سیستم‌عامل Wear OS شرکت گوگل هنوز موفقیتی در این اندازه ندارد شاید به این دلیل که بسیاری از برندهای تولید‌کننده ساعت تصمیم گرفته‌اند که سیستم‌عامل‌های خود را روی ساعت قرار دهند. سیستم‌عامل فیت‌بیت، تایزن (سامسونگ) و گارمین در این دسته جای می‌گیرند. یک دلیل این عدم استقبال از Wear OS گوگل این است که امکانات آن نسبت به سیستم‌عامل‌های موجود زیاد نیست، از پردازنده‌های بهینه شده برای کاهش مصرف باتری استفاده نمی‌کند و همین باعث شده که سهم سیستم‌عامل گوگل در این بازار از چهاردرصد تجاوز نکند. این برای شرکتی که در محصولی چون تلفن هوشمند با سیستم‌عامل اندروید سهم عمده بازار را در اختیار دارد ناامید‌کننده است.

با این حال اخباری که هفته پیش از شراکت گوگل و سامسونگ منتشر شد می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد. گوگل در جریان کنفرانس برنامه‌نویسان خود اعلام کرد که قصد یکپارچه کردن Wear OS و سیستم‌عامل تایزن را دارد. چنین اتفاقی می‌تواند 5/ 3 میلیارد کاربر اندرویدی بالقوه را به سمت این موضوع جلب کند که ساعت هوشمند بخرند یا ساعت هوشمند خود را با سیستم‌عامل دیگری به روز کنند.  به عقیده تحلیلگران نخستین ساعت‌های سامسونگ گلکسی‌واچ مجهز به اندروید اواخر پاییز به بازار خواهند آمد. تمرکز اصلی نه‌تنها بهبود عملکردهای مختلف مورد نیاز مثل افزایش عمر باتری بلکه بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی، اپلیکیشن و خدمات جدید و ادغام بهتر با گوشی‌های اندرویدی است. گوگل عزم خود را برای رقابت بزرگ با اپل با خرید یک رقیب بسیار توانمند در این عرصه- فیت‌بیت- به‌کار گرفته و به‌نظر می‌رسد تا سال آینده باید شاهد یک رویارویی تمام عیار در این عرصه باشیم.

  جنگ در بازار ساعت‌های ورزشی

هر چند امروزه ساعت‌های هوشمند تمرکز قابل‌توجهی بر قابلیت‌های ورزشی گذاشته و مملو از ویژگی‌های مورد استفاده ورزشکاران هستند اما حوزه ساعت‌های هوشمند ورزشی یک حوزه کوچک اما قدرتمند است که برندهای فعال در آن مشغول تولید محصولاتی هستند که به‌طور تخصصی برای ورزش دیزاین شده‌اند.

درحال‌حاضر شرکت‌هایی چون پولار، گارمین و سانو مدل‌های متنوعی از ساعت‌های هوشمند ورزشی را عرضه کرده‌اند. گارمین یکی از مشهورترین برندهای ساعت‌های هوشمند است که تا سال گذشته بعد از اپل در رده دوم ساعت‌های هوشمند قرار داشت. این شرکت حدود 4/ 9 درصد از سهم درآمدهای بازار را در اختیار داشت که نسبت به سال قبل از آن با رشد 31 درصدی مواجه شد.

کرونا و توجه مردم به سلامتی باعث افزایش قابل‌توجه مردم به سلامتی و ساعت‌های هوشمند شد خصوصا ساعت‌هایی که سنسور سنجش غلظت اکسیژن خون داشتند بیش از پیش موردتوجه قرار گرفتند. هرچند خود برندهای ورزشی معتقدند که سنسورهای آنان نباید برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار گیرد اما همچنان استقبال از ساعت‌های دارای سنجش غلظت اکسیژن بالاست.

براساس گزارش ‌ای‌دی‌سی ساعت‌های هوشمند و دستبندهای تناسب اندام در سال 2020 بیش از 198 درصد رشد داشتند و بازیگرانی چون شیائومی، Amazfit و realme از نظر تعدادی موفق به فروش بیشترین ساعت‌ها شدند هرچند همچنان از نظر ارزشی ساعت‌های اپل و سامسونگ درآمد و فروش بیشتری نصیب شرکت‌هایشان می‌کنند.