گوگل نخست در سال ۲۰۲۰ متعهد شد کوکی‌های تبلیغاتی را در مدت دوسال حذف کند و مانع فعالیت کوکی‌های شخص ثالثی شود که تبلیغات کنندگان از آنها برای ردیابی کاربران و بررسی عملکرد کمپین‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند. 

این شرکت سپس آزمایش ابزارهای نرم‌افزاری را آغاز کرد تا بتواند ابزار جدیدی برای جایگزینی این کوکی‌ها ارائه کند اما این ابزارها با استقبال سرد بعضی از شرکت‌های رسانه‌ای و بازاریابی روبه‌رو شدند.

وینای گوئل، مدیر مهندسی کروم در یک پست وبلاگ نوشت: اگرچه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این ابتکار صورت گرفته اما متوجه شدیم که در این اکوسیستم زمان بیشتری نیاز است تا این روند اصلاح شود. وی توضیح داد گوگل حذف کوکی‌ها را در دو مرحله انجام خواهد داد که شامل یک آزمایش ۹ ماهه برای ناشران، طراحان و تبلیغات‌کنندگان وب است که در اواخر سال ۲۰۲۲ شروع می‌شود و سپس یک دوره نهایی سه‌ماهه که در سال ۲۰۲۳ شروع می‌شود.

کوکی‌های وب به ایجاد صنعت عظیم تبلیغات وب که گوگل در آن پیشتاز است کمک کردند اما این ابزارهای ردیابی هدف موج قوانین حریم خصوصی و تغییرات قرار گرفته‌اند. اپل کوکی‌های شخص ثالث را از مرورگر سافاری حذف کرده و بازاریابان را وادار کرده است برای ردیابی مصرف‌کنندگان، موافقت آنها را دریافت کنند. 

گوگل با آگاهی کامل از اهمیت کسب‌وکار تبلیغات خود و همچنین تفحص ضدانحصارطلبی فزاینده درحال یافتن راهکاری برای حل این مشکل است. براساس گزارش رویترز، رگولاتور انگلیس اوایل ژوئن اعلام کرد تغییرات آتی کروم رقابت را کاهش داده و ناشران را از درآمد محروم می‌کند. گوگل در واکنش به این اظهارات متعهد شد استفاده از اطلاعات مصرف‌کننده را محدود کرده و هیچ‌گونه دسترسی خاصی به ابزارهایش ندهد.