دکتر سورنا ستاری  در مراسم اولین جراحی روباتیک از راه دور روی حیوان که در مرکز مهارت‌های پیشرفته بالینی بیمارستان امام‌خمینی(ره) برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: این یکی از اتفاقات خوب بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) بوده که در کنار آن درمان‌های جدید قابل‌توسعه هستند. به گفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، درحال‌حاضر این جراحی در دو بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) و سینا از راه دور روی حیوان به‌خوبی انجام شد. 

وی ادامه داد: این امر شروع یک حرکت بزرگ و نوآوری جدید درحوزه جراحی است و امیدوارم هر‌چه زودتر به مرحله توسعه انسانی برسد. ستاری درخصوص سامانه جراحی از راه دور گفت: این روبات در دنیا به‌عنوان روبات‌های داوینچی مطرح بوده که چندسالی می‌شود به تولید رسیده‌اند. 

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: روبات ساخته‌شده در این شرکت دانش‌بنیان اکنون در حال اخذ تاییدیه‌های حیوانی است تا در فاز انسانی مورد استفاده قرار گیرند. ستاری اظهار کرد: جراحی روباتیک قابلیت‌های زیادی دارد و با دقت بالایی انجام می‌گیرد. همچنین با استفاده از این روبات خطاهای انسانی و لرزش دست به‌شدت کاهش می‌یابد. 

وی با بیان اینکه همچنین با این دستگاه فاصله بین جراح و کیس جراحی مهم نیست، گفت: جراح می‌تواند از هزاران کیلومتر عمل جراحی را انجام دهد و این موضوع در بسیاری از موارد که نمی‌توان بیمار را جابه‌جا کرد اهمیت بالایی خواهد داشت. معاون علمی و فناوری با بیان اینکه این دستگاه کامل در داخل ساخته‌شده گفت: تا یک‌سال آینده تاییدیه‌های فنی درخصوص تست حیوانی دستگاه اخذ می‌شود و در مراکز جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.