اهدای مدال‌های ساخته شده از مواد الکترونیکی بازیافتی در المپیک توکیو

مدال این ورزشکار اما با دیگر مدال‌هایی که در دوره‌های قبل المپیک اهدا شد، متفاوت بود. درواقع، او نخستین ورزشکاری لقب گرفت که مدل طلایی ساخته‌شده از مواد الکترونیکی بازیافتی را به گردن آویخت. تقریبا چهار سال پیش بود که مسوولان برگزاری المپیک توکیو از تصمیم خود برای ساخت مدال‌های این بازی‌ها از قطعات الکترونیکی حاصل از دستگاه‌های بازیافتی خبر دادند که خوشبختانه این امر محقق شد و پس از یک وقفه تقریبا ۱۲ ماهه به دلیل همه‌گیری کرونا، این مدال‌ها آماده تحویل به ورزشکاران شد.

 در جریان کمپین ساخت این مدال‌ها، ژاپنی‌ها از مردم و همچنین نهادها خواستند تا دستگاه‌های الکترونیکی بلااستفاده یا از کارافتاده خود را که شامل انواع گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، کنسول بازی و دوربین دیجیتال ‌می‌شدند، به مسوولان برگزاری این مسابقات تحویل دهند. در مجموع و در طی ۱۸ ماه از آغاز این کمپین، بالغ بر ۴۷ هزار و ۴۸۸ تن دستگاه الکترونیک به همراه بیش از ۵ میلیون دستگاه گوشی موبایل گردآوری شد که در نهایت، ۵هزار مدل برای اهدا به ورزشکاران بازی‌های المپیک و پارالمپیک ساخته شد. طبق گزارش مسوولان برگزاری المپیک توکیو، ظرف ۱۴ ماه حدود ۲۷۰۰ کیلوگرم برنز جمع‌آوری شد که مطابق به حد تعیین‌شده برای تولید مدال‌های برنز بود. پس از ۱۸ ماه نیز نزدیک به ۴/ ۲۸ کیلوگرم طلا (۸/ ۹۳ درصد از ۳/ ۳۰ کیلوگرم طلای مورد انتظار) و ۳۵۰۰ کیلوگرم نقره (۴/ ۸۵ درصد از ۴۱۰۰ کیلوگرم نقره مورد انتظار) جمع‌آوری شد. در نهایت و تا پایان ماه مارس ۲۰۱۹، انتظارات برآورده و کار تولید مدال‌ها آغاز شد. کوهی اوچیمورا، ژیمناست‌کار ژاپنی که در راه‌اندازی این کمپین نقش داشت، اعلام کرد: «مدال‌های بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو از تفکرات مردم ساخته شده و به دلیل جلوگیری از دور ریختن مواد الکترونیکی از مردم سپاسگزارم. من فکر ‌می‌کنم که این اقدام پیام مهمی برای نسل‌های آینده داشت.»

بازی‌های المپیک و پارالمپیک امسال، نخستین دوره از این بازی‌ها لقب گرفت که تما‌می‌ مدل‌های آن از طریق بازیافت قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی دورریختنی ساخته شد. البته در دوره قبل و در سال ۲۰۱۶ نیز برزیل سعی کرد تا چنین روشی را پیاده کند که در نهایت، برای ساخت مدل‌های نقره و برنز به میزان ۳۰ درصد از مواد بازیافتی استفاده شد.