معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که ارجاع آن به کمیسیون‌های تخصصی مجلس از سوی نمایندگان تصویب شد، گفت: مجلسی که دغدغه شفافیت آرا به‌صورت جدی در آن مطرح بوده است، نباید چنین طرح مهمی را پشت درهای بسته کمیسیون‌ها بررسی کند. این مساله یک اشکال بزرگی است که به اتفاق اخیر وارد است.

نماینده مردم چابهار در مجلس با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار خردادماه ۱۴۰۰ در دیدار با نمایندگان اظهار کرد: رهبری فرمودند که موضوع فوری ما فضای مجازی نیست. هم‌اکنون آب خوزستان و سیستان‌وبلوچستان به یک بحران جدی و عمیق تبدیل شده است و کرونای دلتا در سراسر کشور موج می‌زند. همچنین ما در زمینه واکسیناسیون از بسیاری از کشورهای همسایه عقب‌تر هستیم. بدقولی‌های کشورهای به ظاهر دوست، مساله روز وزارت امور خارجه است؛ اما مجلس به هیچ یک از مسائل بالا نمی‌پردازد. این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ضمن انتقاد از افزایش قیمت کالاهای اساسی در روزهای واپسین دولت دوازدهم، آن را موضوع مهم‌تری از فضای مجازی عنوان کرد و گفت: ایرادات محتوایی زیادی به طرح صیانت از حقوق کاربران وارد است. من در نطق کوتاهی از مردم ایران به‌علت تصویب این طرح عذرخواهی کردم و هنوز معتقدم که روز تصویب طرح مذکور، روز خوبی برای قوه مقننه ایران نبود.

وی با اذعان به اینکه «سامان‌دهی فضای مجازی یک ضرورت کلی است» گفت: این طرح هیچ نسبتی با دغدغه‌های مقام معظم رهبری ندارد. چه دوستان بپذیرند و چه نپذیرند، این طرح محدودیت‌هایی برای پلت‌فرم‌های خارجی در کشور ایجاد خواهد کرد. همکاران ما انتظار دارند پلت‌فرم‌ها خودشان را با قوانین ما سازگار کنند یا در ایران دفتر رسمی تاسیس کنند که این موضوع با واقعیت‌های جامعه ما زمین تا آسمان فاصله دارد ما در شرایط تحریمی هستیم و امکان فعالیت رسمی پلت‌فرم‌ها در ایران وجود ندارد. سعیدی با اشاره به وابستگی کسب‌وکارهای مجازی به پلتفرم‌های خارجی اظهار کرد: هزاران انسانی که از طریق این پلت‌فرم‌ها معیشت خود را می‌گذرانند جدا نگران هستند. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟ من برای کسانی که نگران تاثیر فضای مجازی بر فرهنگ و کودکان هستند، احترام قائلم؛ اما مواجهه دوستان با این مساله به‌گونه‌ای است که فردی بگوید از اتومبیل استفاده نکنیم؛ چراکه ممکن است تصادف کنیم.

سعیدی با بیان اینکه تجربه خوبی از ایجاد محدودیت برای فضای مجازی نداریم، گفت: هم‌اکنون استفاده از ماهواره در کشور ما ایراد قانونی دارد؛ اما کسی می‌تواند ادعا کند که حتی خود دنبال‌کنندگان محدود کردن ماهواره از این شبکه استفاده نمی‌کنند؟ بسیاری از پلت‌فرم‌های فضای مجازی در کشور ما فیلتر هستند و این در حالی است که بسیاری از همکارانم در مجلس که موافق طرح صیانت از حقوق کاربر بودند با استفاده از فیلترشکن در توییتر و تلگرام فعالیت می‌کنند. این دوگانگی‌ها مردم را نگران می‌کند. اگر هم قرار بر محدودیتی باشد، خود نمایندگان به‌عنوان واضعان قانون باید در صف مقدم عدم استفاده از پلت‌فرم خارجی باشند.