پایان جنجال آی‌فون جدید

  افشاگری جذاب

روز یکشنبه یکی از معروف‌ترین افشاگران اطلاعات محصولات اپل در یادداشتی برای سرمایه‌گذاران نوشت که وجود تراشه سفارشی X۶۰ کوآلکام در آی‌فون جدید اپل، ثابت می‌کند که این گوشی امکان ارتباط مستقیم با ماهواره‌های قرار گرفته در مدار نزدیک به زمین را خواهد داشت.

 تراشه X۶۰ کوآلکام امکان جدیدی از ارتباط ۵G را در اختیار دارد که ترکیبی از فناوری‌های جدید ارتباطی را در خود جای داده است. قابلیت ۵G در مدار نزدیک زمین می‌تواند امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را در مناطقی که دسترسی آسانی به اینترنت ندارد، فراهم بیاورد و از این نظر بسیار کاربردی و گره‌گشا خواهد بود.  هر چند امکان تماس ماهواره‌ای قابلیت جدیدی به حساب نمی‌آید، اما از آنجا‌ که در سال‌های اخیر شرکت‌های مختلفی برای ارسال ماهواره به نزدیک‌ترین مدار زمین جهت ارائه اینترنت ماهواره‌ای اقداماتی انجام داده‌اند، حالا چنین تخمینی می‌تواند معنای زیادی داشته باشد.

در میان این شرکت‌ها، اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک با پروژه استارلینک حسابی سروصدا به پا کرده است. اما شرکت‌های دیگری مانند وان‌وب و Hughesnet رقبای جدی اسپیس‌ایکس در این زمینه بوده‌اند که سعی دارند اینترنت ماهواره‌ای را عرضه کنند. شرکت Immarsatهم اخیرا از تصمیمش برای پرتاب ماهواره‌های جدید جهت تقویت شبکه ۵G و پوشش بیشتر آن در مناطق مختلف زمین خبر داد. با این همه اما در این چند روز نام شرکت GlobalStar بیشتر شنیده می‌شود، چون این افشاگر معروف مشخصا به آن اشاره کرده است. دلیل این موضوع هم آن است که شرکت کوآلکام در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که تراشه X۶۰ از تکنولوژی باند n۵۳ متعلق به شرکت GlobalStar پشتیبانی می‌کند، تکنولوژی که پیش‌تر به عنوان یک باند ۵G تایید شده بود.

  جهش سهام شرکت‌های فضایی

هر چند خبر احتمال تجهیز آی‌فون‌۱۳ به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای حسابی چکش خورد و تغییر کرد، اما حتی تقلیل آن به ارائه محدود ارتباط ماهواره‌ای یا احتمال عدم عرضه این قابلیت هم نتوانست از تاثیر این خبر بر بازار سهام بکاهد. همین پیش‌بینی کافی بود تا قیمت سهام شرکت‌های فضایی و ماهواره‌ای رشدی ناگهانی را تجربه کنند. هر چه باشد برقراری تماس در شرایطی که دسترسی به شبکه‌های موبایل امکان‌پذیر نیست، امکانی مهم و کاربردی است که نمی‌توان به سادگی از آن چشم پوشید. بعد از افشای چنین احتمالی درباره آی‌فون‌۱۳، شرکت اپل هیچ واکنشی نشان نداد و اظهارنظر رسمی درباره آن منتشر نشد، با این حال اما سرمایه‌گذاران این احتمال را قوی دانستند و به آن واکنش هم نشان دادند. به این ترتیب بود که سهام شرکت GlobalStar - که پیش‌بینی می‌شود به احتمال زیاد با اپل برای ارائه چنین امکانی همکاری می‌کند- در روز دوشنبه گذشته رشد نجومی و ناگهانی ۶۴ درصدی را تجربه کرد. با این همه اما انتشار این پیش‌بینی روی قیمت سهام دیگر شرکت‌های ماهواره‌ای و فضایی هم تاثیر داشت.  به این ترتیب قیمت سهام شرکت Iridium Communications در همین روز حدود ۱۵ درصد رشد کرد. در واقع قیمت سهام این دو شرکت بیشترین تاثیرپذیری را از این خبر داشتند، چرا که آنها روی هم رفته چیزی بیش از صد ماهواره در نزدیک‌ترین مدار زمین دارند. از طرفی قیمت سهام شرکت AST SpaceMobile که در حال ساخت منظومه‌ای کوچک از ماهواره‌ها روی مدار نزدیک به زمین و ارائه‌دهنده زیرساخت‌های ارتباطی موبایل است، در روز دوشنبه رشد ۱۲ درصدی داشت. بد نیست بدانید که شاخص S&P ۵۰۰ و داو جونز در این روز به ترتیب رشد ۴/ ۰ و ۲/ ۰ درصدی داشتند.

«لویی دی‌پالما» تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاران و خدمات مالی «ویلیام بلیر» درباره این موضوع نوشته است: «ارائه ارتباط ماهواره‌ای در یک گوشی موبایل هوشمند، هدف مهم و مفیدی بوده که تا حالا هرگز انجام نشده است. همین موضوع باعث شد که انتشار چنین خبری، در بازار هم واکنش‌هایی را به همراه داشته باشد.» به گفته کارشناسان فنی، ارائه ارتباط فضایی و ماهواره‌ای در این سطح، نیازمند دستگاه‌های بزرگ‌تری است. به عنوان مثال، سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس دست‌کم ۱۰۰هزار کاربر دارد، اما این سیستم به ترمینال سخت‌افزاری نسبتا بزرگی نیاز دارد تا بتواند به وب متصل بشود. در حال حاضر دو شرکت Iridium و Globalstar به ترتیب ۶۶ و ۴۸ ماهواره در مدار نزدیک به زمین دارند.

دی‌پالما معتقد است: «در صورتی که همکاری اپل با کوآلکام و شرکتی مانند Iridium به نتیجه برسد، یک کاربر آی‌فون از نظر تئوری می‌تواند بدون استفاده از ارتباط موبایلی اپراتورش، تماس تلفنی بگیرد. البته نباید فراموش کرد که امکان ارتباطی Iridium ظرفیت کمی خواهد داشت و با این اوصاف احتمالا کاربران چنین آی‌فونی برای تماس تلفنی نیاز به زیرساخت‌های ارتباطی اپراتورهای مخابراتی خواهند داشت.»

جالب آنجاست که انتشار خبر این پیش‌بینی حتی روی قیمت سهام اپل تاثیر گذاشت و باعث شد قیمت سهام این شرکت در روز دوشنبه رشد ۳ درصدی داشته باشد. با وجود آنکه هنوز سرمایه‌گذاران درباره صحت چنین ادعایی اطمینان نداشتند، اما این موضوع قیمت سهام شرکت کوآلکام را هم تا ۸/ ۰ درصد بالا برد. اما تمام این‌ها باعث نشد که سهامداران اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت‌های ارتباطی چندان نگرانی به دل‌شان راه بدهند. به همین خاطر هم بود که قیمت سهام این شرکت‌ها هیچ شوک سقوطی نداشتند.

سهام شرکت AT&T در روز دوشنبه با رشد قیمتی ۴/ ۰ درصدی همراه بود و حتی قیمت سهام شرکت American Tower که مالک دکل‌های مخابراتی است، رشد ۲/ ۲ درصدی داشت.

با این حال، انتشار خبر احتمال تجهیز آی‌فون‌۱۳ به امکان ارتباط ماهواره‌ای باعث شد احتمال افزایش تمایل شرکت‌های فضایی و ماهواره‌ای به پرتاب ماهواره‌های بیشتر، قوت بگیرد. همین موضوع کافی بود تا قیمت سهام شرکت‌های پرتاب‌کننده ماهواره را هم تحت تاثیر قرار بدهد. اما از آنجا که سرمایه‌گذاران احتمالات زیادی را در این زمینه دخیل می‌دانستند، این تاثیر به شکل کاهشی در قیمت سهام این شرکت‌ها نمایان شد. به این ترتیب بود که قیمت سهام شرکت‌های Rocket Lab USA و Astra Space به ترتیب ۱/ ۳ و ۱۹ درصد سقوط کردند.

  پیش‌بینی نامحتمل

با تمام این‌ها اما گزارشی جدید در این مورد نشان می‌دهد که احتمالا سرویس ارتباط ماهواره‌ای اپل در آی‌فون‌های ۲۰۲۱ عرضه نخواهد شد. همچنین این سرویس جایگزین ارتباطات موبایلی نمی‌شود. به گزارش وب‌سایت مک‌رومرز، در دو روز گذشته انتشار خبری درباره پیش‌بینی عرضه قابلیت تماس با کمک تکنولوژی ماهواره در آی‌فون‌۱۳ منتشر شد که نشان می‌دهد شرکت اپل مشغول توسعه قابلیت‌های ماهواره‌ای روی آی‌فون جدیدش است که به کاربران اجازه می‌دهد در مواقع اضطراری تماس تلفنی بگیرند و تصادف‌ها و دیگر موارد اضطراری را در مناطقی که پوشش اینترنت موبایل وجود ندارد، گزارش کنند. در همین راستا اپل حداقل مشغول کار روی دو ویژگی اضطراری است که به شبکه ماهواره‌ها اتکا دارند. هرچند تکنولوژی ماهواره‌ای از سال‌ها قبل در حال توسعه است، اما به نظر نمی‌رسد قابلیت‌های مذکور در موبایل‌های ۲۰۲۱ اپل عرضه شوند. اولین ویژگی ارسال پیام‌های اضطراری به وسیله ماهواره است که به کاربران اجازه می‌دهد به سرویس‌های اورژانس پیامک ارسال کنند یا تماس بگیرند.

این قابلیت در اپ مسیجز به عنوان سومین پروتکل ارتباطی همراه SMS و iMessages یکپارچه می‌شود. پیام‌هایی که با این پروتکل ارسال می‌شوند، به جای آنکه در حباب‌هایی آبی یا سبز نشان داده شوند، در حباب خاکستری رنگ خواهند بود.

همچنین تعداد کاراکترهای این نوع پیام نیز محدود خواهد بود. ویژگی دوم به کاربران اجازه می‌دهد رویدادهای اضطراری بزرگ مانند سقوط هواپیما و آتش‌سوزی را با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای گزارش دهند. عملکرد این قابلیت مشابه تماس با شماره اورژانس ۹۱۱ در آمریکا است و می‌تواند اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی و کارت شناسایی پزشکی کاربری که تماس گرفته را ثبت کند.

به گزارش بلومبرگ، اپل احتمالا قابلیت ارتباط ماهواره‌ای را به‌طور محدود و برای مواقع اضطراری فراهم می‌کند،‌ اما این سرویس جایگزینی برای شبکه‌های موبایلی وسیع نیست. همچنین احتمالا این قابلیت برای همه کشورها عرضه نخواهد شد و دسترسی به آن با توجه به مقررات محلی و موقعیت ماهواره‌ها تعیین می‌شود.