طبق آخرین اطلاعات، شرکت‌TSMC، اصلی‌ترین تامین‌کننده قطعات اپل به‌دنبال تورمی‌ که در پی بحران کمبود تراشه در جهان بر این صنعت سایه افکنده، در حال افزایش قیمت تراشه‌های خود است. گفته می‌شود که این افزایش قیمت، بارزترین افزایش قیمت تراشه در یک‌دهه گذشته خواهد بود.

در حال‌حاضر، محصولات TSMC حدود ۲۰درصد گران‌تر از نمونه‌های تولیدی توسط شرکت‌های رقیب عرضه می‌شود و اخیرا نیز تولیدکنندگان کوچک این صنعت، به‌علت افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های لجستیکی، قیمت نهایی محصولات تولیدی خود را بالا برده‌اند.

شرکت TSMC نیز چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد طی سه سال پیش‌رو، بالغ بر ۱۰۰میلیارد دلار برای توسعه کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کند و این مساله به‌خودی خود، موجب افزایش قیمت‌های محصولات تولیدی و تحمیل آن به‌مشتریان خواهد شد.

همچنین این شرکت قصد دارد تا دریافت سفارشات بیشتر از نیاز مشتریان خود را متوقف کند تا از این طریق، از هرگونه کمبود احتمالی و ناتوانی در تامین نیازهای خریداران جلوگیری کند و به‌درک درستی از نیاز واقعی بازار دست‌یابد.

گفته می‌شود که این افزایش قیمت‌ها از یکم اکتبر یعنی کمتر از سه هفته دیگر آغاز خواهد شد. در حال‌حاضر، شرکت TSMC مشغول تامین سفارشات فعلی مشتریان خود است و این افزایش قیمت شامل سفارش‌های قبلی نخواهد شد.

بدین ترتیب، نشانه‌های افزایش قیمت‌ها از سال آینده احساس خواهد شد و ردپای خود را روی محصولات شرکت‌هایی همچون کوالکام و اپل برجای خواهند گذاشت. در حال‌حاضر، شرکت TSMC، تولید تراشه‌هایی همچون A۱۴ و M۱ اپل را برعهده دارد.

با این حساب، انتظار می‌رود که این رویه، تاثیر «قابل‌ملاحظه‌ای» بر افزایش قیمت محصولاتی همچون گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها خواهد داشت و به‌احتمال زیاد در سال آینده، شاهد بالا رفتن قیمت دستگاه‌های الکترونیکی بازار خواهیم بود. در این میان، اخیرا وب‌سایت DigiTimes نیز مدعی شده که افزایش قیمت‌ها، زودتر از آنچه انتظار می‌رود، بر محصولات تاثیر خواهد داشت. منبع نزدیک به ‌این وب‌سایت مدعی شد که گوشی‌های آیفون‌۱۳ اپل، با قیمت بالاتری نسبت به‌مدل‌های کنونی این شرکت عرضه خواهند شد.