اپیک‌گیمز اما با نادیده‌گرفتن این قانون اپل، سیستم اختصاصی پرداخت درون‌ برنامه‌ای خود را برای بازی محبوب فورت‌نایت را‌‌ه‌اندازی کرد. اپل نیز در واکنش به‌این اقدام، فورت‌نایت را از اپل‌استور حذف کرد و این آغازی بود بر جدال حقوقی میان این دو شرکت.حال بر اساس حکم دادگاه، اپل ‌باید به‌فورت‌نایت و دیگر اپلیکیشن‌‌ها و بازی‌‌ها این اجازه را بدهد تا سیستم‌‌های پرداخت اختصاصی خود را داشته باشند. این یعنی، اپل هیچ درآمدی را از بازی‌‌هایی همچون فورت‌نایت به‌دست نخواهد آورد. با این حال، اپل برای برگرداندن این رای، در دادگاه تجدیدنظر چانه‌زنی خواهد کرد.

البته اپل تنها شرکتی نیست که درگیر چنین پروند‌ه‌ای شده است؛ شرکتی همچون گوگل نیز سیاست‌‌های مشابهی را در قبال پلی‌استور پیاده ‌می‌کند و از تما‌می ‌پرداخت‌‌ها، ۳۰‌درصد مالیات دریافت ‌می‌کند.

اگرچه فعلا فورت‌نایت در پلی‌استور موجود نیست، اما برخلاف گوشی‌‌های آیفون، ‌اندرویدی‌‌ها ‌می‌توانند از طریق فروشگاه‌‌های جایگزین همانند گلکسی‌استور، این بازی را دانلود و نصب کنند. اگر حکم دادگاه اخیر میان اپل و اپیک‌گیمز پابرجا بماند، بعید نیست که چنین حکمی برای گوگل نیز صادر شود و فورت‌نایت به‌پلی‌استور بازگردد.

با مشخص شدن نتیجه حکم دادگاه، ارزش سهام اپل روز جمعه ۳/ ۳‌درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش از چهارم‌ماه مه بود و حدود ۸۵میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت کاست. ارزش سهام اپل از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون همچنان بیش از ۱۲‌درصد رشد را نشان می‌دهد. شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ روز جمعه ۸/ ۰‌درصد افت کرد. بزرگ‌ترین شرکت حاضر در این شاخص که اپل با ارزش بازار حدود ۴/ ۲تریلیون دلار است، عامل یک‌چهارم از افت این شاخص بود.

حق کمیسیون اپل از فروشگاه اپ‌استور سال گذشته ۳/ ۶میلیارد دلار درآمد برای این شرکت در آمریکا به‌همراه آورد که عمده آن مربوط به‌خرید‌های درون‌برنامه‌ای و اشتراک بود. این پولی است که اپل در صورت خارج‌شدن مصرف‌کنندگان از سیستم پرداخت اپل برای خرید بازی‌ها و برنامه‌‌های دیگر از دست خواهد داد. طبق برآورد شرکت سنسور تاور، اپل حدود ۸/ ۳میلیارد دلار درآمد از بازی در سال ۲۰۲۰ داشت که عمده آن از خرید‌های درون‌برنامه‌ای بوده است‌ اما حتی اگر این حکم به‌قیمت چند میلیارد دلار درآمد سالانه برای اپل تمام شود تنها بخش کوچکی از مجموع درآمد این شرکت خواهد بود. اپل برای سال مالی ۲۰۲۱ برآورد کرده است که بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار درآمد خواهد شد؛ یعنی این تغییر هیچ خللی در عملکرد مالی این شرکت وارد نخواهد کرد. بعضی از طراحان ممکن است انتخاب کنند در سیستم پرداخت اپل بمانند و نخواهند که سیستم پرداخت وب منحصر خودشان را داشته باشند.