ماجرای قفل‌شدن گوشی‌های شیائومی‌ چیست؟

اندکی بعد وب‌سایت XDA-Developer، با انتشار گزارشی مدعی شد که شیائومی ‌اخیرا موضع خود را در قبال این مساله تغییر داده است. به‌گفته این وب‌سایت، کاربران گوشی‌های شیائومی در کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره‌شمالی، سودان و کریمه گزارش‌هایی را مبنی بر غیرفعال شدن (یا قفل‌شدن) از راه دور گوشی‌هایشان توسط شیائومی منتشر کرده‌اند. اما انجمن واردکنندگان موبایل فعلا  قفل‌شدن هرگونه گوشی شیائومی در کشور را تکذیب کرده و مدعی است هنوز هیچ گزارشی در این‌باره از کاربری دریافت نکرده‌اند.

محمدرضا عالیان، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، در پاسخ به‌گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در ایران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به‌آنکه این خبر از رسانه‌های رسمی منتشر نشده و خود سایت شیائومی نیز مطلبی در این‌باره درج نکرده است، نمی‌توان صحت گفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها را تایید کرد. وی افزود: از آنجا که شرکت شیائومی به‌صورت مستقیم با ایران کار نمی‌کند، در حال پیگیری و بررسی صحت و سقم موضوع از طریق رابطان خود هستیم و اطلاعات بیشتر را در اختیار کاربران قرار خواهیم داد. دبیر انجمن وارد‌کنندگان موبایل تاکید کرد: از آنجایی‌که حتی شاهد یک مورد غیرفعال‌شدن گوشی در ایران یا کشورهای ذکرشده جز کوبا نبوده‌ایم لذا به ‌احتمال بسیار زیاد این خبر واقعیت ندارد.

عالیان با اشاره به ‌این موضوع که طی روزهای گذشته برای یکی از مدل‌هایی که در لیست ممنوعه رگولاتوری بود، آپدیت رفع مشکل شماره‌گیری تماس‌های اضطراری آمد، گفت: با کنار هم قراردادن این موارد می‌توان نتیجه گرفت که این اتفاق حداقل برای موبایل‌های شیائومی در ایران نمی‌افتد. وی افزود: اما در نهایت و برای اظهارنظر قطعی باید منتظر پاسخ منابع رسمی ماند.گفته می‌شود دلیل اضافه‌کردن نام ایران، کره‌شمالی، سوریه، سودان، کریمه به‌این لیست، بند ۲/ ۱۴شرایط و ضوابط فروش شیائومی اروپا است که در وب‌سایت شیائومی و همچنین هنگام روشن‌کردن و فعال‌سازی اولیه گوشی‌های شیائومی نمایش داده می‌شود.

براساس این بند، صادرات دوباره کلیه محصولات شیائومی تابع قوانین صادراتی آمریکا است و هرگونه فروش این محصولات به‌کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره‌شمالی، سودان و کریمه ممنوع است.

با این‌حال انجمن واردکنندگان معتقد است که این شرایط و ضوابط برای صادرات گوشی‌ها و محصولاتی است که از مبدا اروپا به‌ این کشورها صادر می‌شوند و درواقع این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید شده‌اند و نمی‌توان آنها را بنا به‌قوانین تحریمی ایالات‌متحده به‌این کشورها صادر کرد (مانند هرکالای دیگر) . حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشر‌شده در وب‌سایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر این محدودیت‌ها ذکر نشده است و احتمالا این گوشی‌های محدودی که در کوبا غیرفعال شده‌اند توسط مسافران یا یک شرکت از مبدا اروپا وارد کوبا شده‌اند.حال سوالی که بر ذهن نقش می‌بندد این است که چرا شیائومی در این سال‌ها، خرید و استفاده از گوشی‌های خود در کشورهای تحت‌تحریم را نادیده گرفته و اکنون تصمیم به‌اعمال چنین سیاست‌هایی گرفته است؟ اگر این روند ادامه پیدا کرده و گسترش یابد، به‌نظر می‌رسد کاربرانی که در این کشورها زندگی می‌کنند، یا باید گوشی جدیدی را خریداری کنند، یا از یک رام سفارشی روی گوشی شیائومی خود استفاده کنند.