استخراج  رمز ارز از امروز دوباره آغاز می‌شود

از ابتدای خاموشی‌ها فعالیت رمزارزها زیر ذره‌بین قرار گرفت و همین موضوع موجب شد تا رئیس‌جمهور وقت، دستور توقف فعالیت رمزارزها را بدهد. البته در این بین با استخراج‌کنندگان رمزارز برخورد جدی نیز صورت گرفت و حتی در آن زمان، وزارت نیرو اعلام کرد، به گزارش‌‌‌های مردمی که به کشف مراکز غیرمجاز منجر شود تا سقف ۱۰میلیون تومان پاداش می‌دهد و در صورتی که مرکز غیرمجاز در یکی از نهادهای دولتی یا نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند باشد، مبلغ پاداش دو برابر شده و سقف آن به ۲۰میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

در این راستا، تاکنون نزدیک به ۳میلیارد تومان به عنوان پاداش به عاملان شناسایی مردمی و به‌اصطلاح سوت‌زنها پرداخت شده و این در حالی است که به دلیل تعرفه‌‌‌های تخفیفی، ایران در کنار چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا و ایسلند، جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمزارز در آنها صورت می‌گیرد.

عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمزارزها در ایران، وجود تعرفه‌‌‌های تخفیفی حامل‌‌‌های انرژی و در واقع تعرفه بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است. استخراج یک بیت‌کوین به بیش از ۳۰۰مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵هزار واحد مسکونی در یک شبانه‌روز تخمین زده می‌شود. همچنین با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی باید گفت، مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی معادل مصرف برق ۳۵پنکه یا ۱۵یخچال‌فریزر است. ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه ۵کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.

آن‌طور که مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرده، تاکنون و از ابتدای طرح برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، ۲۱۸هزار دستگاه کشف و جمع‌‌‌آوری شده که میزان مصرف آنها معادل یک نیروگاه هزار مگاواتی است.

مصطفی رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه برخورد با این نوع مراکز از دستور کار خارج نخواهد شد، اظهار کرد: این نوع مراکز در صورت شناسایی در اختیار مراجع قانونی قرار گرفته و دستگاه‌‌‌های آنان جمع‌آوری شده و تا تعیین‌تکلیف نهایی باقی خواهند ماند. پرونده این مراکز به قوه قضائیه داده می‌شود تا در آنجا درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

به گفته سخنگوی صنعت برق، مراکز مجاز استخراج رمزارز در ایام پیک تابستان برای همراهی با صنعت برق و بر اساس دستور رئیس‌جمهور وقت فعالیت‌‌‌های خود را به حالت تعطیل درآورده بودند تا صنعت برق بتواند برق موردنیاز سایر بخش‌‌‌ها را تامین کند. اکنون و با کاهش دمای هوا که به کاهش مصرف منجر شده است، مراکز مجاز که غیرفعال شده بودند، خواهند توانست از ابتدای مهرماه فعالیت عادی خود را از سر بگیرند.

رجبی مشهدی اظهار کرد: صنعت برق تلاش خواهد کرد ۲۵۰مگاوات برق موردنیاز این مراکز را تامین کند تا بتوانند برنامه‌‌‌های خود را دنبال کنند.