مدیر ارشد هوآوی آزاد شد

خانم منگ بعد از دادگاه به‌خبرنگاران گفت «زندگی من زیر و زبر شده. این دوره‌ای پرالتهاب برای من بود‌ اما همه‌چیز یک روی خوب نیز دارد. من هیچ‌گاه تمام پیام‌های محبت‌آمیزی را که از سراسر جهان گرفتم، فراموش نخواهم کرد.»

او کمی پس از خروج از دادگاه با پرواز شرکت هوایی چین، به‌شهر شنزن این کشور پرواز کرد. گفته می‌شود خانم منگ، سوار بر هواپیمای شرکت هوایی چین عازم شهر شنزن شده است.

همزمان جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که دو شهروند کانادا از زندان‌های چین آزاد شده‌اند و سوار بر هواپیما عازم کشور خود هستند.

در سال ۲۰۱۸ چند روز پس از دستگیری خانم منگ، چین دو شهروند کانادایی را به ‌نام‌های مایکل اسپاور و مایکل کووریگ به‌ظن جاسوسی بازداشت کرد.

منتقدان، چین را متهم می‌کنند که از این دو نفر به ‌عنوان وسیله‌ای برای معامله سیاسی استفاده می‌کند که به‌عنوان بخشی از دیپلماسی گروگان شناخته می‌شود. مساله‌ای که چین آن را رد می‌کند.ماه گذشته، یک دادگاه چینی مایکل اسپاور، تاجر کانادایی را به‌ جرم جاسوسی به ‌۱۱‌سال زندان محکوم کرده بود.آقای ترودو در کنفرانس خبری روز جمعه خود گفت این دو شهروند کانادایی دوران بسیار دشواری را پشت‌سر گذاشته‌اند.نخست وزیر کانادا گفت «اینکه دو شهروند کانادایی به‌خانه و خانواده خود بازمی‌گردند خبر خوشی برای همه است. آنها هزار روز تمام از خود سرسختی و مقاومت نشان داده‌اند.»

مایکل اسپاور یکی از بنیان‌گذاران سازمانی بود که روابط تجاری و فرهنگی با کره‌شمالی را تسهیل می‌کرد. مایکل کووریگ نیز یک دیپلمات سابق کانادایی است که در سازمان بین‌المللی گروه بحران در بلژیک کار می‌کرد.حانم منگ در سه سال گذشته در خانه چند میلیون دلاری خود در ونکوور در حصر خانگی بوده است.در نهایت قاضی اعلام کرد که خانم منگ آزاد است.یکی از منابع آگاه نزدیک به ‌این پرونده به‌ بی‌بی‌سی گفته است که ممکن است خانم منگ روز شنبه به‌چین بازگردد.بر اساس توافق انجام‌‌شده خانم منگ اذعان کرده است که آگاهانه به ‌بانک اچ‌اس‌بی‌سی دروغ گفته است. وزارت دادگستری آمریکا گفته است خانم منگ مسوولیت ایفای نقش را در کلاهبرداری از موسسات مالی جهانی را پذیرفته است.وزارت دادگستری درعین حال گفته به ‌تلاش برای آماده‌کردن پرونده علیه شرکت هوآوی ادامه خواهد داد. خانم منگ که به ‌سابرینا منگ و کتی منگ نیز معروف است، دختر بزرگ رن ژنگفی است که هوآوی را در سال ۱۹۸۷بنیان ‌گذاشت و آن را به ‌یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری فناوری جهان تبدیل کرد.

او ۹ سال و تا سال ۱۹۸۳ در ارتش چین خدمت کرده و همچنین عضو حزب کمونیست چین است. هوآوی با اتهاماتی مبنی بر استفاده مقامات چینی از تجهیزات آن برای جاسوسی روبه‌رو است. در سال ۲۰۱۹ آمریکا هوآوی را تحریم کرد و این شرکت را در لیست‌سیاه صادرات قرار داد و آن را از فناوری‌های کلیدی جدا کرد.