طعنه نشریه تایم به حواشی اخیر فیس‌بوک

پس از افشاگری‌های فرانسیس هوگن، کارمند سابق فیس‌بوک درباره رویکرد مدیران این شرکت در برابر کاربران، انتقادات زیادی متوجه فیس‌بوک شد. فرانسیس هوگن در افشاگری‌های خود اعلام کرد زاکربرگ و دیگر مدیران این شرکت رشد شبکه اجتماعی را بر ‌ایمنی کاربر ترجیح داده‌اند. همچنین این شرکت درباره استفاده از بازبینی محتوا با کمک هوش‌مصنوعی مردم را فریب داده است. هوگن خواهان آن شده که تحقیقات شرکت به‌طور گسترده در دسترس قرار گیرد و از سوی دیگر از کنگره خواسته قوانین جدیدی برای این پلت‌فرم وضع کند. چندی پیش، نتایج مطالعه‌ای به بیرون نشت کرد که نشان می‌داد اینستاگرام تاثیر مخربی بر روحیه کاربران دارد. در بخشی از این مطالعه آمده بود که محتواهای منتشر شده در اینستاگرام باعث می‌شود ۳۲‌درصد از دختران جوان، نسبت به بدن خود احساس ناخوشایندی پیدا کنند.

قطعی ۶ ساعته پلت‌فرم‌های مختلف این شرکت مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک دیگر موضوعی است که این روزها نام فیس‌بوک را بر سر زبان‌ها ‌انداخته است. مارگرت وستاگر، رئیس ضد‌انحصارطلبی اتحادیه اروپا اعلام کرد قطعی ۶ساعته فیس‌بوک در روز دوشنبه تبعات اتکا به چند بازیگر بزرگ را نشان داد و ضرورت رقیبان بیشتر را بارز کرد. این قطعی طولانی‌ترین قطعی رصد شده از سوی گروه مونیتورینگ وب‌داون دتکتور اعلام شده است. وستاگر در توییتر نوشت: این واقعه ضرورت رقابت بیشتر را نشان داد. ما به جایگزین‌ها و انتخاب‌هایی در بازار فناوری نیاز داریم و نباید به چند بازیگر بزرگ وابسته باشیم و این هدف قانون بازارهای دیجیتالی است.

وستاگر سال گذشته لایحه مقرراتی معروف به «قانون بازارهای دیجیتالی» را پیشنهاد کرد که بایدها و نبایدهایی را برای آمازون، فیس‌بوک و گوگل تعیین می‌کنند و در واقع آنها را مجبور خواهند کرد مدل کسب و کار خود را تغییر دهند تا امکان رقابت بیشتر فراهم شود. شمار زیادی از کاربران روز دوشنبه به

اپلیکیشن‌های رقیبی مانند توییتر و تیک‌تاک وارد شدند. پاول دوروف، موسس تلگرام نیز اعلام کرد این سرویس پیام‌رسان در جریان قطعی روز دوشنبه فیس‌بوک بیش از ۷۰ میلیون کاربر جدید جذب کرده است. پاول دوروف در کانال تلگرام خود نوشت: نرخ رشد روزانه تلگرام از حد معمول فراتر رفت و ما در یک روز به بیش از ۷۰ میلیون پناهنده از پلت‌فرم‌های دیگر خوشامد گفتیم.

دوروف گفت: بعضی از کاربران در آمریکا ممکن است سرعت کندتری را تجربه کرده باشند زیرا میلیون‌ها نفر همزمان برای عضویت در تلگرام هجوم آوردند اما این سرویس برای اکثر کاربران طبق معمول کار کرد. چندین کارمند فیس‌بوک که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند معتقدند علت این قطعی یک اشتباه داخلی در نحوه هدایت ترافیک اینترنت به سیستم‌های فیس‌بوک بوده است.