هشدار آمریکا به صنعت رمزارز درباره رشد حملات باج‌افزاری

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در پی سلسله حملات باج‌افزاری که امسال به‌وقوع پیوست و امنیت تامین انرژی و غذای آمریکا را به خطر ‌انداخت، واکنش امنیت سایبری دولت را اولویت اصلی اکثر مقامات عالی‌رتبه دولت خود قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌منظور متوقف‌کردن استفاده از رمزارزها برای پرداخت باج به گروه‌های هکری، به اعضای جامعه رمزارز اعلام کرد آنها مسوول این هستند که مطمئن شوند مستقیما یا غیرمستقیم به تسهیلات چنین مبادلاتی که تحت تحریم‌های آمریکا ممنوع هستند، کمک نمی‌کنند.

در دستورالعمل جدید این وزارتخانه آمده است که صنعت ارز‌مجازی در جلوگیری از استفاده از ارزهای‌مجازی توسط کسانی که در لیست‌سیاه تحریم‌ها قرار دارند، به میزانی فزاینده نقش مهمی ایفا می‌کند. «والی آدیمو»، معاون وزیر خزانه‌داری در بیانیه‌ای گفت: این وزارتخانه با دشوار کردن سود بردن خلافکاران از جرایم‌شان، به متوقف کردن حملات باج‌افزاری کمک می‌کند، اما ما به شرکایی در بخش‌خصوصی نیاز داریم تا به جلوگیری از این فعالیت غیرقانونی کمک کنند. دستورالعمل جدید همچنین به صرافی‌های رمزارز توصیه کرده است از ابزارهای مکان‌یابی برای مسدود‌کردن دسترسی از کشورهای تحت‌تحریم آمریکا استفاده کنند.

هکرها از باج‌افزار برای از کار‌انداختن سیستم‌‌هایی استفاده می‌کنند که همه‌چیز از صورتحساب بیمارستان تا تولید را کنترل می‌کنند و تا زمانی که پول باج را که معمولا در قالب رمزارز است، دریافت نکنند، سیستم‌ها را آزاد نمی‌کنند. مجرمان سایبری امسال شرکت‌های آمریکایی متعددی را هدف حمله قرار دادند.

یکی از این حملات به شرکت کلونیال‌پایپ لاینکه اپراتور بزرگ‌ترین خط لوله سوخت‌رسانی آمریکا، انجام گرفت و باعث کمبود سوخت در کرانه شرقی این کشور شد. هکرها همچنین یک شرکت کشاورزی مستقر در آیوا را هدف قرار دادند که باعث برانگیخته‌شدن نگرانی‌ها نسبت به مختل‌شدن برداشت غله در منطقه میدوست شد. بر اساس گزارش رویترز، دولت بایدن‌ ماه گذشته صرافی رمزارز Suex OTC را به دلیل نقشی که در فراهم‌کردن پرداخت‌های غیرقانونی از حملات باج‌افزاری داشت، هدف تحریم قرار داد.