اینتل در مسیر اصلاحات ساختاری

«پت جلسینگر» که از فوریه گذشته بر صندلی مدیرعامل اینتل تکیه کرده است، با اعمال اصلاحاتی سعی دارد این شرکت را دوباره به الگوی متمرکز بر کارخانه بازگرداند و از سرمایه‌‌‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری اینتل در آمریکا و ۹۵ میلیارد دلاری در اروپا برای ساخت کارخانه‌های تراشه‌‌سازی خبر داده است؛ موضوعی که با استقبال کارشناسان و رسانه‌ها مواجه شد و به افزایش دوباره قیمت سهام این شرکت بزرگ منجر شد.

البته این موضوع نگرانی سرمایه‌‌گذاران اینتل را هم به‌همراه داشته است، اما جلسینگر این امید را داده است که تا چهار یا پنج سال آینده شرایط به کلی تغییر کرده و در مسیر بهبود و پیشرفت قرار می‌گیرد. جلسینگر در‌ماه ژوئن گذشته «گرگ لاوندر» را – که از همکارانش در شرکت VMware بود- به‌عنوان مدیر ارشد تکنولوژی انتخاب و معرفی کرد. مجله آنلاین VentureBeat در حاشیه رویداد «نوآوری اینتل» - که بازآفرینی مجمع توسعه‌‌دهندگان اینتل است- با لاوندر درباره رویکرد جدید اینتل برای بهبود روند تولید و تمرکز بر بخش نرم‌‌افزار، گفت‌وگو کرده است.

 درباره مسوولیت تازه‌‌تان بگویید؛ ظاهرا نقش کاملا متفاوتی برای شما است.

من مدت‌‌هاست که در صنعت تکنولوژی هستم و در شرکت‌های سخت‌افزاری بزرگی مانند سان‌‌مایکروسیستمز و سیسکو کار کرده‌‌ام. مدرک مهندسی کامپیوتر دارم و به مدت ۲۵ سال مهندس نرم‌‌افزار شبکه بوده‌‌ام. من و پت حدود چهارده سال است که یکدیگر را می‌‌شناسیم و سابقه همکاری طولانی با‌هم داشته‌‌ایم.

وقتی پت مدیر ارشد تکنولوژی اینتل بود، من در شرکت Solaris مشغول به کار بودم. در آن زمان آشنایی کمی با هم داشتیم تا زمانی که پت به ‌‌ VMware رفت و از من دعوت کرد تا در آنجا کار کنم. ما در آنجا همکاری خوبی با هم داشتیم و روی سیستم‌‌های نرم‌‌افزاری مختلفی کار کردیم.

حالا در اینتل تیم بزرگ و خوبی داریم. بخش‌های دیگری از این شرکت روی نرم‌‌افزار کار می‌کنند، اما من روی صندلی راننده هستم و استراتژی نرم‌‌افزاری اینتل را پیش می‌‌برم تا کیفیت نرم‌‌افزاری هر محصول سخت‌افزاری‌‌مان را تضمین کنم.

 با توجه به اینکه در حال‌حاضر بیشتر سرمایه اینتل روی بخش تولید متمرکز است و سهم کمتری به بخش نرم‌‌افزار می‌رسد، پیشبرد استراتژی نرم‌‌افزار سخت‌‌تر نیست؟

دیدگاه ما این است که باید خودمان را برای این اکوسیستم جدید آماده کنیم. باید رویکرد باز و شفافی داشته باشیم و بتوانیم اعتماد بسازیم. باید در تمام بخش‌ها با مسوولیت‌‌پذیری عمل کنیم. هدف من تعامل بهتر با توسعه‌‌دهندگان است. اینتل از ابتدا تمایل به جلب نظر توسعه‌‌دهندگان داشته و من می‌خواهم این امکان را فراهم کنم. در همین راستا ما وب‌سایت جدیدی با آدرس developer.intel.com  را راه‌‌اندازی کرده‌‌ایم که قرار است در روزهای آینده در دسترس قرار بگیرد. من وظیفه دارم روش بازاریابی و ارتباط در اینتل را تغییر دهم.

 درباره گام‌‌های اشتباه اینتل در بعضی بخش‌ها مانند فرآیندهای تولیدی، چه فکر می‌‌کنید؟

پت در حال‌حاضر روی همین موارد کار می‌کند و سعی دارد در شرایطی که جهان با بحران کمبود تراشه و افزایش تقاضا مواجه است، اینتل را به وضعیت متعادلی برساند؛ درست به همین دلیل هم یک‌ماه پیش کلنگ کارخانه جدیدمان در آریزونا را زدیم.

فکر می‌کنم اتفاقات جدیدی در صنعت تراشه خواهد افتاد و جریان تولید و رقابت در این صنعت وارد مرحله تازه‌‌ای خواهد شد. به‌طور کلی ما به آینده اینتل خوش‌‌بین هستیم و فکر می‌کنیم که می‌‌توانیم پاسخگوی تقاضا و نیاز مشتریان‌‌مان باشیم.

  فکر می‌کنید زنجیره تامین قطعات تا سال ۲۰۲۳ به جریان عادی خود بازگردد؟

من مطالب مختلفی درباره این موضوع خوانده‌‌ام که این روند تا دو سال آینده به حالت عادی بازمی‌‌گردد، اما این‌‌ها تنها پیش‌‌بینی‌‌‌هایی است که بعضی کارشناسان انجام داده و در رسانه‌ها منتشر کرده‌‌اند. باید دید وضعیت بازار با توجه به ادامه همه‌‌گیری کووید-۱۹ و تمدید دورکاری‌‌ها، به چه سمت و سویی خواهد رفت.


قانون مور تا یک دهه دیگر همچنان اعتبار صنعت تراشه است

بسیاری معتقدند که قانون مور بعد از سال‌ها اعتبارش را از دست داده است؛ قانونی که می‌‌گفت قدرت پردازشی پردازنده‌ها در هر دو سال دوبرابر می‌شود. این رویکرد حتی باعث شد بعضی از فعالان صنعت تراشه قانونی در تقابل با قانون مور ارائه کنند. «جن‌سن هوآنگ» مهم‌ترین مخالف قانون مور است که در سال 2018 قانونی در برابر قانون مور مطرح کرد که می‌‌گفت؛ پیشرفت‌های تکنولوژیکی در تراشه‌های گرافیکی با سرعت بسیار بیشتری اتفاق می‌‌افتند و به این ترتیب عملکرد این تراشه‌ها در هر دو سال بسیار بیشتر از دوبرابر می‌شود.

این جریان در شرایط فعلی که رقابت در صنعت تراشه شدیدتر و جدی‌‌تر شده است، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شاید به همین خاطر هم هست که «پت جلسینگر» مدیرعامل جدید اینتل روز چهارشنبه هفته گذشته و در جریان رویداد «نوآوری اینتل» که برای جلب‌توجه جامعه توسعه‌دهندگان به محصولات اینتل برگزار شد، مصاحبه ویدئویی بسیار کوتاهی با «گوردون مور» هم‌‌بنیانگذار اینتل کرد تا نوید این را بدهد که صنعت تراشه در یک دهه آینده به پیش‌‌بینی قانون مور خواهد رسید و یا حتی از آن هم عبور خواهد کرد.  ملاحظات و اظهارنظرهای گوردون مور از این جهت اهمیت داشت که بسیاری در این صنعت دیگر اعتقاد چندانی به قانون او نداشته و فکر می‌کنند که پیشرفت‌های صنعت نرم‌‌افزار بسیار بیشتر و کارآمدتر از صنعت سخت‌افزار است. جلسینگر می‌گوید که دوازده سال طول کشید تا اینتل مقیاس تراشه‌هایش را به پتا برساند و حالا در تلاش است تا پنج سال آینده، تیم این شرکت را برای کار روی تراشه‌‌هایی با مقیاس زتا آماده کند.

در این رویداد که به‌صورت آنلاین برگزار شد، اینتل از همکاری با گوگل برای توسعه پردازنده هوش‌مصنوعی و کیت زیرساختی ویژه برای برنامه‌‌نویسان خبر داد. همچنین اینتل در این رویداد از کار روی قابلیت‌‌های رایانشی پیچیده‌‌تری مانند یادگیری ماشینی خبر داد و اعلام کرد که سعی دارد با ارائه محصولاتی جدید امکان دسترسی همه مردم به این قابلیت‌‌ها را بیشتر کند.

یکی از مدیران میانی اینتل در این مورد اعلام کرد که این شرکت قصد دارد دسترسی به تکنولوژی‌‌های جدید را با ابزار‌هایی نه‌چندان پیچیده برای همه فراهم کند.

اخیرا نمونه مهندسی پردازنده جدید AlderLakeP  اینتل مورد تست و ارزیابی قرار گرفته و اطلاعاتی درباره عملکرد مهندسان اینتل در ساخت این پردازنده که قرار است در سری جدید دستگاه‌های الکترونیکی استفاده شود، منتشر شده. این پردازنده نسل دوازدهمی ‌‌‌‌اینتل تحت‌‌عنوان Core i9-12900H  شناخته می‌شود و از ۱۴هسته، ۲۰ رشته (Thread) بهره می‌‌‌‌برد.

به گفته اینتل، این طراحی باعث می‌شود تا پردازنده مذکور، تا دو‌برابر قدرت بیشتری را در اجرای بازی نسبت به پردازنده نسل یازدهم  Corei911980H   تایگر‌‌لیک ارائه دهد. اخیرا و به لطف اطلاعاتی که وب‌سایت Wccftech منتشر شده،Core i9-12900Hدر بنچمارک گیک‌‌‌‌بنچ مورد بررسی قرار گفت که نتیجه آن، ثبت امتیاز ۱۸۵۱ در بخش تک هسته‌‌‌‌ای و ۱۳‌‌هزار و ۲۵۶ در بخش چند هسته‌‌‌‌ای بود. این در حالی است که جدیدترین پردازنده اپل یعنی M1 مکس توانست امتیاز ۱۷۷۰ را در بخش تک هسته‌‌‌‌ای و ۱۲ هزار و ۶۰۰ را در بخش چند هسته‌‌‌‌ای ثبت کند.

 نتایج این تست‌‌‌‌ها می‌تواند مهر تاییدی بر گفته‌های مدیرعامل اینتل باشد که پیشتر مدعی شده بود اینتل می‌تواند شانس‌‌‌‌های ازدست‌‌رفته خود در گذشته را دوباره احیا کند. دستیابی به این هدف جز از طریق عرضه پردازنده‌های قدرتمند و قابل‌‌رقابت با نمونه‌های موجود در بازار محقق نخواهد شد.