ششمین جلسه کمیسیون مشترک «طرح صیانت» با قرائت گزارش مرکز پژوهش‌‌‌ها درخصوص کلیات طرح آغاز و با بحث و بررسی این گزارش از سوی اعضای کمیسیون دنبال شد. در ابتدا کارشناس حاضر از مرکز پژوهش‌های مجلس به تشریح وضعیت اینترنت و قوانین این حوزه در در ایالات‌متحده، روسیه، اتحادیه اروپا و ترکیه پرداخت. وی در ادامه با بیان اینکه طرح حمایت از حقوق کاربران با نگاهی به مدل‌‌‌های مختلف تقنینی در کشور‌های مختلف تدوین شده است، تاکید کرد: بحث بر سر محدودسازی نیست، اصرار بر اعمال حاکمیت است. این اعمال حاکمیت زمانی می‌تواند با ایجاد پلت‌فرم بومی و زمانی با محدودسازی یا پالایش هوشمندی باشد که این مساله به تصمیم نمایندگان مجلس بستگی دارد.

رئیس کمیسیون مشترک «طرح صیانت»  نیز در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه تکنولوژی مربوط به موارد مطرح‌شده در این طرح چگونه فراهم می‌شود، تاکید کرد: محدود کردن پهنای باند، تکنولوژی نمی‌‌‌خواهد. ما در حال حاضر برای خرید پهنای باند بین‌الملل پول پرداخت می‌‌‌کنیم. این پهنای باند خود به خود بر اساس نیاز مصرف‌کنندگان داخلی در اختیار یک پلت‌فرم قرار می‌گیرد. رضا تقی‌‌‌پور ادامه داد: اینکه پلت‌فرم‌‌‌ها نیز بر اساس نیاز ما خدمت ارائه کنند، قابل اجراست. پلت‌فرم‌‌‌ها می‌توانند محتوا را بر اساس آی‌پی آدرس آن کشور ارائه کنند؛ یعنی می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که اینها بر اساس قوانین کشور ما سرویس دهند و فضای مستهجن و مبتذل محدود شود. اگر بنا بر همکاری باشد، این موارد شدنی است و به کسب‌وکارها هم ضرری وارد نمی‌کند.

در ادامه جلیل رشیدی کوچی نیز با طرح سوالی مبنی بر اینکه قرار است صرفا زیرساخت ایجاد شود یا اینکه زیرساختی ایجاد شود تا مردم خودمان از آن استفاده کنند، به تجربه ایجاد پیام‌رسان‌های بومی در کشور اشاره و تصریح کرد: پیش‌تر پیام‌رسان‌های بومی زیادی ایجاد شد، اما چرا مردم از آن استفاده نمی‌کنند؟ وی افزود: اگر کشور چین را مثال می‌زنیم باید توجه کنیم که پیام‌رسان «وی‌چت» این کشور همان پیام‌‌‌رسانی است که ما ۶سال پیش آن را فیلتر کرده‌‌‌ایم، هیچ شخصی موافق انتشار محتوای مبتذل یا حاوی خشونت در فضای اینترنت نیست؛ اما اکنون باید به دنبال این باشیم که چگونه است مردم ما در بستری که فراهم می‌کنیم، فعالیت نمی‌کنند؟

وی در پاسخ به ابهامات مطرح‌شده از سوی رشیدی گفت: پیام‌رسان‌های بزرگی در کشور فعال می‌کنند و ۴ یا ۵میلیون کاربر فعال دارند. رشیدی افزود: این پلت‌فرم‌ها برای کاربران مزیت‌‌‌های مختلفی دارد که می‌توان به امنیت و عدم‌خروج داده‌ها از کشور اشاره کرد. اما اینکه چرا این پلت‌فرم‌‌‌ها پاسخگوی همه نیازها نیست، باید بگوییم اکنون اینکه پیام‌رسان‌های داخلی قرار است ۳۰ یا ۴۰میلیون نفر را پاسخ دهد اصلا غیرممکن است، شما بودجه پیام‌رسان داخلی را با بودجه پیام‌رسانی همچون تلگرام مقایسه کنید. در پایان جلسه نیز بر اساس اعلام رضا تقی‌‌‌پور انوری، رئیس کمیسیون مقرر شد جلسه بعدی کمیسیون ۲۴ آبان‌ماه برگزار شود.