واکنش تند تقی‌پور به اظهارات نمایندگان مخالف طرح صیانت

  ضرورت حضور خبرنگاران در جلسات

در بخشی از جلسه، غلامرضا نوری‌‌‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌‌‌آباد در تذکری مطرح کرد که «خبرنگاران به غیر از خبرنگار خبر‌گزاری خانه‌ملت اجازه حضور در جلسه کمیسیون مشترک را نداشتند، این در حالی است که قرار بود رسانه‌ها و خبرنگارانی که اجازه حضور در مجلس را دارند، بتوانند در جلسات کمیسیون نیز حاضر باشند؛ پس باید به منتقدان حق بدهیم که با تردید به این جلسات نگاه کنند.»

اما این تذکر انتقاد رضا تقی‌‌‌پور رئیس کمیسیون را هم در پی داشت. رئیس جلسه در پاسخ به اظهرات نوری‌‌‌قزلجه گفت: شما با عنوان تذکر ایجاد شبهه می‌کنید، چه کسی اجازه نداده است که خبرنگاران در جلسات حاضر نشوند؟ این درحالی است که جلسات به‌صورت زنده پوشش داده می‌شود؛ این شبهه چگونه قابل‌توجیه است؟ با اینکار به شفافیت لطمه می‌زنید. این اظهارات شما کذب است و این را پیگیری خواهم کرد. متاسفم که یک نماینده به هیات‌رئیسه کمیسیون چنین کذبی را نسبت دهد. از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این اظهارات شما را پیگیری می‌کنم. شما به‌عنوان تذکر شبهه مطرح کردید. چه کسی خبرنگاران را راه نداده است؟ علیه او شکایت خواهم کرد. محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه نیز خطاب به رئیس جلسه در تذکری عنوان کرد: آقای نوری یا هر شخصی که صحبت می‌کند، حق اظهارنظر دارد. بارها در صحن مجلس علیه آقای قالیباف مطالبی را مطرح کردند، مخاطب اظهارات ایشان همه اعضای کمیسیون هستند؛ می‌‌‌تواند بعد از اینکه ایشان اظهارات خود را مطرح کردند، پاسخ خود را مطرح کنید. برای مثال بگویید که ما گفته بودیم همه خبرنگاران که مجوز ورود به مجلس را دارند، می‌توانند در جلسات کمیسیون مشترک حاضر شوند و ما این موضوع را از بخش خبر مجلس پیگیری می‌کنیم.  نوری‌قزلجه نیز در ادامه بیان کرد: در پیشنهادهای خود ملاحظات حفاظت مجلس را هم مطرح کرده بودم، اکنون هم هیچ اتهامی بیان نکردم، آیین‌نامه اخیرا به اداره اخبار فرستاده شده است و مشکل حل شد که اینکار باید زودتر انجام می‌‌‌شد، اما تذکر دیگر من این است که قرار بود از بخش‌های خصوصی برای حضور در جلسات دعوت شود، ولی با دعوت یکی از بخش‌های خصوصی که با طرح مخالف بود، مخالفت شد. رضا تقی‌پور در ادامه اظهارات نوری‌قزلجه بیان کرد: آقای نوری متاسفم؛ این اظهارات قابل‌پیگیری است. شما اتهام وارد می‌کنید. آیا در جلسه پیشین کمیسیون نماینده بخش‌خصوصی حاضر بود یا خیر؟ آقای نوری‌قزلجه شرکت خاصی را برای دعوت معرفی کردند، اما هیات‌رئیسه کمیسیون معتقد است اگر قرار باشد تک‌تک شرکت‌ها را دعوت کنیم باید هزاران شرکت را برای حضور در جلسات دعوت کنیم؛ البته اینجانب شخصا با خیلی از شرکت‌ها جلسه غیررسمی داشته و دغدغه آنها را شنیده‌‌‌ام که البته درخواست کرده بودند که نام آنها مطرح نشود.

  سرویس‌های خارجی محدود نمی‌‌‌شوند

اما در بخش دیگری از جلسه کمیسیون، مرکز ملی فضای‌مجازی گفت: ما در استفاده از سرویس‌های داخلی و خارجی سیاست خوداتکایی داریم ولی چون فضای‌مجازی یک فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات است، نمی‌توان استفاده از سایر سرویس‌های خارجی را حذف کرد؛ شخصی هم دنبال چنین کاری نیست، صرفا تلاش بر این است سرویس‌های داخلی پاسخگوی نیازهای ما باشند؛ به‌دنبال این نیستیم که استفاده از سرویس‌های جهانی و ارتباطات بین‌المللی محدود و یا مسدود شود. بارها هم به‌دنبال تعامل با سرویس‌های خارجی بوده‌ایم ولی آنها به بهانه تحریم هیچ همکاری نداشتند. گاهی سرویس‌های خارجی مانند مسیریاب‌ها خودشان ما را محدود می‌کنند ولی چون مانند آن سرویس را در داخل داشته‌ایم مشکلی رخ نداد. در ادامه نماینده اتاق بازرگانی به اظهارات نماینده مرکز ملی فضای‌مجازی واکنش نشان داد و گفت: «درباره مسیریاب‌‌‌ها در ابتدا فیلترینگ اتفاق افتاد که استفاده از آن کاهش پیدا کرد» اما این گفته نماینده اتاق بازرگانی تکذیب و پاسخ نماینده مرکز ملی فضای‌مجازی را مبنی‌بر اینکه «چنین چیزی نبوده و ما مستندات آن را به شما ارائه خواهیم داد» به‌دنبال داشت.

  الفت‌نسب: طرح را خوانده‌‌‌ایم و مخالفیم

در ادامه نیز رضا الفت‌‌‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌و‌کارهای ‌مجازی گفت: با کلیات این طرح مخالف هستیم، دغدغه دوستان را درک کرده و با ولنگاری فضای‌مجازی هم مخالفیم، ولی با این روش راه به‌جایی نمی‌‌‌رود؛ مانند تجربه فیلترینگ تلگرام که با اینکار خیلی از اقشار مانند نوجوانان را با موضوع vpn آشنا کردیم؛ برخی نمایندگان می‌گویند ما طرح را مطالعه نکرده‌‌‌ایم، در صورتی‌که این‌گونه نیست، برخی نیز ما را با معاندان در یک‌سو می‌دانند در صورتی‌که ما هم دغدغه‌‌‌مند هستیم و از پیام‌رسان داخلی حمایت می‌کنیم، اما با محدودیت و مسدود‌شدن پیام‌رسان‌های خارجی مخالف هستیم.  بگذارید خود مردم میان سرویس‌های داخلی و یا خارجی انتخاب کنند. از هنگامی‌که این طرح صیانت بدون اقناع‌سازی مردم مطرح شد، مساله مهاجرت برای فعالان کسب‌و‌کارهای ‌مجازی جدی شده است. احتمالا  جلسه بعدی کمیسیون روز دوشنبه ۸ آذرماه برگزار خواهد شد.