تا پیش از این، ارسال پیام یا برقراری تماس در حین رانندگی ممنوع بود مگر در شرایط اضطراری؛ اما از آغاز سال آینده میلادی، استفاده از موبایل به شکل‌‌‌‌‌های مختلف از قبیل عکاسی، فیلمبرداری، بازی‌کردن و یا اسکرول‌کردن لیست‌‌‌‌‌پخش یا هر محتوای دیگری غیرقانونی تلقی خواهد شد. حتی در مواقعی هم که خودرو حرکت نمی‌کند رانندگان قادر به انجام هیچ‌یک از این کارها نخواهند بود. طبق اصلاحاتی که در این قانون اعمال خواهد شد، توقف خودرو حتی پشت چراغ قرمز یا ترافیک، به‌عنوان وضعیت رانندگی محسوب می‌شود و افرادی که در این شرایط، از تلفن‌همراه خود استفاده کنند، ۲۰۰ پوند جریمه خواهند شد.

همچنین ۶ امتیاز منفی نیز در گواهی‌نامه این افراد ثبت خواهد شد و حتی ممکن است منجر به ابطال گواهی‌نامه شود. تنها استثنا در شرایطی است که راننده بخواهد از گوشی خود برای پرداخت در محل‌‌‌‌‌‌هایی همچون عوارضی استفاده کند، اما استفاده از گوشی برای پرداخت خریدهای آنلاین، جزو معافیت‌‌‌‌‌های این قانون نخواهد بود.

با این حال رانندگان می‌توانند از گوشی خود به‌صورت هندزفری و برای کار‌هایی همچون مسیریابی استفاده کنند. مدت‌‌‌‌‌هاست که بریتانیا در حال برنامه‌‌‌‌‌ریزی برای پر کردن خلأ قانونی است که به واسطه آن، رانندگان اجازه داشتند در حین رانندگی از تلفن‌همراه استفاده کنند تا اینکه اخیرا نتایج یک نظرسنجی نشان داد که ۸۱‌درصد از مردم بریتانیا از این قانون پیشنهادی برای ممنوعیت استفاده از تلفن‌همراه حمایت کردند.