تاکید سازمان ملل بر مقررات‌‏‌گذاری داده‌ها

 متخصصان و کارشناسان، تخمین زده‌‌اند که ترافیک جهانی اینترنت در سال ۲۰۲۲ از کل ترافیک تاریخ اینترنت تا سال ۲۰۱۶ بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی، داده‌ها به یک دارایی استراتژیک کلیدی تبدیل می‌شوند. بی‌شک نحوه مدیریت این داده‌ها بر توانایی هر کشور برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تاثیر زیادی خواهد داشت. از سوی دیگر شیوع کرونا، تاثیر بسزایی بر حجم ترافیک اینترنت داشته است.

  رشد پهنای باند در سال ۲۰۲۰

کارشناسان معتقدند که دلیل چنین اتفاقی این است که بیشتر فعالیت‌های فردی و اجتماعی شهروندان به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. بر اساس آمار، تنها در سال ۲۰۲۰، پهنای باند اینترنت جهانی ۳۵‌درصد افزایش یافته است. این میزان بالاترین افزایش یک ساله پهنای باند از سال ۲۰۱۳ تا به امروز محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، حدود ۸۰‌درصد از کل ترافیک اینترنت مصرفی در دوران قرنطینه و اوج‌گیری کرونا به فیلم، بازی و شبکه‌های اجتماعی اختصاص یافته است.

  ترافیک داده‌های جهانی تا سال ۲۰۲۶

آنکتاد پیش‌بینی می‌کند که میزان ترافیک ماهانه داده‌های جهانی در سال ۲۰۲۰، از ۲۳۰ اگزابایت به ۷۸۰ اگزابایت در سال ۲۰۲۶ خواهد رسید. این در حالی است که بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی گزارش یاد شده، شکاف دیجیتال در طول سال‌های اخیر به اوج خود رسیده و در حالی که میزان استفاده از اینترنت در جوامع توسعه‌یافته بالای ۹۰‌درصد است، این آمار در کشورهای کمتر توسعه‌یافته حدود ۲۰‌درصد است.

علاوه‌بر این‌ تفاوت کشورهای شمال و جنوب در زمینه میزان توسعه زیرساخت‌های دیجیتال نیز کاملا مشهود است. به‌عنوان مثال، میانگین سرعت اینترنت در اقتصادهای توسعه‌یافته، ۸برابر کشورهای در‌حال‌توسعه است.

بی‌شک در چنین شرایطی، گام نهادن در مسیری جدید برای مدیریت دیجیتال و داده‌ها مهم‌تر از هر زمان دیگری است. جهان غرب در این حوزه موضوعی نیز بر لزوم دستیابی به توافقی جهانی برای حکمرانی داده‌ها تاکید دارد و از همین‌رو تداوم فرآیند جهانی‌سازی را در نظر دارد. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل‌متحد (آنکتاد)، در گزارش اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۱ به موضوع توسعه و جریان‌‌های فرامرزی داده‌ها پرداخته است.

نگارندگان این گزارش، خواستار سازوکاری جهانی برای حکمرانی داده‌ها به‌نحوی هستند که ضمن پرداختن به ریسک‌‌ها و نگرانی‌‌ها از توزیع عادلانه‌‌تر سود حاصل از جریان داده نیز اطمینان حاصل شود. دیدگاه‌های مطرح‌شده در این گزارش حکایت از آن دارد که بسیاری از کشوهای توسعه‌یافته جهان در پی اتخاذ رویکردی جهانی و کل‌نگر نسبت به داده‌ها هستند، بنابراین سازمان ملل به‌عنوان یکی از ارکان اساسی فرآیند جهانی‌سازی، در پی تسهیل پیاده‌سازی مدل مدنظر ایالات‌متحده آمریکا و اروپا است.

  داده؛ هسته اصلی پیشرفت‌های هوش مصنوعی

گزارش اقتصاد دیجیتال۲۰۲۱ به بررسی توسعه و پیامدهای سیاستگذاری جریان‌‌های فرامرزی داده‌های دیجیتال می‌‌پردازد و داده‌ها را هسته اصلی همه پیشرفت‌های تکنولوژیک و دیجیتال جهان، مانند تجزیه و تحلیل داده، هوش‌مصنوعی (AI)، زنجیره بلوکی، اینترنت اشیا (IoT)، رایانش ابری و سایر خدمات مبتنی بر اینترنت می‌‌داند.

بنابراین کشورهای سراسر جهان در تلاش هستند تا نحوه برخورد خود با جریان داده‌ها را تعیین کنند. رویکرد نهایی انتخاب شده در سطوح ملی و بین‌‌المللی نه‌تنها بر تجارت، نوآوری و پیشرفت اقتصادی، بلکه بر طیفی از مسائل مربوط به توزیع دستاوردهای دیجیتالی‌‌سازی، اجرای قانون و امنیت ملی تاثیر خواهد گذاشت.

داده‌های ارائه‌شده در گزارش اقتصاد دیجیتال آنکتاد ۲۰۲۱، می‌تواند مخاطبان و پژوهشگران را در درک بهتر رویکرد کشورهای مختلف، یاری کند. مروری بر تحولات جهانی و نابرابری‌‌ها در اقتصاد دیجیتال مبتنی بر داده و بحث در مورد ماهیت بنیادین داده‌ها از اهم مطالب مطرح‌شده در این گزارش هستند. گزارش اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۱، علاوه‌بر این به بررسی رویکردهای حاکمیتی موجود در سطوح ملی، منطقه‌‌ای و بین‌‌المللی با تمرکز بر جریان داده‌ها می‌‌پردازد.

کارشناسان غربی هنگام ارزیابی پیامدهای توسعه داده‌ها و گسترش جریان داده‌های فرامرزی به مساله وجود شکاف و عدم‌تعادل دیجیتال در رویکردهای حاکمیتی موجود به این حوزه اشاره می‌کنند و اتخاذ رویکردی جهانی، افزایش گفت‌وگو میان دولت‌ها و تعامل سازنده را الزامی می‌‌دانند.