سلطه اسپاتیفای بر بازار استریم موزیک در جهان

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی Midia Research، پس از اسپاتیفای که توانست بیشترین سهم را در حوزه استریم موزیک از آن خود کند، شرکت اپل با کسب ۱۵ درصد از این بازار در رده دوم ایستاد و شرکت‌های آمازون موزیک و تنسنت موزیک نیز به‌طور مشترک با اختصاص ۱۳ درصد از سهم بازار به خود، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

انتشار این گزارش که مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ است، نشان می‌دهد تا چه اندازه، تحلیل و بررسی این حوزه برای پی بردن به عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس استریم موزیک زمان‌بر است. بنابراین، اگرچه ممکن است تعداد مشترکان و همچنین سهم شرکت‌ها در ماه‌های بعد تغییر کند، اما با این گزارش می‌توان به مقایسه‌ای از نحوه فعالیت‌ شرکت‌های استریم موزیک در جهان پی برد.

شرکت اسپاتیفای تقریبا در هر سه ماه، آماری را از تعداد مشترکان خود منتشر می‌کند، اما رقبایی مانند اپل و آمازون، تمایل چندانی به ارائه آماری از تعداد مشترکان و عملکرد سرویس‌های خود در این حوزه ندارند.

 گزارش Midia Research‌ نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال گذشته میلادی، ۹/ ۵۲۳ میلیون نفر جزو مشترکان سرویس‌های استریم موزیک بودند که سهم اسپاتیفای از این تعداد کاربر، برابر با ۴/ ۱۶۲ میلیون مشترک عنوان شده که برای دریافت این خدمات، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند.  طبق برآوردهای این مرکز تحقیقاتی، ۶/ ۷۸ میلیون مشترک در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ از سرویس استریم اپل موزیک استفاده کردند و تعداد مشترکان آمازون موزیک و تنسنت موزیک نیز به‌طور جداگانه، کمی ‌بیشتر از ۱/ ۶۸ میلیون نفر تخمین زده شد. جایگاه پنجم نیز به یوتیوب موزیک رسید که توانست با ۹/ ۴۱ میلیون مشترک، ۸ درصد از این حوزه را به خود اختصاص دهد. در این گزارش آمده که بازار استریم موزیک همچنان در حال رشد است و به نسبت سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، معادل ۴/ ۲۶ درصد بزرگ‌تر شده است.

اگرچه اسپاتیفای در این گزارش، رتبه نخست را از آن خود کرده، اما این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد که سهم این شرکت از ۳۳ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ به ۳۱ درصد در مدت زمان مشابه سال بعد تقلیل یافته است. به گفته Midia‌، این افت عملکرد اسپاتیفای به دلیل حضور موفق آمازون و یوتیوب موزیک بوده است؛ به‌طوری که طبق آمار این شرکت، یوتیوب موزیک در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، رشدی ۵۰درصدی را تجربه کرد. همچنین میزان رشد برای بازارهای نوظهور ‌مانند یاندکس، تنسنت و نت‌ایست در مجموع، رشدی ۳۷ درصدی را ثبت کرد.

 ساعت هوشمند گوگل احتمالا خرداد ماه معرفی می‌شود

دنیای اقتصاد: چند وقتی است که اخبار و شایعاتی پیرامون تصمیم گوگل برای عرضه یک ساعت هوشمند جدید به گوش می‌رسد. محصولی که در ماه گذشته اعلام شد احتمالا در سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد شد و اخیرا نیز اطلاعات تازه‌ای از آن به بیرون درز کرده است.  جان پراسر، افشاگر معروف اطلاعات محصولات هوشمند به تازگی اعلام کرد ساعت هوشمند گوگل در ۲۶ مه (۵ خرداد) معرفی خواهد شد و این برای نخستین بار است که برای اسمارت‌واچ گوگل، روز مشخصی پیش‌بینی شده است. شاید آنچه این پیش‌بینی را به واقعیت نزدیک می‌کند، کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل موسوم به Google I/ O است که اغلب در ماه مه برگزار می‌شود. بنابراین احتمال معرفی این محصول در رویداد مذکور دور از ذهن نیست.

در خصوص این ساعت نیز باید گفت که مانند دیگر ساعت‌های اکوسیستم اندروید، اسمارت‌واچ گوگل نیز احتمالا به طراحی دایره‌ای مجهز خواهد بود، اما با این تفاوت که خبری از حاشیه فیزیکی در این محصول نخواهد بود. همچنین برای این محصول، حسگر ضربان قلب و دیگر قابلیت‌های‌ مشاهده‌شده در پوشیدنی‌های هوشمند شرکت فیت‌بیت پیش‌بینی شده است. گوگل سال گذشته میلادی، فیت‌بیت را خریداری و به زیرمجموعه خود اضافه کرد.

به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد با این ساعت، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های پلتفرم WearOS را به رخ رقبا بکشد و انتظار می‌رود این محصول به رقیبی جدی برای اپل واچ تبدیل شود. هنوز زمان دقیقی برای ورود این ساعت به بازار اعلام نشده و حتی نام این دستگاه نیز مشخص نشده است. با این حال، برخی منابع خبری از انتخاب «پیکسل‌واچ» برای نام‌گذاری این محصول توسط گوگل خبر می‌دهند.

از دیگر محصولات گوگل که رونمایی از آن برای ماه مه پیش‌بینی شده، می‌توان به گوشی پیکسل ۶a اشاره کرد که احتمالا مجهز به پردازنده تنسور این شرکت عرضه خواهد شد. گفته می‌شود گوگل قصد دارد تا ورودی هدفون را نیز از این گوشی حذف کند.