وی تاکید کرد: این روال در همه کشورها رایج است. برای اینکه شبکه‌ها در جریان مصرف همزمان کاربران، دچار مشکل نشوند، اپراتورها حدی را به عنوان آستانه مصرف در نظر می‌گیرند. تا این‌طور نباشد که یک کاربر به صورت دائمی در حال دانلود باشد و باعث افت سرعت شود و شبکه را برای دیگران غیرقابل استفاده کند. در این مواقع به کاربر هشداری مبنی بر اینکه به آستانه مصرف منصفانه رسیده است، داده می‌شود.  عباسی شاهکوه با اشاره به روند حرکت کشور به سمت ایجاد شبکه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری گفت: ما کم کم در حال حرکت به سمت شبکه دسترسی فیبرنوری هستیم و در برنامه داریم که تا سال ۱۴۰۴ این شبکه را برای سرویس‌دهی به ۸۰ درصد خانوار ایرانی مهیا کنیم. به این ترتیب در آینده اینترنت نامحدود واقعی را روی شبکه فیبرنوری تجربه خواهیم کرد. وی ادامه داد: تکنولوژی فیبرنوری ظرفیتی ارائه می‌دهد که شبکه اپراتورها، مصرف اینترنت نامحدود واقعی را جواب خواهد داد و کل شبکه انتقال و سطوح بالای آن آمادگی مصرف نامحدود را خواهند داشت. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: با توسعه بیشتر شبکه‌ها، حد مصرف منصفانه نیز بالاتر خواهد رفت و ما امیدواریم که در آینده کل شبکه دسترسی کشور مبتنی بر فیبرنوری شود. در این صورت ظرفیت شبکه انتقال افزایش پیدا می‌کند و حد مصرف منصفانه برداشته شده و در این صورت کاربر، اینترنت نامحدود واقعی را خواهد دید.

وی افزود: در شرایط فعلی با مصرف منصفانه، سرویس کاربر برقرار است، اما اگر به سقف حجم مصرفی برسد، سرعتش کم می‌شود. اما در صورتی که شبکه دسترسی فیبرنوری در کل کشور توسعه یابد، این سقف مصرف برداشته خواهد شد. عباسی شاهکوه در مورد جزئیات اجرای پروژه دسترسی به فیبرنوری گفت: دسترسی مبتنی بر فیبر یعنی فیبرکشی تا یک فاصله‌ای نزدیک منازل؛ از آنجا به بعد هم این سرویس می‌تواند از طریق فیبر تا داخل منازل برود یا اینکه می‌توان از طریق شبکه سیم مسی VDSL یا ADSL این خدمات را به کاربر ارائه کرد. اینها بستگی به موقعیت کاربر دارد.

معاون وزیر ارتباطات در مورد سرعت دسترسی کاربران در شبکه فیبرنوری اظهار کرد: جایی که فیبر تا پایان مسیر و در داخل منزل افراد برود، دیگر محدودیت سرعتی هم در کار نیست. همه اینها بستگی به تامین شبکه انتقال دارد که اگر تامین شود، سرعت‌های گیگابیت بر ثانیه را متصور خواهیم بود. اما در جاهایی که در انتهای مسیر از سیم مسی استفاده شود ممکن است سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد. همه اینها مبتنی بر نیاز کاربران تنظیم می‌شود و البته بستگی به قیمت هم دارد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ۴ ساله ما پوشش ۲۰ میلیون خانوار است، اضافه کرد: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به زودی نهایی و ابلاغ می‌شود و کلیات این پروژه، تعریف مشخصی از آن و نحوه انجام کار مشخص خواهد شد. در این مصوبه مشخص خواهد شد که چه امتیازها و حمایت‌هایی را در اختیار اپراتورهای اجرا‌کننده این پروژه باید بگذاریم؛ هدف‌گذاری در هر استان چگونه باشد و چقدر پوشش ایجاد شود. مطابق این مدل، کشور را تقسیم‌بندی کرده و اپراتورها در اجرای پروژه، در استان‌ها گروه‌بندی می‌شوند تا به صورت موازی بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ به این هدف بزرگ برسیم. عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه اپراتورهایی که هم اکنون در حال ارائه سرویس اینترنت هستند می‌توانند در صورت تمایل وارد این چرخه شوند، تاکید کرد: پروژه فیبرنوری نقاط، نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است و دولت نیز در آن، نقش حمایتی و مرتفع‌کننده موانع را دارد.