زمان اتصال محله‌تان به فیبرنوری را پیگیری کنید

وی با بیان اینکه نسخه شفابخش توسعه ارتباطات در کشور، توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر است، گفت: ما هفته گذشته طرح فیبر نوری نقاط یعنی منازل و کسب‌وکارها را شروع کرده و بیش از نیم میلیون فیبر را همان هفته گذشته راه‌اندازی کردیم. زارع‌پور افزود: در دو شهر تست سرعت نزدیک به یک گیگابیت‌برثانیه گرفتیم و در آینده طی برنامه سه ونیم ساله، ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری دیگر نیز برای مردم فراهم خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مردم از طریق سایت iranfttx. ir می‌توانند روند پیشرفت این پروژه را ببینند و در آینده نزدیک با وارد کردن کدپستی‌شان، از زمان فراهم شدن امکان اتصال به فیبر نوری در محله خود مطلع شوند. وی تاکید کرد که این برنامه میان‌مدت و بلندمدت است و افزود: با این‌حال در برنامه کوتاه مدت تلاش داریم تا در بخش‌هایی که امکان مداخله وزارت ارتباطات وجود دارد، از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، وارد عمل شویم و با افزایش ظرفیت، کیفیت را بالا ببریم. زارع‌پور تصریح کرد: با این حال در بخش‌هایی نیز که نیاز به واگذاری کار به بخش خصوصی باشد، به عنوان رگولاتور وارد عمل می‌شویم و تا جای ممکن برای تامین امکانات ارتقای شبکه تلاش می‌کنیم.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: تامین‌کنندگان پهنای باند بین‌الملل همه بخش خصوصی هستند و با شرکت ارتباطات زیرساخت قرارداد دارند. ما به‌دنبال تنوع بخشیدن به منابع و مسیرهای‌مان هستیم تا اگر مسیری قطع و منبع‌مان دچار مشکل شد، پهنای باند بین‌الملل ما مشکل پیدا نکند و این یکی از سیاست‌های ماست که آن را به شکل جدی دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که زیرساخت‌های‌مان در گذشته، متناسب با نیاز امروز رشد نکرده است و با رشد ماهانه ۸۰ تا ۱۰ درصدی نیاز کاربران، شبکه کشش لازم را ندارد و مشکل ایجاد می‌شود. وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت این وزارتخانه برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت گفت: در چهار ماه گذشته نیز ۴۰ درصد به ترانزیت ترافیک از خاک ایران افزودیم. وی افزود: خیلی از کشورهای اطراف به این ترافیک که ما در اختیارشان قرار دادیم، وابسته هستند و کیفیت ترافیکی که از خاک ما رد می‌شود از کیفیت ترافیک بقیه کشورها بیشتر است.