ایلان ماسک روز ۱۳ آوریل در نامه‌‌ای به هیات‌مدیره توییتر اعلام کرد که قصد دارد کل سهام این شبکه اجتماعی را در ازای پرداخت ۲۰/ ۵۴دلار برای هر سهم و در مجموع ۴۳میلیارد دلار خریداری کند.

اگرچه هنوز توییتر به‌صورت رسمی، پاسخ دقیقی را برای این درخواست ارائه نداده، اما گفته می‌‌شود که این شرکت قصد دارد به زودی و طی برگزاری نشستی با حضور همه اعضای هیات‌مدیره، به آن رسیدگی و پاسخ نهایی خود را اعلام کند.

گفته می‌‌شود که هیات‌مدیره توییتر قصد دارد با استفاده از استراتژی «قرص سمی»، کار را برای ایلان ماسک برای تصاحب خصمانه ۱۰۰درصدی سهام این شرکت سخت کند. بر اساس این استراتژی‌، زمانی که یک سرمایه‌‌گذار قصد دارد بخش زیادی از سهام را خریداری کند‌، سهام شرکت به‌طور قابل‌‌توجهی به بازار عرضه می‌‌شود و همه افراد می‌‌توانند آن را خریداری کنند. به این ترتیب، برای خرید تمامی‌‌این سهام، باید پول به مراتب بیشتری توسط سرمایه‌‌گذار پرداخت شود.

ایلان ماسک اخیرا با راه‌‌اندازی یک نظرسنجی توییتر از دنبال‌‌کنندگان خود خواست تا نظرشان را نسبت به این خرید اعلام کنند. وی در این توییت نوشت: تصمیم‌‌گیری درباره خصوصی کردن توییتر با قیمت ۲۰/ ۵۴دلار برای هر سهم باید بر عهده سهامداران باشد نه هیات‌مدیره.

اظهارنظر درباره اینکه آیا ماسک با استراتژی‌‌های هیات‌مدیره توییتر از خرید ۱۰۰ درصدی سهام این شرکت منصرف خواهد شد یا خیر، کار سختی است. اما اگر در تصمیم خود جدی باشد ‌‌باید پول بیشتری را پرداخت کند.

ماسک اخیرا در مصاحبه‌‌ای گفت که این خرید برای درآمدزایی نیست، بلکه او از آزادی بیان به‌عنوان دلیل اصلی علاقه‌‌اش به توییتر یاد می‌‌کند. با این حال، سابقه ماسک نشان می‌‌دهد که وی در خصوصی‌‌سازی شرکت‌ها نتوانسته چندان موفق عمل کند.ماسک همچنین در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد که اگر توییتر پیشنهاد وی را نپذیرد، برنامه جایگزین خود را دنبال خواهد کرد. اگرچه او جزییاتی را در خصوص این برنامه اعلام نکرد، اما در نامه خود به هیات‌مدیره توییتر آورد که در صورت رد شدن این درخواست، باید در جایگاه خود به‌عنوان سهامدار این شرکت تجدیدنظر کند.

ماسک چندی پیش ۲/ ۹درصد از سهام توییتر را خریداری کرد و با آنکه اکنون بزرگ‌ترین سهامداری این شرکت محسوب می‌‌شود، عضویت در هیات‌مدیره را نپذیرفت.

طبق گزارش بلومبرگ، ثروت ایلان ماسک در حدود ۲۶۰میلیارد دلار برآورد می‌‌شود و ارزش بازار توییتر نیز تقریبا ۳۷میلیارد دلار است. با اعلام خبر درخواست خرید کل سهام توییتر توسط ایلان ماسک، سهام توییتر با رشدی ۱۳درصدی مواجه شد و در آن طرف نیز، سهام شرکت تسلا به‌دلیل معطوف شدن توجه ایلان ماسک به این خرید جدید، افتی ۵/ ۱درصدی را تجربه کرد. ماسک پیش‌تر به جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر گفته بود که مدیریت همزمان دو شرکت، ایده چندان بدی هم نیست.