همچنین از زمان شروع دولت سیزدهم هم عیسی زارع‌‌‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - بر توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده و گفته بود که برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید عزم و اراده ملی شکل بگیرد. در این راستا، مجید حقی ، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفت: در یک بازه زمانی به دلایلی ازجمله کیفیت، مجموعه زیادی از کاربران اینترنت در ایران به سمت ارتباطات سیار رجوع کردند. این در حالی است که در همه جای جهان، ارتباطات سیار برای مصارف حجیم استفاده نمی‌شود و دانلودهای پرحجم یا تماشای فیلم عمدتا محدود به ارتباطات ثابت است. اما در سنوات اخیر با توجه به رقابت‌‌‌پذیر و قابل‌‌‌مقایسه بودن کیفیت، سرعت و قیمت ارتباطات سیار نسبت به ارتباطات ثابت - که در طول چند سال هم توسعه پیدا نکرده بود- کاربران انتخاب کردند که در بسیاری از بهره‌‌‌برداری‌‌‌های خود از شبکه اینترنت، ارتباطات سیار را بر ارتباطات ثابت ترجیح دهند. با افزایش حجم زیاد کاربران و به‌‌‌تبع آن ترافیک شبکه، کیفیت این نوع از ارتباطات هم کاهش پیدا کرد؛ چون اساسا ویژگی اصلی این ارتباط دسترس‌‌‌پذیری آن (در حرکت و نقاط مختلف) است و قرار است این فناوری با این ویژگی صرفا محدود به استفاده‌‌‌های کم‌‌‌حجم باشد.

حقی با تاکید بر اینکه نمی‌توان ارتباطات سیار را برای رویکرد موجود بهره‌‌‌برداری‌‌‌های حجیم کاربرانی که روزانه افزایش می‌‌‌یابند توسعه داد، گفت: راه‌‌‌حل این است که ترافیک حجیم به سمت ارتباطات ثابت هدایت شود، اما در حال حاضر کاربران در ایران برای استفاده از ارتباطات ثابت مشکلاتی دارند و تکنولوژی‌‌‌های در دسترس‌‌‌شان قدیمی هستند. بنابراین باید تکنولوژی ارتباطات ثابت تغییر پیدا کند تا کاربران سرعت‌‌‌های بالاتری را تجربه کنند. معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: بر این اساس نسخه راهبردی در حوزه ارتباطات ثابت، اتصال به فیبر نوری است، زیرا اولا این تکنولوژی در جهان در ابتدای نمودار سیکل حیاتی خود قرار دارد، مضافا آنکه فیبر نوری قابلیت بهره‌‌‌برداری ده‌‌‌ها ساله را دارد. در همین راستا سامانه iranfttx. ir به‌‌‌عنوان سامانه رصد توسعه شبکه Fiber To The x FTTx) کشور که هم توسعه تکنولوژی VDSL و هم فیبر نوری در آن نمایش داده می‌شود با امکان مقایسه استانی و اپراتوری راه‌‌‌اندازی شد و در بازه‌‌‌های زمانی یکماهه این سامانه به‌‌‌روزرسانی می‌شود.

وی افزود: طبیعتا شتاب در توسعه ارتباطات شبکه FTTx منوط به آن است که این مساله به‌‌‌عنوان وظیفه اصلی اپراتورها و در چارچوب تعهدات و تکالیفشان تعریف شود. این در حالی است که در حال حاضر توسعه در این شبکه صرفا بر اساس نگاه اقتصادی و اختیار اپراتورهاست. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این برنامه را دارد که توسعه در شبکه FTTx را برای اپراتورها در قالب تعهد تنظیم کند و بعدازاین آنها با تعهداتی مواجه هستند که در بازه‌‌‌های زمانی باید محقق شود نه با یک مسیر مبتنی بر نگاه اقتصادی و اختیار. به دلیل اینکه توسعه شبکه FTTx نسخه راهبردی در همه کشورهاست و دولت‌‌‌ها کمک می‌کنند تا این زیرساخت محقق شود، در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به‌‌‌تبع آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشوق‌‌‌هایی در قالب بسته‌‌‌های تشویقی، دستورالعمل و اصول حاکم دسترسی به فیبر نوری جمع‌‌‌بندی شده است تا بر اساس آن اپراتورها مجاب به ارائه تعهداتی شوند و پس‌‌‌ازآن شاهد برداشته شدن گام‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده برای تحقق ۲۰‌میلیون پورت فیبر نوری تا سال ۱۴۰۳ باشیم. حقی با اشاره به واگذاری یک‌‌‌میلیون و ۴۱۶‌هزار پورت فیبر نوری در دو ماه گذشته و درباره روند پیشرفت پروژه FTTx گفت: این چرخ مستقل از اصول حاکم بر اولویت‌‌‌های تعریف‌‌‌شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به حرکت درآمده، در حالی که قرار است حرکت چرخ توسعه پروژه FTTx پس‌‌‌ازآنکه اپراتورها وارد مرحله پذیرش تعهدات شدند شتاب دوچندانی بگیرد.