چشم‌انداز آینده جهان دیجیتال

8

در جدیدترین بررسی از آمارها و داده‌های مربوط به ژانویه 2022، جمعیت جهان 91/ 7 میلیارد نفر به ثبت رسیده و اثبات شده است که بیش از دوسوم از جمعیت جهان (31/ 5 میلیارد نفر) از تلفن همراه استفاده می‌کنند که این رقم نسبت به سال گذشته 8/ 1 درصد افزایش یافته است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد تعداد کاربران جهانی اینترنت با رشد 4 درصدی نسبت به سال گذشته به 95/ 4 میلیارد رسیده است و 62/ 4 میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل شرکت مشاوره بازاریابی دیجیتال Kepios نشان می‌دهد که تعداد کاربران اینترنت در 10 سال گذشته بیش از دو برابر شده و از 18/ 2 میلیارد نفر در سال 2012، به 95/ 4 میلیارد نفر در سال 2022 رسیده است. همچنین آخرین داده‌ها حاکی از آن است که تعداد کاربران اینترنت طی 12 ماه گذشته 192 میلیون نفر افزایش یافته و منجر به رشد سالانه 4 درصدی در سال 2021 شده است. در همین حال، تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی حتی رشد سریع‌تری نسبت به کاربران اینترنت در دهه گذشته داشته است. مجموع 62/ 4 میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی امروزی نسبت به 48/ 1میلیارد نفر کاربر این رسانه‌ها در سال 2012، تا 1/ 3 برابر رشد کرده است.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، برای نخستین بار به زیر ۳ میلیارد نفر رسیده است و این نقطه عطف مهمی برای دسترسی برابر به ابزارهای دیجیتال به حساب می‌آید؛ چرا که اتصال به اینترنت به بخش حیاتی از زندگی همه مردم دنیا تبدیل شده است. برخلاف تصور، اکنون بیش از یک میلیارد نفر در جنوب آسیا همچنان آفلاین هستند، در حالی که حدود 840 میلیون نفر در سراسر قاره آفریقا هنوز آنلاین نشده‌اند. ناگفته نماند که میانگین سنی جمعیت در بسیاری از مناطق آفریقا، نقش مهمی ‌در ایجاد سطوح دسترسی و استفاده دارد؛ به‌طوری که بیش از نیمی ‌از جمعیت چندین کشور آفریقایی زیر 20سال سن دارند. در همین حال، چین همچنان بیش از 400 میلیون نفر جمعیت آفلاین دارد و کره‌شمالی با اختلاف ضعیف‌ترین سطح دسترسی به اینترنت در جهان را دارد. طبق گزارش GSMA Intelligence از وضعیت اتصال به اینترنت موبایل در سال 2021، می‌توان دریافت که از هر 4 نفر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، هنوز یک نفر از وجود اینترنت موبایل بی‌اطلاع است. اگرچه سازمان ملل دسترسی به اینترنت را یک «حق اساسی بشر» تعیین کرده است، اما همچنان راه درازی در پیش است تا از دسترسی برابر به آن که به یقین مهم‌ترین نوآوری عصر ما به حساب می‌آید، اطمینان حاصل شود.

محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی

وقتی موضوع پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب در جهان مطرح می‌شود، آخرین داده‌های به دست آمده از مرکز تحقیقاتی GWI نشان می‌دهد که اینستاگرام با 8/ 14 درصد اکنون از فیس‌بوک با 5/ 14 درصد پیشی گرفته و جایگاه دوم را در رتبه‌بندی جهانی کسب کرده است. جایگاه اول اما با رای 7/ 15 درصدی در اختیار واتس‌اپ، یکی دیگر از پلتفرم‌های زیرمجموعه متا است که به عنوان پلتفرم اجتماعی مورد علاقه کاربران اینترنت انتخاب شده. توییتر و تلگرام هم به ترتیب در جایگاه‌های هفتم و نهم قرار دارند. چین 20 درصد از کل کاربران اینترنت جهان را در اختیار دارد و با وجود رای 99 درصدی کاربران به اپلیکیشن وی‌چت، این اپلیکیشن رتبه چهارم را در سطح جهانی کسب کرده است. تیک‌تاک، پلتفرم چینی دیگر با 3/ 4 درصد از کل آرا در رتبه ششم قرار گرفت. علاوه بر این، وب‌سایت App Annie استدلال کرد که تیک‌تاک بیشترین اپلیکیشن دانلود شده موبایل در سال 2021 بوده و جایگاه‌های دوم تا چهارم متعلق به پلتفرم‌های متا و به ترتیب در اختیار اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ هستند.

زمان حضور در دنیای آنلاین

یکی از مهم‌ترین مباحث در آغاز همه‌گیری کووید-19 و ورود کشورها به دوران قرنطینه، میزان وابستگی جهان به اینترنت بود. با وجود تغییرات و محدودیت‌های ارتباطی در دو سال گذشته، آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که مردم بیش از همیشه برای استفاده از تکنولوژی زمان صرف کرده‌اند. تحقیقات GWI نشان می‌دهد که در حال حاضر هر کاربر در جهان نزدیک به 7 ساعت در روز از اینترنت استفاده می‌کند. اگر فرض کنیم که یک فرد به‌طور متوسط ​​حدود 7 تا 8 ساعت در روز می‌خوابد، به این نتیجه می‌رسیم که کاربران معمولی اینترنت بیش از 40 درصد از عمر خود را به صورت آنلاین سپری می‌کنند. بنابراین جدیدترین آمار حاکی از آن است که جهان تنها در سال 2022 بیش از 5/ 12 تریلیون ساعت را به صورت آنلاین سپری خواهد کرد.

با این حال مانند بسیاری از نقاط داده در گزارش‌های دیجیتال جهانی، تفاوت‌های قابل‌توجهی در زمان صرف شده در نقاط مختلف جهان وجود دارد. در حال حاضر کاربران آفریقای جنوبی بیشترین زمان خود را آنلاین می‌گذرانند؛ به‌طوری که کاربران اینترنت در سن کار این کشور می‌گویند که هر روز به‌طور متوسط ​​10 ساعت و 46 دقیقه را صرف استفاده از ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فناوری می‌کنند. فیلیپینی‌ها، برزیلی‌ها و کلمبیایی‌ها نیز هر کدام بیش از 10 ساعت در روز آنلاین هستند. از طرف دیگر، کاربران ژاپنی کمترین زمان را در هر روز آنلاین هستند و میانگین کلی استفاده آنها از اینترنت، کمتر از 4 ساعت و نیم در روز است. به‌طور متوسط هر کاربر اینترنت در جهان 2 ساعت و 27 دقیقه در روز را صرف استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌کند که این میزان نسبت به سال گذشته 2 دقیقه (4/ 1 درصد) افزایش یافته است. با این حال، سهم رسانه‌های اجتماعی از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 در واقع اندکی کاهش یافته است. دلیل آن به احتمال زیاد این است که مردم در دو سال گذشته از انواع فعالیت‌های آنلاین جدید استقبال کرده‌اند. بنابراین رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر سهم کمتری از کل زمان آنلاین افراد را نسبت به زمانی در اختیار دارند که افراد کارهای کمتری را به صورت آنلاین انجام می‌دادند. با این حال و با توجه به اینکه جهان قرار است در سال 2022 بیش از 4 تریلیون ساعت را صرف استفاده از رسانه‌های اجتماعی کند، شکی وجود ندارد که رسانه‌های اجتماعی هنوز نقش اصلی را در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند.

بررسی پلتفرم‌های محبوب افراد و زمانی که آنها برای استفاده از هر کدام‌شان می‌گذرانند، شاید مهم‌ترین اطلاعات را در اختیار بازاریابانی بگذارد که روی فعالیت در رسانه‌های اجتماعی متمرکز هستند. داده‌های منتشر شده در اعلامیه درآمد سرمایه‌گذاران متا در سه ماهه سوم 2021 تایید می‌کند که فیس‌بوک همچنان با 91/ 2 میلیارد کاربر، پر استفاده‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی جهان است. این در حالی است که فیس‌بوک در چین مسدود است. هر چند متا در سال گذشته هیچ آمار رسمی جدیدی درباره تعداد کاربران جهانی واتس‌اپ منتشر نکرده است، اما به احتمال زیاد این پلتفرم همچنان با حداقل دو میلیارد کاربر فعال در ماه، در رتبه سوم قرار دارد.

بازار اپلیکیشن‌های موبایل

گزارش جدید App Annie نشان می‌دهد که هر کاربر معمولی تلفن همراه اکنون به‌طور متوسط 4 ساعت و 48 دقیقه در روز از گوشی خود استفاده می‌کند. این به معنای آن است که 3/ 5 میلیارد کاربر تلفن همراه جهان در سال 2022 بیش از یک میلیارد سال از زمان مشترک‌شان را صرف استفاده از تلفن همراه خواهند کرد. علاوه بر درآمدهای حاصل از فروش گوشی که در اوایل این ماه باعث شد شرکت اپل به ارزش بازار 3 تریلیون دلاری برسد، کاربران گوشی‌های هوشمند جهان در مجموع 170 میلیارد دلار در سال 2021 برای اپلیکیشن‌های تلفن همراه و خریدهای درون برنامه‌ای هزینه کردند. بر اساس آخرین آمار مربوط به تعداد گوشی‌های در حال استفاده در سراسر جهان، این هزینه به‌طور متوسط معادل بیش از 27 دلار آمریکا برای هر گوشی است. اگرچه این رقم ممکن است مقدار زیادی به نظر نرسد، اما 2/ 0 درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهانی را شامل می‌شود.

تجزیه و تحلیل وب‌سایت Ookla نشان می‌دهد که میانگین سرعت دانلود در سراسر جهان از طریق اینترنت تلفن همراه در طول سال گذشته حدود یک‌سوم افزایش یافته است و بیش از نیمی ‌از کاربران اینترنت تلفن همراه در جهان اکنون از سرعت اتصال داده بیش از 29 مگابیت در ثانیه (Mbps) برخوردار هستند. این روند برای آینده‌نگرها جالب خواهد بود، زیرا اینترنت تلفن همراه سریع‌تر ممکن است به توانایی توسعه‌دهندگان برای ارائه تجربیات جذاب واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و متاورس از طریق ارتباطات تلفن همراه کمک کند. هم اکنون امارات متحده عربی با سرعت 4/ 136 مگابیت در ثانیه پرسرعت‌ترین اینترنت همراه را به خود اختصاص داده است و کره‌جنوبی و چین در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. جالب است بدانید که آمریکا در این رتبه‌بندی، در جایگاه سیزدهم است و ضعیف‌ترین سرعت اینترنت موبایل متعلق به غنا است.

رونق بازار رمزارز

تعداد افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال مشغول هستند نسبت به سال گذشته 37 درصد افزایش یافته است. GWI گزارش می‌دهد که از هر 10 کاربر اینترنت، یک نفر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند که این رقم در تایلند به بیش از 2 نفر از هر 10 نفر می‌رسد. رمزارزها به ویژه در میان کشورهایی با اقتصاد در حال توسعه و کشورهایی که مستعد نوسانات شدید در نرخ ارز، محبوبیت بیشتری دارند. به عنوان مثال، در ترکیه - جایی که لیر در سال گذشته نزدیک به نیمی ‌از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده- مالکیت ارزهای دیجیتال دو برابر شده است.

افزایش پرداخت برای محتوای دیجیتالی

برخلاف تصورات کلیشه‌ای، کاربران اینترنت در جهان مخالفتی با پرداخت هزینه برای محتوای دیجیتال ندارند. GWI دریافته است که بیش از 7 نفر از هر 10 کاربر اینترنت در سن کار (برابر 5/ 71 درصد) در حال حاضر هر ماه برای نوعی از محتوای دیجیتالی هزینه می‌پردازند که این رقم در میان جوانان تقریبا به 8 نفر از هر 10 نفر می‌رسد. با توجه به رشد سریع پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای، شاید چندان عجیب نباشد که اشتراک‌های پخش تلویزیونی و موسیقی محبوب‌ترین شکل‌های محتوای دیجیتال پولی هستند. با این حال، مردم همچنان برای دانلود پول می‌پردازند؛ به‌طوری که بیش از یک نفر از هر 5 کاربر اینترنت می‌گویند که برای دانلود موسیقی در 30 روز گذشته پول پرداخت کرده‌اند. در مجموع و بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Statista، کاربران اینترنت جهان در سال 2021 نزدیک به 300 میلیارد دلار برای محتوای دیجیتال هزینه کرده‌اند. با وجود محبوبیت پلتفرم‌های پخش ویدئو و موسیقی، هزینه‌های مربوط به بازی‌های ویدئویی بیش از نیمی ‌از کل هزینه‌های صرف شده برای محتوای دیجیتالی جهانی را تشکیل می‌دهند و این موضوع نشان می‌دهد که مخاطبان بازی‌های ویدئویی برای بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در این صنعت باارزش هستند.  ممکن است بسیاری از ما با مطالعه این آمار و ارقام، از آینده دیجیتالی وحشت کرده باشیم، اما باید در نظر گرفت که تکنولوژی به ما کمک کرده تا بر مشکلات زیادی غلبه کنیم. همچنین با دسترسی سریع‌تر و بیشتر به اینترنت تلفن همراه و دستگاه‌های دیجیتالی قدرتمندتر، می‌توانیم منتظر تجربه‌های فراگیر، خاص و بهتری از جهان آینده باشیم.