1

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در قاره آسیا به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۹۲ ارتباط از طریق موبایل و ۱۶ ارتباط از طریق ثابت صورت می‌گیرد و تا ۵ سال آینده این ارقام به ۱۲۱ درصد برای موبایل و ۱۸ درصد برای ارتباطات ثابت خواهد رسید. این در حالی است که میزان تعداد ارتباطات موبایل در اروپا ۹۸ درصد، در آمریکا ۱۲۸ درصد، در آفریقا ۴۹ درصد و در اقیانوسیه ۱۱۲ درصد گزارش شده است. به‌طور کلی اما متوسط تعداد ارتباطات موبایل به ازای هر ۱۰۰ نفر در جهان، ۹۱ است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۶ در جهان به ۱۱۳ درصد برای ارتباطات موبایل و به ۱۸ درصد برای ارتباطات ثابت برسد.

این گزارش نشان می‌دهد که مردم در دنیا به‌طور میانگین بیش از یک نقطه دسترسی به اینترنت دارند که بیشتر این نقاط دسترسی از نوع موبایل هستند. این روزها فروش تلفن‌های همراه که به دلیل همه‌گیری کرونا افت کرده بود، به سرعت بهبود یافته است؛ اما اشباع بازار، مانعی در مقابل رشد بیشتر فروش به وجود آورده است. تنوع در نوع و سرعت دسترسی به اینترنت باعث ایجاد تجربه‌های متفاوت کاربری در کشورها و نواحی مختلف داخل هر کشور شده است و بسیاری از خانوارها به ویژه در آفریقا هنوز سرعت اینترنت بسیار پایینی دارند. برای مثال سرعت متوسط اینترنت ثابت در کره‌جنوبی ۴۱ مگابیت و در آمریکا ۷۱ مگابیت است؛ این در حالی است که متوسط سرعت اینترنت در برزیل ۱۸ مگابیت اعلام شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر میانگین سرعت دانلود برای هر ارتباط اینترنتی در سطحی معادل ۲۴ مگابیت بر ثانیه باقی بماند، می‌تواند پاسخگوی پخش ویدئوهای اینترنتی با کیفیت 4K یا 5K باشد. قاره آفریقا در دسته‌بندی کشورهای جهان در فهرست جهانی «سرعت دانلود کمتر از ۱۰ مگابیت بر ثانیه»، رتبه اول را به خودش اختصاص داده است. گفته شده است که تنها ۵ درصد مردم قاره آسیا به اینترنت با سرعت دانلود کمتر از ۱۰ مگابیت دسترسی دارند. در این گزارش میزان تاخیر در شبکه هم به عنوان یکی از مشکلات انتقال داده میان قاره‌های مختلف مطرح شده است. این گزارش نشان می‌دهد که رشد تعداد کاربران اینترنت در جهان دچار رکود شده است، اما به کارگیری فناوری‌های دیجیتال رشد فزاینده‌ای به همراه داشته است. با این حال پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، تقریبا از هر ۴ نفر در سطح دنیا، سه نفر کاربر اینترنت باشند. این میزان در حال حاضر سه نفر به ازای هر ۵ نفر اعلام شده است.

بر اساس آمارها، میانگین جهانی سرعت دانلود اینترنت ۲۴ مگابیت است که این رقم در آسیا ۲۳ مگابیت و در آفریقا ۱۲ مگابیت اعلام شده است. در همین حال میانگین سرعت اینترنت در قاره آمریکا ۲۶ مگابایت بر ثانیه و در اروپا ۳۲ مگابایت بر ثانیه است. با این وجود پیش‌بینی می‌شود که میانگین جهانی سرعت دانلود اینترنت در سال ۲۰۲۶ به ۴۵ مگابایت بر ثانیه برسد و این رقم در آسیا به ۴۲ مگابایت بر ثانیه خواهد رسید. البته سرعت این رشد به واسطه وجود افرادی که در نقاط دورافتاده دنیا زندگی می‌کنند یا به واسطه مسائل اقتصادی توانایی دسترسی نداشته یا هر دو مشکل را دارند، با افت روبه‌رو شده است. با این وجود هم‌اکنون نرخ جهانی نفوذ اینترنت موبایل ۵۹ درصد‌(آنلاین) و ۴۱ درصد‌(آفلاین) و نرخ نفوذ اینترنت ثابت ۶۱ درصد آنلاین و ۳۹ درصد آفلاین اعلام شده است. این در حالی است که پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۳۰ نرخ جهانی نفوذ اینترنت به ۷۶درصد در موبایل و ۷۷ درصد در اینترنت ثابت می‌رسد.

بیشترین رشد مورد انتظار به واسطه افزایش نرخ نفوذ در حوزه‌های خدمات دیجیتال در بازارهای شناخته شده اتفاق خواهد افتاد. همه‌گیری کووید-19 با گسترش استفاده از محصولات دیجیتال در میان مصرف‌کنندگان در این مسیر مانند یک کاتالیزور عمل کرده است. اگرچه روند رشد تعداد کاربران کاهشی بوده است، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، هند بیشترین تعداد کاربران جدید اینترنت را به دنیا خواهد افزود. از سوی دیگر با وجود کاهش سرعت رشد تعداد کاربران، اما پیش‌بینی می‌شود که کاربران جدید اینترنت تا سال ۲۰۳۰، در مجموع رقمی حدود ۴ تریلیون دلار برای فعالیت‌های آنلاین خرج خواهند کرد. این آمار بیانگر آن است که بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۳۰، کاربران جدید اینترنت سالانه رقمی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای فعالیت‌های آنلاین صرف می‌کنند و دو کشور هند و چین بیشترین میزان هزینه برای فعالیت‌های آنلاین را خواهند داشت. این میزان هزینه‌کرد از سوی کاربران جدید سرازیر خواهد شد و به شکلی فزاینده روی تمام خدمات دیجیتال صرف خواهد شد.