هوش مصنوعی در خدمت برابری  و شایسته‌سالاری

رویکرد مبتنی بر تحلیل داده و با استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای حل چنین چالش‌هایی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. این رویکردی است که شرکت Eightfold AI دنبال می‌کند. این شرکت که متخصص هوش مصنوعی است، با در پیش گرفتن برنامه‌ای با نام لدر (Laddrr) سعی دارد با تحلیل داده‌ها به منبعی معتبر برای برنامه‌ریزی و مدیریت مشاغل موفق تبدیل شود. هدف برنامه Laddrr، کمک به ۱۰میلیون مادر در سراسر جهان است تا بتوانند در مشاغل‌شان به حداکثر رشد و شکوفایی برسند. تاثیر اجتماعی این اقدام می‌تواند تا سال‌ها باقی مانده و چشمگیر باشد.

مزیت استعدادیابی

در همین راستا شرکت Eightfold AI رویدادی را با نام Eightfold Cultivate ۲۲ برگزار کرده است که دیدگاه بلندپروازانه‌ای به بررسی آینده مشاغل، چرایی ضرورت در اختیار داشتن مزیت رقابتی مبتنی بر نیروهای بااستعداد و چگونگی کمک هوش مصنوعی به حل اغلب مشکلات و چالش‌های این حوزه دارد. «آشوتاش گرگ» مدیرعامل شرکت Eightfold AI در سخنرانی خود در این رویداد به مخاطبان گفت: «مرزهای جدید برای سازمان‌های پیشرو در حوالی مزیت داشتن نیروی بااستعداد شکل می‌گیرند. کارجویان و کارمندان به سازمان‌هایی می‌پیوندند و در آنها می‌مانند که از آنها برای طی مسیر رشد آینده حمایت کند. ارتقای مهارت یک فرآیند مداوم است و امروزه دسترسی داشتن به پلتفرمی که مهارت‌های هر فرد را به شکلی موثر بهبود ببخشد، یک غنیمت ارزشمند و البته ضروری برای آینده به حساب می‌آید.»

آمارهای مختلف هم بر اهمیت ارتقای مهارت به عنوان عنصر اصلی بازار کار در آینده، تاکید می‌کنند. آمارهای به دست آمده از گزارش‌های تحقیقی و تحلیلی شرکت Eightfold AI نشان می‌دهند که به‌طور متوسط هر فرد در طول عمرش تا ۱۲ بار شغل خودش را تغییر می‌دهد و ۸۹ درصد از افراد تغییر شغل را تجربه می‌کنند. همچنین متوسط دوره کاری در پست سازمانی فعلی هر فرد ۹/ ۵ سال است و متوسط دوره کاری در شغل فعلی به ۲/ ۸ سال می‌رسد. کارشناسان معتقدند که بسیاری از مشاغل روند عادی خود‌ را طی می‌کنند و در این مسیر یکی از عوامل شتاب‌دهنده رشد، تغییر ماهیت هر شغل است. در نهایت با سرعت گرفتن روند تغییر شغل، لازم است مدیریت استعدادها دیدگاه واقعی و درستی نسبت به ایجاد بستری برای کارمندان در جهت شناسایی تمام توانایی‌ها و استعدادهای‌شان داشته باشد.

کارشناسان فعال در این حوزه معتقدند که شرکت‌ها می‌توانند از ابزارهای تکنولوژی و به خصوص هوش مصنوعی در این راه کمک بگیرند. شرکت Eightfold AI دو ابزار پلتفرم هوشمند استعدادیابی و ارتقای استعداد را ارائه داده است که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا با توسعه شبکه کاری خودشان - از کارمندان و کارجویان گرفته تا کارمندان احتمالی آینده- و استفاده از هوش مصنوعی برای درک شکاف استعدادی و همچنین فراهم آوردن برنامه توسعه شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی برای هر کارمند، نیازهای خودشان برای در اختیار داشتن نیروهای مستعد را مرتفع کنند. پلتفرم هوشمند استعدادیابی این شرکت، رویکردی داده‌محور برای حل مشکلات و پیچیدگی‌های مربوط به مدیریت استعدادها دارد. امروزه این پلتفرم در شرکت‌های مختلف و بزرگی از جمله شرکت مخابراتی ودافون هم به کار گرفته می‌شود.

پلتفرم‌های هوشمند؛ جایگزین سیستم‌های نیروی انسانی

«جاش برسین» یکی از کارشناسان فعال در حوزه هوش مصنوعی هم درباره ارتباط میان هوش مصنوعی و آینده مشاغل توضیح داد و گفت که چطور هوش مصنوعی، سیستم‌های مدیریت منابع انسانی را متحول می‌کند. او تحلیل‌گر صنایع جهانی و مدیرعامل شرکتی به نام خودش است. برسین که به عنوان یک متخصص پیشرو در این زمینه شناخته می‌شود، تکنولوژی‌ها مربوط به مدیریت استعداد و نقش هوش مصنوعی در این زمینه را در چشم‌انداز آینده بازار کار بسیار موثر می‌داند. او در این مورد گفت: «توزیع مناسب نیروی کار، نوآوری و به‌روزرسانی فرآیندها، ارتقای مهارت و بازبه‌کارگیری افراد، در آینده‌ای نه چندان دور به مهم‌ترین دارایی هر شرکتی تبدیل خواهد شد. یافتن راه‌های تازه برای ارتقای مهارت‌ها و رشد داخلی شرکت‌ها، حذف موانع مربوط به فرآیندهای استخدامی و نوآوری در جریان استخدام نیروهای بااستعداد، نقشه راه آینده هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید.‌»

به عقیده برسین، به تدریج شرکت‌های فعال در زمینه ارائه نرم‌افزارهای نیروی انسانی، باید تمام ابزارهای مورد نیاز در این زمینه را - از مدیریت سرمایه انسانی گرفته تا سیستم‌های پرداخت حقوق و دستمزد- در محصولات خود‌ بگنجانند. به زودی باید منتظر تغییر ماهیت سیستم‌های نیروی انسانی از پلتفرم‌های تراکنشی به پلتفرم‌های داده‌محور باشیم که در آنها تصمیم‌گیری‌ها توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود. با این اوصاف شرکت‌ها‌ و استارت‌آپ‌های جدیدی در این حوزه ظهور می‌کنند که در ارائه سیستم‌های مدیریت سرمایه انسانی مبتنی بر کلاد، پیشرو هستند. پلتفرم‌های داده‌محور، هوش کافی برای یادگیری در طول زمان را داشته، امکان مقایسه و استانداردسازی را هم دارند. در حقیقت اگر می‌خواهید کسب‌وکاری هوشمند داشته باشید، اطلاعات کافی درباره مهارت‌ها، نقش‌های کاری، مشاغل یا کارجویان و میزان انطباق‌پذیری‌شان با مشاغل مختلف داشته باشید، در واقع به حجم قابل‌توجهی از داده نیاز خواهید داشت.

هوش مصنوعی در خدمت بهبود استانداردهای زندگی

پتانسیل هوش مصنوعی برای حذف موانع و ایجاد فرصت رشد برابر برای زنان در سراسر جهان، باعث می‌شود آنها بتوانند از حداکثر توان خودشان بهره‌مند شده و مسیر زندگی خود و خانواده‌شان را تغییر بدهند. علاوه بر این‌ها‌، کسب‌وکارهای پیشرو و شرکت‌های در جست‌وجوی مسیر رشد، از پلتفرم‌های هوش مصنوعی برای پیدا کردن کارجویان جدید و مناسب‌تر با توانایی‌ها، مهارت‌ها و قدرت‌های خاص مورد نیازشان کمک می‌کند. این موضوع به خصوص برای مشاغل فنی و تکنیکی از اهمیتی بالایی برخوردار است. جالب اینجاست که امروزه بسیاری از کارجویان، زنانی هستند که مدارک علمی و دانشگاهی خوبی در زمینه‌های هوش مصنوعی، علوم کامپیوتری، یادگیری ماشینی و ریاضیات دارند و در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر تحصیل کرده‌اند. استخدام آنها به عنوان مدیران میانی یا حتی عالی‌رتبه در شرکت‌های نرم‌افزاری، می‌تواند مسیر رشد شغلی آنها را به‌طور کلی تغییر داده و همزمان شرایط اقتصادی و رفاهی خانواده آنها را متحول کند. در واقع کارشناسان معتقدند که استفاده از پلتفرم‌های استخدام هوشمند که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، به ایجاد فرصت‌های برابر برای افراد و همچنین به‌کارگیری افراد مستعد و مناسب‌تر برای هر شغل کمک بزرگی می‌کنند. البته الگوریتم‌های استخدامی مبتنی بر هوش مصنوعی نیازمند حجم عظیمی از داده‌ها (بیشتر از داده‌های یک شرکت) هستند تا بتوانند به شکلی دقیق و درست کار کنند. از آنجا‌ که کارشناسان بازار کار، شایسته‌سالاری را بهترین رویکرد در استخدام و به‌کارگیری افراد می‌دانند، معتقدند که پلتفرم‌های هوش مصنوعی به ایجاد ارتباط بهتر و موثرتر میان مسیرهای رشد کاری و مهارت‌های فردی افراد کمک کرده و در نهایت می‌توانند تضمینی معتبر برای موفقیت شغلی افراد و همچنین رشد شرکت‌ها و کسب‌وکارها به حساب بیایند.