تقابل ایلان ماسک با کارمندانش

ایلان ماسک اوایل ماه جاری میلادی از مدیرانش در تسلا خواسته بود که ۱۰درصد از نیروی کار خود را کاهش دهند و فعلا هم استخدام نیروی جدید را متوقف کنند. او همچنین به در پیش بودن روزهای سخت برای کارمندان این شرکت هشدار داده بود. حالا و با گذشت نزدیک به ۲۰روز روند اخراج کارکنان تسلا از سراسر آمریکای شمالی آغاز شده است.

پس از تعطیلی کارخانه گیگافکتوری شانگهای برای بخش قابل توجهی از سه ماهه جاری، تسلا برای جبران این مساله ‌باید خودروهای بیشتری را تولید کند و به دست مشتریانش برساند.

اخراج کارکنان اسپیس‌ایکس

به نظر می‌‌رسد که این روزها اخراج کارکنان برای ایلان ماسک کار چندان سختی نیست. او اخیرا در واکنش به نامه‌‌ای که کارمندان اسپیس‌ایکس نسبت به رفتارهای هفته‌های اخیر وی انتقاد کرده بودند، دستور داد که مشارکت‌کنندگان در این نامه اخراج شوند.

اسپیس‌ایکس تعدادی از کارمندان خود را که در نامه‌‌ای از ایلان ماسک مدیرعامل این شرکت انتقاد کرده بودند و متن این نامه را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، اخراج کرد.

ایلان ماسک اقدام این دسته از کارمندان خود را تعدی از وظایف و اختیاراتشان توصیف کرد. در این نامه، ضمن انتقاد از رفتار ایلان ماسک در هفته‌های اخیر، از آن به‌عنوان عامل حواس‌پرتی و شرمساری کارمندان یاد شده است.

همچنین در این نامه ضمن اشاره به سیاست‌‌های اسپیس‌ایکس، از این شرکت خواسته شده تا رفتار مضر ایلان ماسک در قبال توییتر را مورد بررسی قرار دهند و با آن برخورد کنند. در بخش دیگری از این نامه آمده است: به‌عنوان مدیرعامل و برجسته‌‌ترین سخنگوی ما، ایلان به‌عنوان چهره اصلی اسپیس ایکس شناخته می‌‌شود. بسیار مهم است که تیم‌‌ها و استعدادهای ما متوجه شوند که پیام‌‌های او، منعکس‌کننده کار، ماموریت یا ارزش‌های ما نیست. حال بر اساس ایمیلی که توسط گوین شاتول، رئیس اسپیس‌ایکس ارسال شده است، تعدادی از نویسندگان این نامه اخیرا اخراج شده‌‌اند. خبری که برای اولین‌بار توسط نیویورک‌تایمز منتشر شد.

شاتول در این ایمیل گفت که اسپیس‌ایکس تعدادی از کارمندانی را که در تهیه این نامه دخیل بودند، اخراج کرده است. در ادامه این ایمیل آمده است که نامه‌هایی از این دست، باعث می‌‌شود تا کارمندان احساس ناراحتی و دلخوری کنند یا عصبانی شوند چراکه این نامه، آنها را تحت فشار قرار می‌‌دهد تا چیزی را امضا کنند که منعکس کننده نظرات آنها نیست. ما کارهای حیاتی بسیار زیادی داریم که باید انجام دهیم و نیازی به این نوع از فعالیت‌‌هایی خارج از محدوده اختیارات کارمندان نداریم.

یکی از کارمندان اسپیس‌ایکس که در نوشتن این نامه مشارکت داشت و خواست نامش فاش نشود، عنوان کرد که احساس عمومی ‌‌در میان سایر کارمندان این است که در ایمیل شاتول به احساسات و عقاید کارمندان آن‌طور که باید، پرداخته نشد. این کارمند می‌گوید که این نامه نتیجه یک ماه کار و تلاش و دریافت بازخوردهای مختلف از کارمندان بوده و سعی شده تا بیشترین نظرات و دیدگاه‌های کارمندان در این رابطه احصا شود.

سابقه اخراج و رفتار بد با کارکنان تسلا

این نخستین‌بار نیست که تسلا دست به اخراج گسترده نیروهای خود می‌‌زند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این شرکت به‌رغم موفقیت در بازار، شرایط سختی برای نیروهای داخل شرکت ایجاد کرده است. پنج سال پیش زمانی که تسلا از برنامه تولید خودروهای خود جا مانده بود و ایلان ماسک تصمیم به تعدیل گسترده نیروهای این شرکت گرفت و تعداد قابل توجهی از اعضای روابط عمومی، مدیران تیم‌‌ها و حتی سرپرست‌‌های نظارت این شرکت اخراج شدند.

شرکت تسلا در آن زمان اعلام کرد که این افراد در جریان بازبینی‌‌های گسترده سالانه شرکت، از سمت خود برکنار شده‌‌اند. یکی از سخنگویان شرکت تسلا هم در آن زمان در مصاحبه خود با وب‌سایت TecCrunch گفت: «تسلا هم همانند دیگر کمپانی‌‌های بزرگ، هرسال طرح بررسی عملکرد کارکنان را اجرا می‌‌کند و در طول اجرای این طرح مدیران و کارکنان درباره تحقق اهداف و نحوه دستیابی به آنها پاسخ‌‌های خود را ارائه می‌‌کنند. این طرح در پایان باعث کسب بازخوردهای سازنده و مثبتی برای شرکت می‌‌شود که در ادامه برترین مدیران کارکنان شرکت شناسایی می‌شوند و مورد تقدیر نیز قرار می‌‌گیرند. از طرف دیگر بسیاری از کارکنان یا مدیران نیز در پایان اجرای این طرح و بررسی نتایج ممکن است شغل خود را در این شرکت از دست بدهند. تسلا همواره در حال رشد است و همچنان به استخدام کارکنان بااستعداد از نقاط مختلف دنیا ادامه خواهد داد.»

بنابرآمارها تسلا در آن زمان ۴۰۰ نفر از نیروهایش را یک‌جا اخراج کرد و برخی از کارکنان اخراج‌شده بعدا گفتند که اخراج آنها هیچ ارتباطی با طرح سالانه شرکت نداشته و بسیاری از آنها اساسا نمره منفی دریافت نکرده‌‌اند.

حمله به مدیران

یک‌سال قبل نیز قبل دو ایمیل متعلق به ایلان ماسک خطاب به کارکنان تسلا فاش شد که نشان می‌داد او حتی از مدیران ارشد خودش هم راضی نیست. او در دو ایمیل از مدیرانی که دستوراتش را اجرا نمی‌‌کنند یا توضیحی درباره چرایی نادرست بودن دستورات او ارائه نمی‌‌دهند، خواسته بود فورا استعفا کنند.

این ایمیل‌‌ها در برهه‌ای منتشر شد که این شرکت اعلام کرد توانسته ۲۱۴هزار و ۳۰۰دستگاه را در سه ماه سوم سال۲۰۲۱ روانه بازار کند و استفاده آزمایشی از قابلیت رانندگی تمام خودران نیز در اختیار برخی از رانندگان قرار دهد. البته چندی بعد و به‌دلیل نگرانی‌‌های ایمنی، استفاده از این ویژگی در خودروهای تسلا متوقف شد. با این حال، ماسک در ایمیل نخست خود درباره گوش دادن به موسیقی در حین کار توسط کارمندان این شرکت توضیح داد. او گفت از هرگونه اقدامی‌‌که باعث لذت‌‌بخش‌‌تر شدن کار کردن می‌‌شود، حمایت می‌‌کند و کارکنان می‌‌توانند با قرار دادن هدفون درون یکی از گوش‌‌های خود از موسیقی لذت ببرند و با گوش دیگر، از اتفاقات و مسائلی که پیرامونشان می‌‌گذرد، باخبر شوند و خطری سلامت آنها را تهدید نکند. مدیرعامل تسلا در ایمیل دوم به کارکنان و مدیران می‌‌گوید که وقتی دستوری صادر می‌‌شود، چه کاری باید انجام دهند. به گفته ماسک، آنها سه مرحله پیش روی دارند: به دستور پاسخ و توضیح دهند که چرا دستورات وی اشتباه است؛ چراکه ممکن است گاهی اوقات، برخی موارد کاملا اشتباه باشند. از او بخواهند که بیشتر توضیح دهد یا دستور را بی‌‌کم‌‌وکاست اجرا کنند. ماسک در این ایمیل خطاب به مدیران نوشت در صورتی که هیچ یک از مراحل فوق انجام نشود، مدیر مربوطه ‌‌باید فورا استعفا دهد.

نگرانی کارکنان توییتر

نوع برخورد ایلان ماسک با کارکنان شرکت‌هایی چون تسلا و اسپیس ایکس به کارکنان توییتر هم کشیده شد. این شبکه اجتماعی در حال کش و قوس برای خریده شدن توسط ایلان ماسک است؛ اما کارکنان توییتر آنقدر از بابت مالکیت ماسک نگران بودند که او تصمیم گرفت در یک جلسه آنلاین با آنها گفت‌وگو کند.

او در این دیدار درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد از جمله اینکه این پلتفرم برای رسیدن به هدف یک میلیارد کاربر باید بیشتر شبیه وی‌چت و تیک‌‌تاک شود. او گفت که هیچ جایگزینی برای وی چت در خارج از چین وجود ندارد و اگر بتوانیم آن را با توییتر بازسازی کنیم، موفقیت بزرگی خواهیم داشت.

او در این دیدار در پاسخ به سوالات کارکنان توییتر درباره نگرانی از بازگشت به کار گفت کسانی که می‌توانند کارشان را از راه دور انجام بدهند، می‌توانند همچنان دورکار بمانند؛ اما بخش عمده کارکنان باید به سر کار خود بازگردند. این صحبت او در مقابل سیاست نیروی انسانی توییتر است که در جریان کرونا توسط مدیرعامل این شرکت اعلام شد. در آن زمان مدیر توییتر گفت که کارکنان توییتر به‌صورت دائمی دورکار شده‌‌اند. این دورکاری در زمانی که ایلان ماسک تصمیم به خرید این شرکت گرفت چندان به مذاق او خوش نیامد. او چند هفته قبل در توییتی گفت که مقر اصلی توییتر در خیابان مارکت سانفرانسیسکو می‌تواند به محلی برای بی‌خانمان‌‌ها تبدیل شود؛ چراکه کسی برای کار در آن حضور پیدا نمی‌‌کند. با توجه به سابقه برخورد ایلان ماسک در برخورد با کارکنان تسلا و اسپیس‌ایکس می‌‌توان حدس زد نگرانی‌‌های کارکنان توییتر بی‌دلیل نیست.