روز رکوردشکنی ر‌مزارزها

به‌عنوان مثال بیت‌کوین که یکی از نزدیک‌ترین رقبای اتریوم به شمار می‌رود از ابتدای سال‌جاری تاکنون درحدود ۹۴ درصد سود به سرمایه‌گذاران خود رسانده است. یکی از معدود بازارهایی که با فاصله زیاد از اتریوم و دیگر رقبا گوی سبقت را ربوده است، رمز ارز خبرساز ماه‌های اخیر یعنی دوج‌کوین است. دوج‌کوین که روز گذشته در نزدیکی مرز ۵۱ سنتی درحال معامله بود از ابتدای سال‌جاری تاکنون رشد شگفت‌انگیز ۱۰۰ برابری را رقم زده است. با افزایش قیمت اخیر اتریوم در روزهای گذشته ارزش بازار این رمزارز به ۳۹۵ میلیارد دلار رسید که بالاتر از ارزش کمپانی‌هایی مانند والت‌دیزنی و بانک آمریکا است. اصطلاح آلت‌کوین به تمامی رمز ارزهایی گفته می‌شود که پس از بیت‌کوین معرفی شدند.

نفوذ روزافزون رمزارزها

در ماه‌های اخیر هر هفته نوبت به یک رمزارز می‌رسد تا رکورد قیمتی خود را جابه‌جا کند. درحالی روز گذشته اتریوم و دوج‌کوین سقف قیمتی جدیدی را ثبت کردند که بیت‌کوین نیز به‌عنوان رمزارز پیشرو جهان در ماه گذشته با ثبت قیمتی نزدیک به ۶۵ هزار دلار بالاترین قیمت در عمر ۱۱ ساله خود را به ثبت رساند. دلایل مختلفی در ماه‌های گذشته سبب افزایش قیمت گروهی رمزارزها شده است که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش علاقه کمپانی‌های بزرگ از جمله تسلا به بازار رمزارزها بوده است. سیر دومینویی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بازار رمزارزها حکایت از نفوذ بیشتر رمزارزها در آینده اقتصاد دارد. بیت‌کوین که درحال‌حاضر شناخته‌شده‌ترین پول مجازی در دنیا به حساب می‌آید در بازارها با عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود که به قابلیت آن برای ذخیره ارزش سرمایه‌ها اشاره دارد. اکنون بیت‌کوین مانند طلا در زمان‌هایی که نااطمینانی‌های ژئوپلیتیک وجود دارد یا نوسانات بازارهای مالی بالاست به‌عنوان مقصدی امن برای سرمایه‌ها به حساب می‌آید. همچنین برخی دیگر از سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به‌عنوان بازاری برای پوشش ریسک تورم نیز نگاه می‌کنند.

اتریوم تهدید نهادهای مالی؟

داستان اتریوم با دیگر رمزارزها تا حدودی متفاوت است. رفتار اتریوم مانند پلت‌فرمی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند روی آن اپلیکیشن‌های مختلف بسازند. نام کلی این شبکه زیربنایی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین «اتریوم» است درحالی‌که نام رمزارزی که در این پلت‌فرم مورد استفاده قرار می‌گیرد «اتر» است. درحال‌حاضر هیجان فزاینده‌ای برای استفاده از اتریوم در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خدمات مالی وجود دارد. این خدمات مالی مبتنی بر بلاک‌چین که فرآیندهایی مانند وام‌دادن را نیز شامل می‌شود در عمل می‌تواند سبب دور زدن نهادهایی مانند بانک‌ها و کارگزاری‌ها شود. ماه گذشته بانک سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرد که اولین اوراق قرضه دیجیتال خود را با استفاده از شبکه اتریوم منتشر کرده است. گسترش سریع تعداد اپلیکیشن‌های مرتبط با اتریوم و همچنین افزایش علاقه نهادها به اتریوم همچنان می‌تواند سبب افزایش قیمت اتریوم شود. درحال‌حاضر هزاران توسعه‌دهنده درحال ساختن اپلیکیشن‌های خود روی شبکه اتریوم هستند؛ نرم‌‌افزارهایی که محصولات سنتی مالی را این بار در شبکه‌ای غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند و هر روز به تعداد کاربرهایی که در این شبکه درحال تعامل هستند افزوده می‌شود. این کاربرها برای اجرای هر تراکنشی نیاز به اتر دارند و این موضوع همچنان به افزایش تقاضای اتر دامن خواهد زد. درحالی برخی از تحلیلگران درباره وجود حباب قیمتی در بازار رمزارزها هشدار می‌دهند که شواهد فعلا از گسترش بیشتر رمزارزهایی مانند اتریوم حکایت دارد.