غلامرضا سلیمانی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: صندوق بیمه حوادث طبیعی در سال ۱۴۰۰ تاسیس شد، به همین دلیل تاکنون هیات امنای این صندوق دو بار تشکیل شده و قرار است خردادماه سومین جلسه هیات امنای این صندوق برگزار شود. او خاطرنشان‌ کرد: سرمایه این صندوق توسط دولت تصویب و به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است تا بخشی از آن توسط دولت پرداخت شود.

سلیمانی با بیان اینکه اکنون رئیس صندوق مشخص شده است، اظهار کرد: اساسنامه آن از سوی دولت در حال نهایی شدن است و به‌زودی تصویب می‌شود. او اضافه ‌کرد: به‌زودی همه تعهدات این صندوق براساس پرداخت‌های دولت و مردم انجام شده و عملیات آن شروع می‌شود.

سلیمانی تصریح‌کرد: ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور تحت پوشش صندوق بیمه حوادث طبیعی قرار دارند، اما این صندوق و ساختار آن در حال شکل‌گیری است و تا یک تا دو ماه دیگر به‌طور رسمی شروع به کار خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه‌ داد: پوشش این واحدهای مسکونی در تعهد این صندوق است، بنابراین اگر در سال ۱۴۰۰ اتفاقی رخ دهد، بیمه از این واحدهای تحت پوشش بیمه حمایت می‌کند. او خاطرنشان‌ کرد: هر سال همه واحدهایی که دارای آب و برق و پروانه ساخت هستند زیر پوشش این صندوق قرار خواهند گرفت و در سال‌های آینده غیر از واحدهای مسکونی، واحدهای غیرمسکونی و تجاری هم در مقابل حوادث طبیعی تحت پوشش این صندوق قرار می‌گیرند.

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی» در جلسه علنی پنجم آبان ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ به تایید شورای نگهبان رسید.

به‌منظور جبران بخشی از خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، توفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریالرزه (سونامی)، همه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در مناطقی که احتمال وقوع هر یک از خطرات مذکور در آنها وجود داشته باشد در مدت یک سال پس از تصویب این قانون، تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار می‌گیرند.